Hyppää pääsisältöön

Cledos toi uuden aallon räpin Suomen valtavirtaan, mutta ei halua jämähtää lokeroon: “Oon tajunnut, että on pakko kehittyä”

Rap-artisti Cledos lähikuvassa. Silmillään hänellä on aurinkolasit ja hän nojaa käteensä.
Cledos halusi "oudon jenkkimenon" jälkeen muuttaa musiikkinsa suuntaa. Rap-artisti Cledos lähikuvassa. Silmillään hänellä on aurinkolasit ja hän nojaa käteensä. Kuva: Juuli Aschan / YleX Cledos,YleX

Cledos kyllästyi hokemabiiseihin ja “vanhaan shittiinsä”. Alusta asti hän on sanonut, ettei ole räppäri, mutta nyt hän on ymmärtynyt, mitä artistina oleminen tarkoittaa.

Cledos on Töis-kappaleestaan lähtien toistellut, ettei ole räppäri. Hän sanoo välillä unohtavansa, että on edes artisti.

Silti Cledos on parissa vuodessa noussut yhdeksi kiinnostavimmista uusista muusikoista. Kaikki kävi vähän kuin vahingossa.

Kaveriporukan hauskanpitona syntyneen kappaleen myötä hänestä alettiin puhua “tyyppinä, joka toi uuden aallon räpin Suomeen”. Ilman sen suurempaa ajatusta artistiudesta tai räppäriydestä syntyi trap-kappale, josta hänet parhaiten tunnetaan.

Sen jälkeen junnujen työssäkäynnistä onkin hoettu huolella.

Miljoonan katselukerran raja rikkoutui Youtubessa hetkessä ja nyt Töis lähentelee jo kahta miljoonaa. Konkarit, kuten Kube ja Eevil Stöö, huomioivat nuoren kiitotähden.

Vähän myöhemmin Cledos levytti Mikael Gabrielin kanssa Made In Italy -kappaleen, jota on Spotifyssa kuunneltu yli neljä miljoonaa kertaa.

Trap-musiikiin sanansaattajan rooliin hän suhtautuu edelleen kaksijakoisesti.

– Totta kai se tuntuu hyvältä, mutta jengi antaa liikaa krediittiä siitä, Cledos sanoo.

Hän arvelee trapin tulleen enemmän osaksi valtavirtaa hänen mukanaan, vaikka Suomesta löytyi jo ennestään Yhdysvaltalaisella tekeviä artisteja.

Räppäri Cledos puolikuvassa kuvattuna alhaalta päin. Etualalla on hänen jalkansa
Cledos haluaisi muuttaa sitä mielikuvaa, mikä yleisölle on muodostunut hänen ensimmäisten kappaleidensa perusteella. Räppäri Cledos puolikuvassa kuvattuna alhaalta päin. Etualalla on hänen jalkansa Kuva: Juuli Aschan / YleX Cledos,YleX

Nykyään hän viittaa aiempaan tuotantoonsa “perinteisenä Cledoksena” ja heiluttaa ilmassa sormiaan lainausmerkkeinä. Cledoksesta tuntuu, että yleisön silmissä hänet on kahlittu yhteen rooliin. Siitä mielikuvasta hän haluaisi päästä eroon.

Ihmisten päähän on iskostunut Cledos, jonka biiseillä hoetaan pulskan ja potkivan biitin päälle, että bägi, bägi, eka mä gräbbään mun bägi. Nettipalstoilla on ihmetelty, mistä hän oikein räppää, kun “eihän tästä hölinästä ja huudahduksista saa mitään selkoa”.

Cledos toteaa, ettei biiseissä olekaan järkeä, koska hän halusi tehdä ne läpällä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö hän toisena hetkenä haluaisi tehdä musiikkia vakavammalla mielellä.

– Haluan todistaa, että “perinteinen Cledos” on vaan jengin luoma mielikuva. Ei sellaista ihmistä ole olemassa, mitä netin ja kolmen biisin perusteella kuvitellaan.

Sen sijaan, että hän loputtomasti hokisi töistä ja bägeistä, Cledos voisi jonain päivänä tehdä vaikka jazzia, rockia tai todella syvällistä lyriikkaa – jos siis hänestä itsestään siltä tuntuu.

Enää ei riitä, että vain astelee studiolle

Vuosi sitten julkaistu Boboff Tape ja vielä aikaisempi Alo EP edustavat siis vanhaa Cledosta. Tulevalla levyllä on artistin mukaan kuultavissa suunnanmuutos, sillä kappaleet eivät ole niin helppoja ja yksipuolisia kuin ennen.

