Hyppää pääsisältöön

Kikka – tarina tähdestä on musiikkidraama viihdyttäjästä, joka antoi kaikkensa

Kikka ketkuttaa Rockstopissa. Kuvaa muokattu.
Kikka ketkuttaa Rockstopissa. Kuvaa muokattu. Kuva: Yle Kikka,Yle Elävä arkisto

Kikka eli Kirsi Sirén (1964-2005) oli yksi Suomen menestyneimmistä naisartisteista ja suosittu viihdyttäjä, jonka rohkeus puhutti monia erityisesti 1990-luvulla. Ylen 20-osainen musiikkidraama pohjautuu Kikan elämään ja uraan sekä nostaa esille tähden monipuolisen tarinan. Kikka – tarina tähdestä kertoo taiteilijan matkasta yksityisen ja julkisen elämän välillä. Kuka Kikka oikeastaan oli?

“Kikka oli nopeasti koko kansan tietoisuuteen noussut tamperelaistyttö, alkoholistien lapsi ja lähiömuija, joka lauloi seksistä energisesti. Tyttö, joka ei olisi saanut kasvaa aikuiseksi. Nainen, joka katosi vauhtisokeina vuosina menestyksen pyörteeseen eikä ikinä löytänyt sieltä ulos, kun tuli lama, äitiys, muutama kilo ja vuosi lisää. On traagista rakentaa koko elämänsä pettävälle pohjalle”, on ohjaaja Minna Nurmelin kirjoittanut muistiinpanoihinsa ohjaussuunnitelmaa varten.

Kikka oli Nurmelinin mukaan artisti, jolla oli vilpitön halu tuottaa hyvää mieltä ja saada ihmiset pitämään hauskaa. Hänen uransa oli ennennäkemätöntä nousukiitoa, minkä mahdollistivat uudet rakenteet; musiikkivideoiden ja -ohjelmien tulo televisioon.

Let's mennään! Näytetään niille, miten Tampereen likat pistää talon sekasin! Ja tänä iltana me tanssitaan, eikö nii!― Kikka

Kikan lukuisat roolit ja tarinat

Musiikkidraaman keskeinen teema on erityisesti Kikan roolit ja sarjan tarkoitus on avata niitä. Nurmelin ja käsikirjoittaja Paula Salminen kuvaavat häntä allaolevan listan sanoin, joista jokainen kuullaan jollain tapaa myös sarjassa.

  • heittäytyjä
  • konventioiden rikkoja
  • lojaali ystävä
  • samalla hyvin kunnianhimoinen ja hyvin herkkä
  • rakastaa eläimiä ja lapsia, hyväntahtoisuutta, joulua, mansikkapeltoja, sisustamista, ihailee Marilyniä ja Madonnaa
  • pulppuava
  • rohkea
  • täydellisyyden tavoittelu artistina, idolina ja äitinä
  • kuluttaa itsensä loppuun työllä, johon kuuluu tiivis kiertue-elämä, lämpimät suhteet faneihin, äitiys ja toteutumattomat toiveet liittyen artistin uraan
  • alkoholisti
  • edelläkävijä
  • ilmiö
  • ajan vanki

– Sarja kuvaa Kirsin persoonana, jolla jo lapsena oli hyvin voimakas halu esiintyä, laulaa ja pukeutua näyttävästi. Nuorena aikuisena hän toteutti tätä itseilmaisun tarvetta tamperelaisessa yöelämässä ihan yksityishenkilönä ja sitten dj:nä, joka oli hänen ensimmäinen julkinen roolinsa. Laulajana hän löi läpi korostaen seksuaalisuuttaan iloisessa, positiivisessa hengessä ja jäi jollakin tapaa tämän roolin vangiksi yleisön ja tuotantotiimin paineesta, Nurmelin tiivistää.

Kikka on itse kysynyt surullisenkuuluisan Sabatin haastattelussa: miksi ei voisi olla kokonaisuus?

– Tämä kysymys on minusta oleellinen, käsikirjoittaja Salminen muotoilee.

Kikasta on monta tarinaa ja tämän draaman ydin on kertoa niistä edes yksi, olla muodostamassa hänestä kokonaisuutta. Sarjan kaksikymmentä jaksoa mahdollistavat Kikan eri elämäntilanteiden ja uran läpikäymisen onneksi kattavasti.

Kikka oli unohtumaton ilmiö, mutta myös ihminen.

Media ja fanikulttuuri

Kikan taipaleelta on tallessa valtava määrä artikkeleita, radiohaastatteluja, keikkataltiointeja, videopätkiä, fanilehtiä sekä tv-ohjelmia. Sarjan tarina vie kuuntelijan Kikan maailmaan: hittibiisien tekoon Juha ja Ilkka Vainion kanssa, Syksyn sävelestä Euroviisukarsintoihin, keikoille Nivalasta Merikarvialle, Pukevasta Anttilaan, torille ja tv-ruutuun.

Toinen keskeinen teema sarjassa onkin median rooli. Draamassa se esitetään Nurmelinin mukaan elementtinä, joka ahnehti Kikkaa heti ensimmäisen singlen ja videon ilmestyttyä. Arkistomateriaalien kautta mediasta kuvataan puoli, joka halusi lokeroida ja määritellä Kikkaa.

Ohjaaja Nurmelin muistaa Kikka Fan Club (2017) -esityksen kirjoittaneen Laura Gustafssonin sanoneen:

– Kunpa Kikka olisi tuntenut gender-tutkijan, joka olisi antanut hänelle synninpäästön, puhunut siitä, miten sukupuoli on aina rakennettua ja leikkiminen on ok, ja toivoo itse samaa.

Ja kyllä, mää voin tän ihan sydämestäni sanoa: Mä haluun viihdyttää!― Kikka

Käsikirjoittaja Salminen kertoo, että erilaiset medialähteet ovat olleet taustatyössä keskeisiä, koska Kikasta ei ole kirjoitettu elämäkertaa. Kun tehdään ohjelma edesmenneestä, todellisesta ihmisestä, käsikirjoittaminen on tuntunut Salmisesta hyvin vastuulliselta.

– Tarinan kertominen on aina valintoja. Kirjoittajana olen pyrkinyt hankkimaan mahdollisimman paljon aineistoa Kikan urasta. Olen keskustellut sekä Kikan läheisten kanssa että haastatellut hänen kanssaan työskennelleitä. Minua kirjoittajana kiinnosti eniten Kikan menestystarina, ei niinkään tragedia. Pohdin paljon, miksi Kikkaan tuntui liittyvän vahva aliarvostus, Salminen kertoo.

Kikka esiintyy Hittimittarissa. Kuvaa muokattu
Kikan uralta on tallessa valtava määrä muun muassa kuvia, keikkataltiointeja ja fanilehtiä. Kikka esiintyy Hittimittarissa. Kuvaa muokattu Kuva: Yle Kikka,Yle Elävä arkisto

Musiikkidraamaa lähtee viemään fiktiivinen näkökulmahenkilö Sanna (Hanna Raiskinmäki). Sanna on ollut Kikka-fani jo lapsena ja aikuisena hän alkaa tutkia, mitä Kikalle (Hanna Vahtikari) oikeastaan tapahtui. Hän esittää kysymyksiä, joita käsikirjoittaja Salminen on itsekin käsikirjoitusprosessinsa aikana kysynyt.

Sannan hahmoon yhdistyy useita todellisia fanikokemuksia ja Salmisen kuulemia tarinoita Kikan keikoilta.

– Kikalla oli poikkeuksellisen vahva fanijoukko! Koko Suomen kansalla oli jonkinlainen suhde häneen artistina. Uransa loppuvaiheessa Kikka halusi uralleen uuden suunnan useamman kerran, mutta tämä onnistui huonosti, koska hänen ei haluttu muuttuvan, ohjaaja Nurmelin sanoo.

Käsikirjoittaja Salminen kokee, että Gustafssonin kirjoittama esitys Kikka Fan Club Teatteri Jurkassa oli merkittävä avaus uuteen kerrontaan Kikan osalta.

– Minulla oli sellainen olo, että Kikan kohdalla menestystarina on jäänyt kertomatta. Mielestäni on tärkeää tarkastella Kikan tarinaa lisää ja tuoda valoon tällainen suomalaisen musiikkimaailman toimija aina saman miehisen kaanonin rinnalle, Salminen esittää ja lisää:

– Sarja ei missään nimessä ole totuus Kikasta. Se on tarina, yksi niistä.

Kikka - tarina tähdestä Radio Suomen arki-illoissa 1.7. alkaen klo 17.30 ja Yle Areenassa kaikki jaksot ovat kuunneltavissa 27.6.2019 alkaen aina 25.8. saakka.

Kikka-ilta Radio Suomessa torstaina 27.6. klo 18.00. Illan aikana kuullaan tietysti Kikan hittejä ja mielenkiintoisten vieraiden haastatteluja! Ilta rakentuu kahdesta osasta: faktasta ja fiktiosta. Ensimmäisen tunnin aikana studiossa vieraana Kirsin läheisiä ja toisen tunnin aikana kuullaan esimerkiksi Kikkaa näytelleitä vieraita.

Rooleissa muun muassa:
Hanna Vahtikari, Hanna Raiskinmäki, Emilia Sinisalo, Anna-Maija Tuokko, Tarja Heinula, Santeri Kinnunen, Aarni Kivinen, Salla Kozma, Juha-Pekka Mikkola, Tatu Mönttinen, Jarkko Pajunen, Jukka Peltola, Taisto Reimaluoto, Pia Temisevä, Puntti Valtonen

Ohjaaja: Minna Nurmelin, käsikirjoittaja: Paula Salminen, tuotanto: Yle Draama

Artikkelin sisältö päivitetty kokonaisuudessaan tiedotetekstistä nykyiseen sisältöön 11.6.2019

Keskustele

Uusimmat sisällöt - Yle Radio Suomi