Hyppää pääsisältöön

Areenan käyttö jatkaa kasvuaan

Kuvassa mummo makaa sohvalla ja katsoo ohjelmaa tabletilla
Kuvassa mummo makaa sohvalla ja katsoo ohjelmaa tabletilla Kuva: Ilmari Fabritius / Yle Nettiä ikä kaikki,vanhuus,iPad,Yle Areena,taulutietokoneet

Kesän lähestyessä on hyvä tilaisuus katsoa, miten Areenan käyttö on kehittynyt. Ja kehitystä selvästi on. On ilo huomata, että suomalaiset ovat ottaneet Areenan aiempaa aktiivisempaan käyttöön monilla eri laitteilla.

Areena on edelleen Suomen arvostetuin verkkopalvelu ja suositumpi kuin esimerkiksi kansainvälinen suoratoistojättiläinen Netflix. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna Areenassa katsotun ja kuunnellun sisällön määrä on kasvanut noin sadalla miljoonalla minuutilla viikossa. Kaikkien suomalaisten kesken jaettuna tämä tarkoittaisi parinkymmenen minuutin lisäystä Areena-käyttöön jokaiselle, vauvasta vaariin.

Areenan sisältöä siis katsotaan ja kuunnellaan viikkotasolla neljä miljoonaa tuntia viikossa, 1,7 miljoonaa tuntia enemmän kuin vuosi sitten. Tasan kaikkien suomalaisten kesken jaettuna jokainen suomalainen siis käyttäisi Areenaa noin 45 minuuttia. Vielä emme kuitenkaan tavoita kaikkia suomalaisia, mutta esimerkiksi Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan lähes 80% kaikista suomalaisista Internetin käyttäjistä käyttää Areenaa ainakin joskus.

Ajankäytön lisäksi kasvavat myös Areenasta tehdyt ohjelmakäynnistykset. Erityisesti kasvussa on mobiilikäyttö. Puhelimilla tehtyjen viikottaisten ohjelmakäynnistysten määrä on kasvanut viime vuoden 3,5 miljoonasta käynnistyksestä 5,5 miljoonaan. Samoin kasvavat tableteilla ja selaimilla tehdyt käynnistykset: molemmilla alustoilla käynnistysten määrä on kasvanut vuodessa kahdesta miljoonasta neljään miljoonaan käynnistykseen viikossa. Äly-tv-laitteilla, pelikonsoleilla sekä Apple TV:n ja Chromecastin kaltaisilla tv:n lisälaitteilla käynnistetään nyt viikossa 2,5 miljoonaa ohjelmaa, kun vuosi sitten määrä oli 1,5 miljoonaa.

Kaikkiaan eri laitteita Areenassa vierailee viikossa noin 2,5 miljoonaa kappaletta. Tässäkin on roima kasvu, sillä vuosi sitten eri laitteiden määrä oli 2,09 miljoonaa. Erityisen voimakkaasti kasvaa Areenaa käyttävien mobiililaitteiden määrä, joka on kasvanut vuodessa 700 000 laitteesta viikossa noin 1,2 miljoonaan. Äly-tv-laitteiden määrä taas on noin kaksinkertaistunut vuoden aikana.

Areenaa käytetään erilaisilla laitteilla ja eri laitteilla myös katsotaan ja kuunnellaan erilaisia asioita. Esimerkiksi viime viikolla Areenan mobiilikäyttäjien suosituimmat sisällöt olivat Areenassa uudelleenjulkaisuun tullut Uusi Päivä ja Yle Puheen radiolähetykset jääkiekon SM-liigan loppupeleistä. Älytelevisioilla taas katsottiin erityisesti sarjoja: kärjessä olivat englantilaissarja Sydämen asialla, Sohvaperunat, tanskalainen draamasarja Sairaanhoito-opisto ja koko perheen uusi Muumilaakso. Selaimilla taas katsottiin jääkiekon EHT-turnausta, Sydämen asialla -sarjaa ja Uutta päivää.

Areenan käyttö on myös erilaista kuin perinteisen television käyttö. Viime viikon kymmenen suosituimman ohjelman lista Ylen tv-kanavilla ja Areenassa on täysin erilainen. Listoille ei siis mahdu yhtään samaa ohjelmaa.

Listat Ylen tv-kanavien ja Areenan suosituimmista ohjelmista
Listat Ylen tv-kanavien ja Areenan suosituimmista ohjelmista Yle Areena
Keskustelu sulkeutuu 7.6.2019.
Keskustele
  • Ystävyyttä ja hämäräbisneksiä Areenassa – kuusi asiaa, jotka yhdistävät kasarin ja ysärin seikkailusarjoja

    Kuusikko ja kuoleman varjot sekä muut sarjat Areenassa.

    Kalakukkoreseptin ryöväävät rosvot, huumerahojen perässä oleva prätkäjengi ja muut hämäräbisnekset houkuttelevat lapsia ja nuoria selvittämään rikoksia. Yhdeksän kesäistä jännitysohjelmaa on julkaistu nyt Areenaan ja ne ovat katsottavissa vähintään vuoden ajan. Listasimme kuusi asiaa, jotka yhdistävät näitä seikkailuja.

  • Areenan käyttö jatkaa kasvuaan

    Areenan käyttö on vuoden aikana kasvanut kovaa vauhtia

    Kesän lähestyessä on hyvä tilaisuus katsoa, miten Areenan käyttö on kehittynyt. Ja kehitystä selvästi on. On ilo huomata, että suomalaiset ovat ottaneet Areenan aiempaa aktiivisempaan käyttöön monilla eri laitteilla. Areena on edelleen Suomen arvostetuin verkkopalvelu ja suositumpi kuin esimerkiksi kansainvälinen suoratoistojättiläinen Netflix.

  • Kirjautumalla enemmän irti Yle Areenasta

    Kirjautuminen helpottaa Areenan käyttöä

    Areenaa on jo jonkin aikaa muutettu ohjelmakirjastosta henkilökohtaisesti jokaista käyttäjää palvelevaksi video- ja audiopalveluksi. Henkilökohtaisuus toteutuu erityisesti silloin, kun käyttäjä kirjautuu Areenaan. Yle Tunnus on monissa Ylen palveluissa käytössä oleva kirjautumispalvelu, jonka avulla käyttäjä voi tunnistautua ja saada parempaa henkilökohtaista palvelua.