Se ei ollut hänen mukaansa niinkään suunniteltua, mutta kaksi vuotta räppärin uraa ovat muovanneet hänen musiikkiaan. Aikaisemmin hänellä ei ollut oikeastaan edes käsitystä, mitä artistina oleminen edes tarkoittaa.

Cledos istuu portailla ja taustalla on valkea seinä. Hän kats
"Olen nostanut rimaa, etten halua tyytyä siihen vanhaan shittiin ja vanhaan Cledokseen", artisti sanoo. Cledos istuu portailla ja taustalla on valkea seinä. Hän kats Kuva: Juuli Aschan / YleX Cledos,YleX

Pidäkii valikoitui ensimmäiseksi singleksi juuri siksi, että se rikkoo kuvaa vanhasta Cledoksesta. Artistin mielestä se on jopa “Suomi-painotteinen kappale”, koska sanat ja kertosäe ovat poikkeuksellisen selkeät.

Lisäksi kappaleessa on tarinallisuutta toisin kuin hänen aiemmassa “oudossa jenkkimenossaan”, kun Cledos räppää tunteistaan särökitaroiden soidessa taustalla.

– Olen nostanut rimaa, etten halua tyytyä siihen vanhaan shittiin ja vanhaan Cledokseen. Se on mennyt juttu ja nyt haluan tehdä jotain uudempaa. Ajan myötä oon tajunnut, että on pakko kehittyä.

Ennen hän saattoi astella studioon vailla kummempaa ideaa ja katsoa, mitä tapahtuu. Yhdeltä istumalta syntynyt biisi julkaistiin sitten vähän myöhemmin.

Nyt Cledos on toiminut toisin. Sen sijaan, että kappale olisi kerrasta valmis, biisin palasia on hiottu ja äänitetty uudelleen kerta toisensa jälkeen. Musiikin tekeminen on ammattimaistunut, artisti toteaa.

– Alussa tuntui paljon helpommalta, koska tein vain asioita. Nyt oli pakko tehdä 50 demoa, että siitä sai kahdeksan hyvää biisiä.

“Ei pidä kyynistyä”

Nuorten sukupolvien tulevaisuutta varjostavat suuret maailmanlaajuiset ongelmat. On ilmastonmuutosta, nuorten syrjäytymistä, eriarvoisuuden kasvua ja koulutuksen sekä työelämän jatkuvaa myllerrystä.

Kauhukuvat ovat myös Cledokselle tuttuja, mutta hän haluaa nähdä mieluummin asioiden valoisat puolet.

– Totta kai kuumottaa välillä, mutta ei pidä kyynistyä. Näen paljon hyvää ympärilläni ja uskon hyvään.

Maailma on hänen mukaansa “aina vähän ying ja yang”. Voi tapahtua paljon pahoja asioita, mutta samaan aikaan tapahtuu myös paljon hyvää. Pelkästään uhkakuvien tuijottaminen ei auta.

Kuitenkin ongelmat pitää ottaa tosissaan ja vaikuttaa niihin, jos on mahdollisuus.

Cledos istuu oranssin roskiksen päällä.
Loppukesästä artisti julkaisee debyyttialbuminsa. Cledos istuu oranssin roskiksen päällä. Kuva: Juuli Aschan / YleX Cledos,YleX

Tietynlaista vaikutusvaltaa Cledoksella onkin. Hänestä on tullut nopeasti esikuva nuorille, vaikka hän oli itsekin vasta 18-vuotias, kun Töis-kappale kiinnitti yleisön huomion häneen. Erityisesti keikoilla huomaa nopeasti hänen yleisönsä olevan nuorta ja fanaattista.

Mediassa puhutaan usein hänen päihteettömästä elämäntyylistään, joka on nuorten parissa yhä yleisempi trendi. Alkoholinkäyttöä ei ihannoida, vaan täysin raittiiden määrä on kasvanut ja alkoholinkulutuksen trendi on yleisesti ollut laskussa.

Cledos tiedostaa olevansa monelle nuorelle roolimalli. Hän ei kuitenkaan tunne sitä painostavaksi, koska ajattelee edustavansa asioita, jotka ovat lähinnä hyväksi nuorille.

Siltikään Cledos ei kuvittele olevansa mikään enkelihahmo ja ihmettelee artisteja, jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle. Jo ensimmäisessä haastattelussaan YleX:lle hän totesi, että täytyy pitää jalat maassa, vaikka asioita on tapahtunut hänelle poikkeuksellisen nopeasti.

– Ei pidä unohtaa, kuka lopulta on.