Hyppää pääsisältöön

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Kerro kokemuksistasi

Palaudutko riittävästi?
Palaudutko riittävästi? Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle stressi,Palautuminen,työstressi (stressi)

Jokainen tarvitsee palautumista. Rentoutuessa mieli, aivot ja kroppa elpyvät hyvän tai pahan stressin aiheuttamista muutoksista.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut ja palaat lomalta?

Jos aikaa palautumiselle ei ole riittävästi tai ei käytä palautumista edistäviä keinoja se heikentää hyvinvointia.

“Alkaa tulla stressioireita. Ne voivat olla vatsavaivoja, närästystä, päänsärkyä tai erilaisia unihäiriöitä”, kertoo Työterveyslaitoksen johtaja Jaana Laitinen.

Hyvä stressi parantaa lyhyellä tähtäimellä suorituskykyä. Jos täytyy pitää esitys, niin hyvä stressi auttaa siinä. Hyväkin stressi voi muuttua huonoksi, jos stressaavia tilanteita on jatkuvasti eikä välillä ole rauhallisempaa jaksoa.

“Ruokahalu saattaa kadota tai vain herkut maistuvat kuten esimerkiksi kuten suklaa, alkoholi ja makkara”, kertoo Laitinen.

Pitkään jatkunut kuormitus altistaa erilaisille sairauksille

Kuormitusta syntyy niin mukavista kuin haastavistakin asioista sekä työssä että vapaa-ajalla.

“Pienten lasten vanhemmilla on harrastustetristoimintaa. Aikataulujen sovittelemista ja lasten kuskaamista harrastuksiin”, sanoo Laitinen.

Ihmiset kokevat kuormituksen yksilöllisesti. Huono ja pitkään jatkunut stressi on haitallista kaikille.

“Sydän- ja verisuonisairauksien, aivoinfarktin, työuupumuksen ja masennuksen taustalla on usein stressi”, sanoo Työterveyslaitoksen johtaja Laitinen.

Jos omat vaikutusmahdollisuudet ovat vähäisiä tai niitä ei ole lainkaan se lisää monella kuormitusta. Oman työn hallinnan puute syö työntekijän jaksamista. Tiedetään myös, että arvoristiriidat omien arvojen ja työnantajan arvojen välillä aiheuttavat kuormitusta.

“Jos on haasteita ihmissuhteissa, työssä kiirettä tai epäoikeudenmukaisuuden kokemusta, yt-tilannetta, kalenteri on laitettu liian täyteen niin, ettei siihen ole voinut itse vaikuttaa”, luettelee Laitinen esimerkkejä kuormitusta lisäävistä tekijöistä.

Palautumiseen ei riitä pelkkä kesäloma

Palautumista edistävät säännölliset ja terveelliset elämäntavat. Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu ja riittävä määrä unta. Aikuinen tarvitsee unta 7-8 tuntia. Liikunta on tärkeä osa palautumista, koska hyväkuntoinen kestää kuormitusta enemmän

“Jos oma toimintakyky rakennusmiehillä ei kaikissa lihasryhmissä riitä, niin lihakset eivät ehdi palautua yön aikana. Voi kehittyä tuki- ja liikuntaelinsairauksia” sanoo Laitinen.

Palautumisen avulla katkaistaan haitallisten vaikutusten kertyminen. Ikä lisää palautumisen tarvetta. Se miten palautuu työpäivän aikana vaikuttaa myös yöllä tapahtuvaan palautumiseen. Lounas- ja kahvitauoista ei siis kannata tinkiä.

“Ihan joka päivä kannattaa kiinnittää huomiota palautumiseen. Siihen ei riitä pelkkä kesäloma”, kertoo Työterveyslaitoksella johtajana työskentelevä Jaana Laitinen.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut loman viettoon ja miten ja palaat lomalta?

Kerro kokemuksistasi keskiviikkoon 15.5. mennessä. Vastaustasi voidaan käyttää Havaintoja ihmisestä -ohjelmassa tai siihen liittyvissä artikkeleissa.

Havaintoja ihmisestä -ohjelma käsittelee palautumista torstaina 30.5. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa ja kello 12.10. Yle Radio 1:ssä.

Täytä lomake.
  • Onko kansallisuutesi ja maahanmuuttajataustasi tai kielitaitosi vaikuttanut töiden saamiseen Suomessa? Kerro meille

    Vaikuttaako etninen taustasi työn saamiseen?

    Onko kansallisuutesi, maahanmuuttajataustasi tai vieraskielisyytesi vaikuttanut töiden saamiseen Suomessa? Millä tavalla? Oletko kokenut syrjintää? Millaista? Millainen koulutus edistäisi työllistymistäsi? Mitkä muut asiat vaikuttavat mielestäsi työn hakemiseen ja saamiseen? “Moni oli ollut pitkään töissä ennen vuonna 2008 alkanutta talouden taantumaa.

  • Tarinoita tahattomasta lapsettomuudesta - Havaintoja ihmisestä Pinokkio-klubilla lauantaina 12.10. Tule mukaan!

    Tahaton lapsettomuus on yksi elämän isoimmista kriiseistä.

    Tahaton lapsettomuus on yhä useamman parin ongelma. Vuosittain noin 3 000 uutta paria hakee Suomessa lääketieteellistä apua lapsettomuushoidoista. Havaintoja ihmisestä -ohjelma on mukana Pinokkio-klubilla Helsingissä lauantaina 12. lokakuuta. Tule mukaan kuuntelemaan tai kertomaan omia kokemuksiasi tahattomasta lapsettomuudesta Kansallisteatterin Lavaklubille Helsinkiin.

  • Onko sinulla kokemusta mielenterveyden häiriöistä?

    Mitkä asiat kuormittavat mieltäsi?

    Onko sinulla kokemusta mielenterveyden häiriöistä? Millaisia? Mitkä asiat kuormittavat mieltäsi? Minkä koet vaikuttavat myönteisesti? Millä tavalla pidät huolta mielen hyvinvoinnista? “Viimeisen muutaman kymmenen vuoden aikana meidän elinympäristössämme on tapahtunut muutoksia.

  • Jumalanpalvelukset joulukuussa

    Jumalanpalvelukset joulukuussa 2019

    Yle Radio 1:n jumalanpalvelukset joulukuussa 2019. Sunnuntaisin klo 10.00 luterilainen jumalanpalvelus. Sunnuntaisin klo 11.00 vuorottelevat ortodoksisen liturgian kanssa vapaiden kirkkojen ja seurakuntien sekä katolisen kirkon jumalanpalvelukset. Kuuntele jumalanpalveluksia Areenassa.