Hyppää pääsisältöön

Jennifer Higdonin harppukonsertto on perusvarmaa jälkeä

Rochesterin filharmoninen orkesteri on kapellimestari Ward Staren johdolla taltioinut tuoretta yhdysvaltalaista orkesterimusiikkia. Painopiste on uudessa musiikissa, kun kaksi äänitteen kolmesta teoksesta on taltioitu ensimmäistä kertaa. Mukaan on mahtunut myös Samuel Barberin 1930-luvun puolessavälissä valmistunut sinfonia nro 1.

American Rapture äänitteen kansi
American Rapture äänitteen kansi Jennifer Higdon

Barberin ensimmäisessä sinfoniassa vuorottelevat jäntevät uusklassiset rytminytkähtelyt sekä verkkaisemmin etenevät hehkuvat melodialinjastot. Lopussa melodiat kuljettelevat muhkeaa koraalia, josta kasvaa viimeinen suurieleisesti myllertävä huipennus.

Patrick Harlinin (s. 1984) Rapture rullaa eteenpäin enimmäkseen vauhdikkaasti, mutta maksimaalisuutta tavoitellessaan hieman hukkaa tiensä loppua kohti.

Paras anti kuullaankin heti äänitteen alussa. Jennifer Higdonin (s. 1962) tuoreeltaan taltioitu harppukonsertto jakautuu varsin tasaisesti neljään osaan. Umpidiatoninen ensiosa First Light lilluu pehmeästi. Joy Ride kipittelee vauhdikkaasti ja kevyesti. Lullaby-osassa harppu kietoutuu orkesterin lempeisiin melodioihin. Teoksen päättävä Rap Knock tuo mukaan rytmisempiä aineksia. Viimeisessä osassa harpisti Yolanda Kondonassiksen voimalliset sävelvyöryt pomppaavat tallennuksen sointikuvassa vähän liiankin voimakkaaasti etualalle. Lisäksi hieman kuivakka äänitys osaltaan hieman latistaa harpun sointia. Musiikillisesti perusvarmassa kokonaisuudessa on kuitenkin imua.

American Rapture. Yolanda Kondonassis, harppu, Rochesterin filharmoninen orkesteri, joht. Ward Stare. Azica Records. (ACD-71327)

Kuuntele Uudet levyt 28.5.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.