Hyppää pääsisältöön

Meta4 löytää ECM-soinnin

Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

Quasi morendo / Meta4
Quasi morendo / Meta4 Uudet levyt

Vastausta joutuu hetken odottamaan, sillä levy "Quasi morendo" alkaa Salvatore Sciarrinon kymmenminuuttisella sooloklarinettisävellyksellä, jossa Reto Bieri harjoittaa hämmästyttävää multifoninoituutta ja pitää kuulijan tuolinreunalla soittamalla eteerisiä hälyjä pelkästään pianissimossa.

Kun Brahmsin klarinettikvintetto h-molli sitten alkaa, tulee outo olo. Ilmavankaru äänitys ja teoksen jatkuva sostenuto eivät millään sovi mielikuvaani Meta4-kvartetista. Onneksi odotukset nopeasti katoavat lumoavan todellisuuden tieltä. Puhtaus, täsmällisyys ja elastisuus ovat tuttuja Meta4-hyveitä, mutta aineettoman kevyesti soljuva fraseeraus ja ihastuttava pianissimo eivät niinkään. Reto Bieri, levy-yhtiö ja tietysti myös musiikin ominaislaatu lienevät ohjanneet soittoa uusille, hiljaisille urille. Toisaalta tiesinhän minä, että Meta4 on hyvä rakentamaan ja purkamaan jännitteitä tiheästi ja monitasoisesti, ja juuri niin nelikko tässäkin musiikissa tekee, mutta hiljaisesti. Vain muutamissa paisutuksissa Pensola ja Tikkanen antavat tunteille vallan, jolloin sointi rikkoutuu ja sen mukana tunnelma.

Brahms-melankolian viimeistelee päätöskappale, Gérard Pessonin Nebenstück, joka alaotsikon mukaan on Brahmsin Balladin suodatus. Teos häilyy herkästi valon ja varjon, uuden ja vanhan rajoilla, ja saa Meta4:n kaivamaan ilmaisuskaalan herkemmästä ääripäästä kaiken mahdollisen.

"Quasi morendo". Salvatore Sciarrino: Le me die before I wake. Johannes Brahms: Klarinettikvintetto h-molli. Gérard Pesson: Nebestück. - Reto Bieri, klarinetti, ja Meta4. (ECM New Series, 2557)

Kuuntele Uudet levyt 7.5.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Särötöntä kuorokimmellystä, Latviasta tottakai

    Levyarvostelu

    Syksy on tullut äkkiä, ja sen mukana kuvitelma siitä, että joskus on hetki rauhallista aikaa, ja voi tuijotella sadetta ikkunasta, ajatella sekä melankolisia että syvällisiä asioita, ja kenties avata punaviinipullon. Tällaisten tilanteiden ääniraidaksi Ondine-yhtiö ja Latvian radiokuoro ovat julkaisseet levyllisen mystistä kuorominimalismia, jonka on säveltänyt espanjalainen Ramon Humet.

  • Heinz-Juhani Hofmannia suoneen pistettynä

    Levyarvostelu

    Kokemukseni perusteella voin annan sisältövaroituksen säveltäjä Heinz-Juhani Hofmannin ja sopraano-sellisti Piia Komsin uutuuslevystä: Sitä ei kannata kuunnella ennen nukkumaan käymistä. Sellon urahtelu ja sopraanon järkyttävät linjat kaiuttavat hyytävän suoria runotekstejä niin, että levy jää kalvamaan mieltä ja vie unen. Tämä ei tarkoita, että levy "Soita. Kirjoita joskus." olisi huono - päinvastoin. Piia Komsin tehokas, tarkka ilmaisu vankistaa Hofmannin mainetta modernistina, jonka äärimmäisyys tavoittaa kenet tahansa, joka uskaltaa kuunnella.

  • Kitaristi Osmo Palmu löytää henkilökohtaisen yhteyden Karjalasta Espanjaan

    Levyarvostelu

    Suomessa riittää klassisen kitaran osaajia ja heillä levyideoita, mutta kitaristiemme keskipolvea edustavan Osmo Palmun uutuuslevyn idea on mitä oudoin: Palmu yhdistää kitaran espanjalaisen ydinperinteen suomalaisen ja karjalaisen kansanmusiikin ikivihreisiin. Ennakkoluuloisesti ajattelin, että näin etäisten musiikkien pienin yhteinen nimittäjä ei voi kantaa, mutta olin väärässä. Espanja ja Karjala yhdistyvät Palmun persoonallisessa musiikkikokemuksessa sekä hän sovituksissaan, jotka tekevät kunniaa kitaran moninaiselle historialle.

  • Jousikvartettoja Itämerelle

    Levyarvostelu

    Toinen Suomen parhaista jousikvarteteista, Kamus-kvartetti, on omistanut kesällä julkaistun uutuuslevynsä Itämerelle. Levyn tuotoista osa menee Baltic Sea Action Groupille, vaikka nykyisessä musiikkitodellisuudessa näkyvyys kenties tukee hyvää asiaa merkittävämmin kuin raha. Kamusin valitsema ohjelmisto ei suoraan kimmellä saaristomerenä tai löyhkää levälauttana, mutta skandinaavisen kansallisromantiikan ja pehmeän jousimodernismin yhdistelmä keinuttaa kauniisti.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua