Hyppää pääsisältöön

"Taidettamme ei voi omistaa, mutta jokainen voi olla osa sitä" ‒ Japanilainen teamLab-taidekollektiivi pyrkii eroon omistamisen kulttuurista

Ihmiset seisovat vaaleanpunaisten lamppujen keskellä
Ihmiset seisovat vaaleanpunaisten lamppujen keskellä Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,lamput,digitaalinen taide,kirsikan kukinta

"Omistamista oleellisempaa on ymmärrys", julistaa japanilaisen taidekollektiivin perustajajäsen Takashi Kudo. Vierailu teamLabin henkeäsalpaavassa museossa saa ajattelemaan taidetta ja siihen suhtaumista uudella tavalla. Kuka voi päättää ja määritellä taiteen tulevaisuuden? Onko koodarin tekemä taide oikeaa taidetta? KulttuuriCocktail vieraili Tokiossa.

Olen kadottanut ajan ja paikan tajun. Istun hämyisessä huoneessa. Tee on vaaleanvihreää ja paksua, japanilaista matchaa, joka tarjoillaan laakeasta kupista. Toiseen kulhoon on aseteltu vihreällä teellä maustettua jäätelöä.

Teeheni alkaa muodostua vaaleanpunaisia kukkia ja pöytäliinaan vihreitä lehtiä. Jostakin lennähtää sininen perhonen. Kaivan kännykän esiin ja kuvaan, että muistaisin tämän hetken. Olen teehuoneessa, teamLab Borderless -museossa, Tokion Mori-rakennuksessa.

Lasisessa teekupissa teehen puhkeaa kukkia ja kulhossa on vihreää jäätelöä
Lasisessa teekupissa teehen puhkeaa kukkia ja kulhossa on vihreää jäätelöä Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,vihreä tee,jäätelö,digitaalinen taide,Japani

‒ Taidettamme ei voi omistaa, sanoo Takashi Kudo, 42, yksi japanilaisen taidekollektiivi teamLabin perustajajäsenistä.

Istumme museon takahuoneessa pari tuntia sen jälkeen, kun Michaela Kane teamLabin sosiaalisen brändäyksen tiimistä on raottanut verhoa ja johdattanut graafikko-animaattori Kirsi Kukkuraisen ja minut museon hämärään käytävään.

Tämä on kuin oikeassa elämässä

Viime kesäkuussa avatun museon uumenissa on kuusikymmentä digitaalista taideteosta.

‒ Ihmiset valittavat, kun museoon ei ole karttaa. Mutta tämä on kuin oikeassa elämässä. Kukaan ei voi kertoa toiselle elämän suuntaa.

‒ Täytyy vaeltaa, tutkia, eksyä ja ehkä löytää, perustelee Takashi Kudo.

Japanilainen mies katsoo kameraan keltaista taustaa vasten
Takashi Kudo. Japanilainen mies katsoo kameraan keltaista taustaa vasten Kuva: teamLab teamLab,digitaalinen taide,Takashi Kudo

Myös Suomessa saatiin maistaa teamLabin taidetta viiden teoksen verran uuden taidemuseo Amos Rexin avajaisnäyttelyssä.

Syksyn näyttely ylitti uutiskynnyksen monella tavalla. Viimeisinä aukiolopäivinä ihmiset seisoivat jonottamassa tuntikausia pakkasessa. Some täyttyi värikkäistä kuvista.

‒ Taidettamme ei voi omistaa, mutta jokainen voi olla osa sitä. Taiteeseen voi astua sisään, Takashi Kudo selittää ja kehottaa katsomaan instagramiin, josta saa hyvän käsityksen siitä, minkälaisia kuvia ihmiset Tokion museossa ottavat.

‒ Ne ovat suurelta osin selfieitä.
Skip Instagram post

Tokion museon nimi Borderless tarkoittaa rajatonta. Teokset lomittuvat yhteen ja museosta muodostuu valtava kokonaisteos.

Ja kyllä, myös Tokiossa huiman suosittuun museoon jonotetaan.

Paluu vanhojen japanilaisten piirrosten ajatteluun

teamLabin digitaalisten teosten inspiraationa toimivat vanhat japanilaiset puupiirrokset, joissa ei ole perspektiiviä. 1800‒1900 -lukujen taitteessa perspektiivistä ja kuvan pakopisteestä tuli hallitseva elementti. Taidetta oli katsottava paikoillaan tietystä pisteestä.

‒ Nyt palaamme takaisin vanhojen japanilaisten piirrosten ajatteluun. Tilaan, jossa voi liikkua vapaasti, Takashi Kudo kuvailee.

Ei ole vain yhtä kokijaa, ja kaikki näkökulmat voi kokea yhtä aikaa.

Digitaaliset aallot lainehtivat mustaa taustaa vasten
Digitaaliset aallot lainehtivat mustaa taustaa vasten Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,Hokusai,Japani,digitaalinen taide

Esimerkiksi Hokusain Kanagawan Suuresta aallosta ammentavassa Black Waves -teoksessa ei pelkästään katsella merta vaan ollaan meressä.

Minkä teoksen haluaisin kotiini?

Sammakot työntävät kärryjä, perhoset lentelevät ilmassa, värilliset valaat uivat seinillä. Lapset pomppivat pehmeällä alustalla ja tönivät suuria palloja. Pienimmät kävijät ovat vauvoja. Kahlaan lumpeiden välistä, kun ne yhtäkkiä täyttyvät vaaleanpunaisista kukista.

Projisoinneissa kuvataan luontoa ja eläimiä. Väkisinkin ajattelen, minkä teoksista valitsisin kotiini.

Siirrän käytävillä leijuvat tulikärpäset makuuhuoneeni kattoon. Vihreän teen kukkaset oman keittiöni pöydälle. Linnut olohuoneen verhojen koristukseksi.

‒ Et voi omistaa myöskään sosiaalisia yhteisöjä, mutta voit olla niissä mukana. Omistaminen on turhan pitkään ollut ihmiskunnalle olemisen muoto, Takashi Kudo jatkaa keskustelua.

Lapset kannattelevat valtavia värikkäitä ilmapalloja
Lapset kannattelevat valtavia värikkäitä ilmapalloja Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,taidemuseot,Tokio,taideteokset,ilmapallot,digitaalinen taide

Vaella, tutki ja löydä. Eksy. Ihmisiä on paljon, mutta äänimaailma ja pehmeät käytävät imevät turhan melun. Sakuran väreissä hohtavat lamput peilaantuvat ja monistuvat. Kun kosketan suurta ilmapalloa, se vaihtaa väriä. Vieressäni joku kuvaa.

Kaikki kuvaavat itseään ja toisiaan

Vuonna 2001 perustettu teamLab koostuu yli kuudesta sadasta eri alan osaajasta. Mukana on mm. arkkitehtejä, kirjailijoita, animaattoreita, graafikkoja ja koodareita. Teini-ikäisinä toisiinsa tutustuneet alkuperäisjäsenet ovat kaikki edelleen mukana.

Takashi Kudo on opiskellut kirjallisuutta ja filosofiaa, muissa perustajajäsenissä on insinöörejä sekä robotiikkaa ja fysiikkaa opiskelleita. Taiteen tai taidehistorian opintoja on teamLabissa vain harvalla.

Näin valtava museo oli mahdollista toteuttaa vasta nyt. Projektoreiden ja tietokoneiden hinnat ovat alhaisempia kuin 20 vuotta sitten.

perhoset lentävät mustalla taustalla ja värjäävät naisen valkean asun
perhoset lentävät mustalla taustalla ja värjäävät naisen valkean asun Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,perhoset,digitaalinen taide

On vaikea selittää, miltä digitaalinen taide näyttää, tuntuu ja kuulostaa. Kaikki kuvaavat itseään ja toisiaan, tuttuja ja ventovieraita. Silti jokainen tuntuu olevan museossa rauhassa ja täysin omassa maailmassaan.

Väline ei voi olla syy tehdä taidetta

Vaikka digitaalisuus on Tokion museon ytimessä, se ei ole kuitenkaan sen sydän.

Takashi Kudo vertaa sitä tussiin, siveltimeen tai kankaaseen.

