Hyppää pääsisältöön

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Kerro kokemuksistasi

Palaudutko riittävästi?
Palaudutko riittävästi? Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle stressi,Palautuminen,työstressi (stressi)

Jokainen tarvitsee palautumista. Rentoutuessa mieli, aivot ja kroppa elpyvät hyvän tai pahan stressin aiheuttamista muutoksista.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut ja palaat lomalta?

Jos aikaa palautumiselle ei ole riittävästi tai ei käytä palautumista edistäviä keinoja se heikentää hyvinvointia.

“Alkaa tulla stressioireita. Ne voivat olla vatsavaivoja, närästystä, päänsärkyä tai erilaisia unihäiriöitä”, kertoo Työterveyslaitoksen johtaja Jaana Laitinen.

Hyvä stressi parantaa lyhyellä tähtäimellä suorituskykyä. Jos täytyy pitää esitys, niin hyvä stressi auttaa siinä. Hyväkin stressi voi muuttua huonoksi, jos stressaavia tilanteita on jatkuvasti eikä välillä ole rauhallisempaa jaksoa.

“Ruokahalu saattaa kadota tai vain herkut maistuvat kuten esimerkiksi kuten suklaa, alkoholi ja makkara”, kertoo Laitinen.

Pitkään jatkunut kuormitus altistaa erilaisille sairauksille

Kuormitusta syntyy niin mukavista kuin haastavistakin asioista sekä työssä että vapaa-ajalla.

“Pienten lasten vanhemmilla on harrastustetristoimintaa. Aikataulujen sovittelemista ja lasten kuskaamista harrastuksiin”, sanoo Laitinen.

Ihmiset kokevat kuormituksen yksilöllisesti. Huono ja pitkään jatkunut stressi on haitallista kaikille.

“Sydän- ja verisuonisairauksien, aivoinfarktin, työuupumuksen ja masennuksen taustalla on usein stressi”, sanoo Työterveyslaitoksen johtaja Laitinen.

Jos omat vaikutusmahdollisuudet ovat vähäisiä tai niitä ei ole lainkaan se lisää monella kuormitusta. Oman työn hallinnan puute syö työntekijän jaksamista. Tiedetään myös, että arvoristiriidat omien arvojen ja työnantajan arvojen välillä aiheuttavat kuormitusta.

“Jos on haasteita ihmissuhteissa, työssä kiirettä tai epäoikeudenmukaisuuden kokemusta, yt-tilannetta, kalenteri on laitettu liian täyteen niin, ettei siihen ole voinut itse vaikuttaa”, luettelee Laitinen esimerkkejä kuormitusta lisäävistä tekijöistä.

Palautumiseen ei riitä pelkkä kesäloma

Palautumista edistävät säännölliset ja terveelliset elämäntavat. Monipuolinen ja säännöllinen ruokailu ja riittävä määrä unta. Aikuinen tarvitsee unta 7-8 tuntia. Liikunta on tärkeä osa palautumista, koska hyväkuntoinen kestää kuormitusta enemmän

“Jos oma toimintakyky rakennusmiehillä ei kaikissa lihasryhmissä riitä, niin lihakset eivät ehdi palautua yön aikana. Voi kehittyä tuki- ja liikuntaelinsairauksia” sanoo Laitinen.

Palautumisen avulla katkaistaan haitallisten vaikutusten kertyminen. Ikä lisää palautumisen tarvetta. Se miten palautuu työpäivän aikana vaikuttaa myös yöllä tapahtuvaan palautumiseen. Lounas- ja kahvitauoista ei siis kannata tinkiä.

“Ihan joka päivä kannattaa kiinnittää huomiota palautumiseen. Siihen ei riitä pelkkä kesäloma”, kertoo Työterveyslaitoksella johtajana työskentelevä Jaana Laitinen.

Onko arjessasi aikaa palautumiselle? Mikä sinua kuormittaa työssäsi tai vapaa-ajalla? Miten kuormitus vaikuttaa sinuun? Millaiset asiat koet edistävän rentoutumista? Huolehditko työ- tai opiskelupäivän aikana lounas- ja kahvitaukojen pitämisestä? Palaudutko riittävästi? Jos pidät lomaa, miten laskeudut loman viettoon ja miten ja palaat lomalta?

Kerro kokemuksistasi keskiviikkoon 15.5. mennessä. Vastaustasi voidaan käyttää Havaintoja ihmisestä -ohjelmassa tai siihen liittyvissä artikkeleissa.

Havaintoja ihmisestä -ohjelma käsittelee palautumista torstaina 30.5. Ohjelma on kuunneltavissa Yle Areenassa ja kello 12.10. Yle Radio 1:ssä.

Täytä lomake.
  • Miten trauma on vaikuttanut sinuun tai läheiseesi? Kerro meille

    Onko sinulla kokemuksia traumasta?

    Onko sinulla kokemuksia traumasta? Millaisessa tilanteessa se syntyi? Miten trauma vaikuttaa tai on vaikuttanut sinuun tai elämääsi? Onko sinulla kokemuksia yli sukupolven periytyvistä traumoista? Miten ne ovat vaikuttaneet sinuun? Haitko ja saitko apua? Koitko avun hyödylliseksi? Kuka tahansa voi traumatisoitua.

  • Mitkä asiat vaikuttavat uneesi? Kerro meille

    Miten nukut?

    Millainen nukkuja olet? Millaiset asiat vaikuttavat uneesi? Mikä estää tai edistää laadukasta unta? Miten valvominen vaikuttaa sinuun? Teetkö vuorotyötä? Miten se vaikuttaa uneesi? Kärsitkö unettomuudesta tai unihäiriöistä? Millaista apua olet hakenut unihäiriöihin, unen laadun parantamiseen tai unettomuuteen? Onko siitä ollut apua?

  • Vuoden 2019 Varjo-Yrjö-tunnustuksen sai Jyrki Laiho

    Varjo-Yrjö on Yleisradion Jazzradion antama tunnustus.

    Yleisradion Jazzradion myöntämän Varjo-Yrjö 2019 -tunnustuksen sai porilainen, Validi Karkia -klubeja ja jazzkonsertteja kotikaupungissaan vuodesta 2011 lähtien järjestänyt Jyrki Laiho. Varjo-Yrjö 2019 -tunnustuksen saaja julkistettiin Tampere Jazz Happeningissä perjantaina 1.11.2019.