Digitreenien muistilistan kolme kysymystä auttavat sinua tunnistamaan verkkokalastelua ja huijausyrityksiä. Jutun lopusta voit tulostaa muistilapun itsellesi – tai vaikka iäkkäälle läheisellesi!
Nettiajan huijausten tunnistamisessa voi harjaantua. Jos yhtään epäröit viestin tai puhelun tullen, kysy itseltäsi kolme kysymystä:
1. Mitä minulta halutaan?
Jos vastaus on joku näistä, pysähdy ja harkitse uudemman kerran:
- salasana
- henkilötunnus
- pankkitunnukset
- luottokortin numero
- tuntemattomalta tulleen linkin avaaminen
- rahaa.
2. Tiedänkö, kenen kanssa olen tekemisissä eli kuka vastapuolella on?
- Jos kyseessä on sähköposti, tarkista alkajaisiksi lähettäjän sähköpostiosoite. Vie sormi tai tietokoneella hiiren kursori lähettäjän nimen päälle.
- Poliisi, pankki tai muu virallinen taho ei koskaan kysy salasanoja, tunnuksia tai korttinumeroita puhelimitse. Älä muutenkaan luovuta niitä toiselle ihmiselle.
- Verkkokauppa ei ole luotettava, ellet löydä sen yhteystietoja tai toimivaa asiakaspalvelua.
- Nettirakas ei aina ole huijari – mutta mahdollista se on.
- Älä luota lähettäjään, jos lupaus tai tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
3. Halutaanko, että toimin nopeasti?
- Jos sinua uhataan tai kiristetään, kyseessä voi olla tietojen kalastelu.
- "Enää 3 jäljellä" -tyylinen laskenta voi olla vedätystä.
Alla olevaan kuvaan on koottu samat vinkit. Voit tulostaa kuvan tästä linkistä (pdf-tiedosto, yksi A4, väri).

Käy myös tekemässä Ylen ja Kuluttajaliiton yhdessä tekemä huijausvisa!
Digitreeneissä voit opetella arjessa hyödyllisiä digitaitoja – hakuvinkeistä tietoturvaan. Vertaistukea saat Yle Oppimisen Facebook-ryhmässä Digitreenit.