‒ Ne ovat merkityksellisiä taiteilijalle, mutta eivät taiteen sisältö. Väline ei voi olla syy tehdä taidetta.

‒ Teoksemme ovat tiloja, joissa kävijät voivat nähdä itsensä ja toiset kävijät kauniina. Jos koet tietyn hetken teoksessa kauniina, saatat alkaa kokea toisten ihmisten läsnäolonkin myönteisenä.

Ihmiset seisovat värillisten lediketjujen edessä
Ihmiset seisovat värillisten lediketjujen edessä Kuva: teamLab, Exhibition view, MORI Building DIGITAL ART MUSEUM: teamLab Borderless, 2018, Odaiba, Tokyo © teamLab teamLab,Japani,digitaalinen taide,Kristalli

Tunteet johdattavat meitä

Ongelmien ratkaisu toimii työskentelyn inspiraationa. Työskentely synnyttää kysymyksiä ja ongelmia, joita ratkotaan kokeillen ja keskustellen.

Koska ydinjoukko on tuntenut toisensa teini-ikäisestä, tiimityöhön liittyvät myös riidat. Yhteenottoja tulee usein.

‒ Minä haluaisin tappaa jonkun heistä, ja hän haluaisi tappaa minut, Takashi Kudo naurahtaa.

‒ Ihmiset eivät ole loogisia. Tunteet johdattavat meitä.

On aika hyvästellä Takashi Kudo, mutta iltapäivä ei yllättäen lopukaan tähän. Michaela Kane lupaa viedä meidät teamLabin toiseen näyttelytilaan. teamLab Planets on kymmenen minuutin ajomatkan päässä teamLab Borderless-museosta.

Perillä riisumme kengät ja sukat, käärimme lahkeet ja lähdemme kahlaamaan lämpimässä vedessä kohti uusia elämyksiä.

Ihminen seisoo värillisessä vedessä, johon heijastuu kuvia
Ihminen seisoo värillisessä vedessä, johon heijastuu kuvia Kuva: teamLab, Drawing on the Water Surface Created by the Dance of Koi and People - Infinity 2016-2018, Interactive Digital Installation, Endless, Sound : HideakiTakahashi © teamLab teamLab,digitaalinen taide,vesi

Illalla olo on puhdistunut. Yhtä aikaa sekava, hämmentynyt ja seesteinen. En käynyt edes museokaupassa, koska sellaista ei ollut. Omistan vain tämän muiston ja kummallisia valokuvia.

Takashi Kudon ääni soi päässäni.

‒ Aika näyttää, onko tämä taidetta vai ei.

Ihmisten peilikuva jatkuu äärettömiin, kaikki kuvaavat
teamLab Planets: Crystal World. Ihmisten peilikuva jatkuu äärettömiin, kaikki kuvaavat Kuva: Yle/ Katri Henriksson teamLab,selfiet,digitaalinen taide

Omistamista oleellisempaa on ymmärrys

Kuka edes voi päättää ja määritellä taiteen tulevaisuuden? On liian helppoa jäädä miettimään, onko tämä teknologiaa vai taidetta.

Voiko koodari tehdä pysyvää taidetta? Onko nyt sävelletty musiikki ikuista? Voiko tänä keväänä julkaistua kirjaa lukea 30 vuoden päästä?

Yksinkertaisia vastausta ei ole.

Tärkeältä tuntuu teamLabin tavoite koskettaa ihmisiä ja muuttaa heidän ajatteluaan. Museoyleisön hämmästys ja ilo on käsin kosketeltavaa. En ole varmasti ainoa, jonka uniin ja ajatuksiin suuret ilmapallot ja värikkäät lamput tunkeutuvat.

Entä ekologisuus? teamLab on vienyt teoksiaan myös Sagan kansallispuistoon. Jo se, että herättää ihmisissä luontokokemuksen on heistä ekologinen teko.

‒ Olemme osa luontoa, eikä luontoakaan voi omistaa, Takashi Kudon ääni muistuttaa.

‒ Omistamista oleellisempaa on ymmärrys.

Keskustelu sulkeutuu 9.6.2019.
Keskustele