Hyppää pääsisältöön

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Kerro kokemuksistasi

Palaudutko riittävästi?
Palaudutko riittävästi? Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle stressi,Palautuminen,työstressi (stressi)

Jokainen tarvitsee palautumista. Rentoutuessa mieli, aivot ja kroppa elpyvät hyvän tai pahan stressin aiheuttamista muutoksista.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut ja palaat lomalta?

Jos aikaa palautumiselle ei ole riittävästi tai ei käytä palautumista edistäviä keinoja se heikentää hyvinvointia.

“Alkaa tulla stressioireita. Ne voivat olla vatsavaivoja, närästystä, päänsärkyä tai erilaisia unihäiriöitä”, kertoo Työterveyslaitoksen johtaja Jaana Laitinen.

Hyvä stressi parantaa lyhyellä tähtäimellä suorituskykyä. Jos täytyy pitää esitys, niin hyvä stressi auttaa siinä. Hyväkin stressi voi muuttua huonoksi, jos stressaavia tilanteita on jatkuvasti eikä välillä ole rauhallisempaa jaksoa.

“Ruokahalu saattaa kadota tai vain herkut maistuvat kuten esimerkiksi kuten suklaa, alkoholi ja makkara”, kertoo Laitinen.

Pitkään jatkunut kuormitus altistaa erilaisille sairauksille

Kuormitusta syntyy niin mukavista kuin haastavistakin asioista sekä työssä että vapaa-ajalla.

“Pienten lasten vanhemmilla on harrastustetristoimintaa. Aikataulujen sovittelemista ja lasten kuskaamista harrastuksiin”, sanoo Laitinen.

Ihmiset kokevat kuormituksen yksilöllisesti. Huono ja pitkään jatkunut stressi on haitallista kaikille.

“Sydän- ja verisuonisairauksien, aivoinfarktin, työuupumuksen ja masennuksen taustalla on usein stressi”, sanoo Työterveyslaitoksen johtaja Laitinen.

Jos omat vaikutusmahdollisuudet ovat vähäisiä tai niitä ei ole lainkaan se lisää monella kuormitusta. Oman työn hallinnan puute syö työntekijän jaksamista. Tiedetään myös, että arvoristiriidat omien arvojen ja työnantajan arvojen välillä aiheuttavat kuormitusta.

“Jos on haasteita ihmissuhteissa, työssä kiirettä tai epäoikeudenmukaisuuden kokemusta, yt-tilannetta, kalenteri on laitettu liian täyteen niin, ettei siihen ole voinut itse vaikuttaa”, luettelee Laitinen esimerkkejä kuormitusta lisäävistä tekijöistä.

Palautumiseen ei riitä pelkkä kesäloma

Palautumista edistävät säännölliset ja terveelliset elämäntavat. Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu ja riittävä määrä unta. Aikuinen tarvitsee unta 7-8 tuntia. Liikunta on tärkeä osa palautumista, koska hyväkuntoinen kestää kuormitusta enemmän

“Jos oma toimintakyky rakennusmiehillä ei kaikissa lihasryhmissä riitä, niin lihakset eivät ehdi palautua yön aikana. Voi kehittyä tuki- ja liikuntaelinsairauksia” sanoo Laitinen.

Palautumisen avulla katkaistaan haitallisten vaikutusten kertyminen. Ikä lisää palautumisen tarvetta. Se miten palautuu työpäivän aikana vaikuttaa myös yöllä tapahtuvaan palautumiseen. Lounas- ja kahvitauoista ei siis kannata tinkiä.

“Ihan joka päivä kannattaa kiinnittää huomiota palautumiseen. Siihen ei riitä pelkkä kesäloma”, kertoo Työterveyslaitoksella johtajana työskentelevä Jaana Laitinen.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut loman viettoon ja miten ja palaat lomalta?

Kerro kokemuksistasi keskiviikkoon 15.5. mennessä. Vastaustasi voidaan käyttää Havaintoja ihmisestä -ohjelmassa tai siihen liittyvissä artikkeleissa.

Havaintoja ihmisestä -ohjelma käsittelee palautumista torstaina 30.5. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa ja kello 12.10. Yle Radio 1:ssä.

Täytä lomake.
  • Musiikkitoimittajalta: Klassisen musiikin ohjelmia ovat tehneet yli 90 vuoden ajan kaltaiseni henkilöt, ja asian on aika muuttua!

    Miten ja miksi syntyi ohjelmasarja Sinisen nuotin rapsodia?

    Yksikään ilmiö ei ole saari, sanotaan. Valitettavasti tuon filosofian todeksi eläminen ei tapahdu musiikkipuheessa. Ei ainakaan julkisessa puheessa, ei kovin onnistuneesti eikä siinä alati kiihtyvässä tahdissa, jollaista koko muu todellisuutemme velvoittaisi. Genre, jota nimitetään klassiseksi musiikiksi, on meriaiheisista metaforista pikemminkin yksi yhteinen vene.

  • Taiteilijoiden rohkeus rakentaa tilan poliittiselle vapaudelle

    Book Forum Mosul -radioessee Yle Areenassa 13.7.2019 alkaen

    Radioessee Book Forum Mosul kertoo taiteen vapauttavasta voimasta ja siitä, miten ihmisyys säilyy myös totalitarismin keskellä. Siinä kuuluvat Irakin Mosulissa Isis-hallintoa arjessaan vastustaneiden ihmisten äänet. Book Forum on taidekahvila, jollaiseen voisi törmätä minkä tahansa eurooppalaisen kaupungin boheemissa korttelissa.

  • Hartauspuhujat syyskuussa

    Yle Radio 1:n hartauspuhujat syyskuussa 2019

    Aamuhartaus ma-la klo 6.15 ja 7.15 (uusinta) Iltahartaus ma-pe klo 18.50, ehtookellot ja iltahartaus la klo 18.00. Iltahartauden uusinta ma-la klo 23.00.