Hyppää pääsisältöön

Virva Garam ojentaa käyntikortin

Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Sarastus / Virva Garam
Sarastus / Virva Garam Uudet levyt

Garam aloittaa vetävästi Sibeliuksen salonkikappaleilla, menee asiaan Bachin DWK:n helmillä, näyttää monipuolisuuttaan Englundin ja Palmgrenin teoksilla ja päättää urakan Bartókin tuliseen sonaattiin. Tällaisenaan kokonaisuus ei tunnu jäntevältä, mutta osaaminen tulee selväksi. Bach-suosikit kuulostavat hahmottomilta, kenties viime aikojen loistolevytysten ansiosta, ja Sibeliuksista puuttuu hempeää viehkeyttä, mutta Englundin ja Bartókin rytmiset myllytykset Garam muotoilee irtonaisella, hauskalla energialla. Garam on kotonaan kumivasaramaisessa hakkauksessa, jossa ääni saa mennä vähän säröllekin, kun taas Palmgrenin Kolmikohtauksisen nokturnon yötunnelmat jäävät epäherkiksi, ja teoksen keskiosa, Yön laulu, saa suhteettoman lavean tulkinnan. Painokas vaikutelma saattaa syntyä myös läheisestä, studiomaisesta äänityksestä.

Teosten ja taiteilijan esittelyt puuttuvat levystä tyystin, mutta musiikki puhuu puolestaan. Oikeastaan kaipaan vain raitojen kestoja - niille on enemmän käyttöä kuin levykoodeille. Mutta kyllä tällainen käyntikortti kelpaa ojentaa, ja vaikkei kokonaisuus yllä sfääreihin, ainakin se todistaa suomalaisen pianismin korkeasta ja leveästä tasosta.

"Sarastus". Sibelius: Valse; Impromptu; Valse triste. J.S. Bach: Preludeja ja fuugia kok. DWK I. Englund: Introduzione e toccata. Palmgren: Kolmikohtauksinen nokturno. Bartók: Pianosonaatti. - Virva Garam, piano. (VGM2018)

Kuuntele Uudet levyt 7.5.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua