Hyppää pääsisältöön

Ulkolinja: Amazon, verkon jättiläinen

Amazon-verkkokaupasta on tullut nopeasti yksi maailman vaikutusvaltaisimmista yrityksistä.
Verkkokauppaostos saapuu kotiovelle Washington D.C.:ssä Yhdysvalloissa. Amazon-verkkokaupasta on tullut nopeasti yksi maailman vaikutusvaltaisimmista yrityksistä. Yle TV1

TV1 torstaina 16.5.2019 klo 22.00 - 22.55, uusinta sunnuntaina 19.5. klo 23.00, Areenassa

Kotoa tilaaminen on helpompaa ja houkuttelevampaa kuin koskaan.

Internet- ja verkkokauppajätti Amazon toteuttaa heti jokaisen oikkumme. Verkkokaupan satoja miljoonia tuotteita toimitetaan sadoista rakennuksista ympäri maailmaa.

Amazon on luonut logistiikkaan, kauppaan ja työsuhteisiin sääntöjä, jotka muuttavat yhteiskuntaa kenenkään estämättä. Yhtiöllä on yhtä paljon valtaa kuin monen maan hallituksella.

Joustotyöntekijät toimittavat paketit perille

Verkkojätin menestys edellyttää jatkuvaa kasvua. ”Jokainen päivä on Amazonilla ensimmäinen päivä”, viestii yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Jeff Bezos ideologiaansa.

Amazon-verkkokaupasta on tullut nopeasti yksi maailman vaikutusvaltaisimmista yrityksistä. Toisena yrityksenä maailmassa sen arvoksi on laskettu yli biljoona dollaria.

Yhtiöllä on eri puolilla maailmaa yli viiden Central Park -puiston verran logistiikkakeskuksia, ja joka vuosi tulee yhden puiston kokoinen alue lisää. Yhtiö on rakentanut vallihautojen ympäröimiä linnoja, joihin muilla ei ole asiaa.

Kuluttajien verkko-ostoksia perille toimittavat tuhannet pienipalkkaiset työntekijät. Amazonin joustotyössä ei tunneta työsuhdeturvaa, ei työsopimusta tai työtapaturmavakuutusta, ei eläke-etuja eikä muitakaan työsuhde-etuja.

Riippuvuuden hinta kuluttajille ja yhteiskunnille?

Nettijätti vaikuttaa hanakasti kuluttajien ostoskäyttäytymiseen sekä maailman talouteen ja yhteiskuntiin, mutta mikä ohjaa Amazonin omaa toimintaa?

Ulkolinja-dokumentti Amazon, verkon jättiläinen taustoittaa verkkokaupan ja Amazon-yhtiön syntyvaiheita sekä sen toimintatapoja. Miten maailman rikkain mies, Jeff Bezos, onnistui luomaan autotallista aloittaneesta kirjabisneksestä biljoonan dollarin yrityksen?

Brittiläinen ohjaaja David Carr-Brown kysyy ohjelmassaan, minkälaisen hinnan kuluttajat ja yhteiskunnat maksavat siitä, että ne ovat tulleet riippuvaiseksi teknologiajätistä?

EU kiinnostunut Amazonin bisnesmallista

Amazonin verkkokaupasta on tullut kolmannen osapuolen myyjien pakollinen välietappi. Valtava joukko kauppiaita tarjoaa tuotteitaan yhtiön kautta.

Kasvuun pyrkivä Amazon on hivuttautunut myös EU:n alueelle. EU:n kilpailuviranomaisia kiinnostaa, saako Amazon epäreilua kilpailuetua siitä, kun se tarjoaa verkkokauppaansa itsenäisille kauppiaille – ja myy siellä samaan aikaan omia tuotteitaan.

”Eurooppa on erilainen kuin USA, Kiina ja Venäjä. Unionin perustana on oikeussääntö. Se on näkynyt vuosikymmenten mittaan siinä, että olemme pyrkineet määrittämään markkinoille rajat”, luonnehtii dokumentissa haastateltava EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestager.

”Emme halua ympäristön tuhoutuvan. Emme halua kohtuuttomia työoloja emmekä lapsityövoimaa. Emme halua tuotteita, jotka aiheuttavat syöpää. Näissä rajoissa kilpailu on vapaata.”

Pilvipalvelu yhtiön kannattavimpia osia

Kaikki kuluttajien Amazonille antamat tiedot siirtyvät yhtiön pilvipalveluun, jossa tekoäly analysoi niitä.

Amazon Web Services (AWS) -pilvipalvelua käytetään Britannian julkishallinnossa. Samaan pilveen tukeutuvat CIA, Netflix ja lukuisat yleishyödylliset laitokset. Pilvi on Amazonille merkittävä tulojen ja vallan lähde.

AWS on yhtiön nopeimmin kasvavia ja kannattavimpia osia. Yhtiö käyttää pilvipalveluista saamiaan voittoja muuhun liiketoimintaansa.

In Amazon We Trust. Ohjaus: David Carr-Brown. Tuotanto: Pumpernickel Films/Arte, Alankomaat, 2018.

Keskustele