Hyppää pääsisältöön

Sony Musicilla ei ole kotimaisia tähtiä – Miten uusi toimitusjohtaja Henri “MGI” Lanz korjaa tilanteen?

Haloo Helsingin Elli soittaa bassoa Tavastian lavalla.
Haloo Helsinki on Sony Musicin ykköstykki, mutta yhtye on tauolla vuoteen 2021 asti. Haloo Helsingin Elli soittaa bassoa Tavastian lavalla. Kuva: Juuli Aschan, YleX Haloo Helsinki!,Elli Haloo,Jukka Soldan,Tavastia-klubi

Henri “MGI” Lanz aloittaa toimitusjohtajana vaikeassa paikassa, kun Sony Musicin isoin vetonaula Haloo Helsinki on tauolla ja Isac Elliot etsii uutta kotia.

Suomessa levy-yhtiökenttää hallitsevat kolme suurta: Universal, Warner ja Sony.

Yhdessä niistä vaihtui alkuvuodesta valta, kun Sony Music Finland uutena toimitusjohtajana aloitti tuottajana uraa tehnyt Henri “MGI” Lanz.

Lanz on tunnettu musiikkikentällä pitkään. Hän aloitti uransa 16-vuotiaana, kun alkoi tehdä musiikkia Cheekin kanssa. Läpimurtonsa jälkeen vuonna 2007 Lanz pakkasi laukkunsa ja pyrki Yhdysvalloissa tuottajamaailman huipulle. Kotimaisten artistien, kuten Evelinan ja Elastinen lisäksi, hänen meriittilistallaan ovat tuotokset Kylie Minoguen, 50 Centin, Sian ja Justin Bieberin kanssa.

Nyt työnkuva on vaihtunut suuren levy-yhtiön toimitusjohtajaksi, kun Lanz aloitti tammikuussa Sonyn johdossa. Lanzilla on työsarkaa Sonyn uutena kipparina, sillä levy-yhtiö on kotimaisen musiikin markkinoilla alakynnessä.

Kokonaismyynnissä Sony on tukevasti toisena, ja sen kokonaismarkkina-asema on kasvanut vuosittain. Kasvun taustalla on kuitenkin pääasiassa se, miten Sonyn ulkomaiset artistit ovat menestyneet myös Suomessa.

– Näkisin, että maaperä on hedelmällinen alkaa hommiin, Lanz sanoo.

Hommia Lanzilla onkin edessään. Tällä hetkellä Sony ei pärjää kotimaan markkinoilla kolmen ison levy-yhtiön kisassa, ja siksi Lanzin pitäisi saada louhittua yhtiöstä ulos ne asiat, jotka hänen mukaansa ovat piilossa.

Suomalaisen musiikkikentän iso kolmikko hallitsee äänitemarkkinoista yli 90 prosenttia. Pienemmille toimijoille on tarjolla leivänmuruja.

Henri Lanzin promokuva.
Sony Music Finlandin alkuvuodesta aloittanut toimitusjohtaja Henri "MGI" Lanz. Henri Lanzin promokuva. Kuva: Promokuva MGI

Vaikka kolmikon asema on vahva, niiden keskinäinen kilpailu on kovaa. Vertailussa myyntiluvut eivät mairittele Sonya, joka on selvästi jäljessä kilpailijoitaan.

IFPIn, eli musiikkituottajien kattojärjestön, raportti vuoden 2018 kotimaisista myyntiluvuista osoittaa, että vuonna 2018 Sonyn osuus suomalaisesta myynnistä oli alle 22 prosenttia. Universalin osuus kotimaisesta potista oli 33 prosenttia ja Warner pitää piikkipaikkaa lähes 38 prosentin myyntiosuudellaan.

Kyse ei ole pelkästään vuosittaisesta vaihtelusta, koska Sonyn kotimaisen myynnin osuus on laskenut entisestään vuoden 2017 tasosta, jolloin yhtiön myynti oli 24 prosenttia kotimaisesta potista.

Lanz myöntää, että Sony on jäänyt kotimaisilla markkinoilla jälkeen, muttei lähde arvioimaan sen syitä.

– Duunini on keskittyä tulevaisuuteen ja pitää huoli siitä, että kotimaisessa tekemisessä noustaan vielä rinnalle ja ohi.

Kotimaisen myynnin laskun lisäksi Sonyn tulos on viimeisen neljän vuoden ajan ollut tappiollinen. Samalla aikavälillä Warner on tuottanut voittoa, kuten myös Universal vuotta 2015 lukuunottamatta.

Lanz suuntaa katseensa syystäkin jo tulevaisuuteen. Tuottajana meritoitunut Lanz kuvailee itseään sisältölähtöiseksi tyypiksi ja arvelee juuri sen vaikuttaneen päätökseen, miksi hänet valittiin yhtiön uudeksi kippariksi.

– Se on itsessään merkki siitä, että Sony on lähdössä satsaamaan kotimaiseen sisältöön Suomessa ja uusiin kykyihin. Huomioni on varsinkin alussa sisällön ja meidän artistien parissa.

Miksi Sony on jäänyt vaille tulevaisuuden tähtiartisteja?

Lanzin mukaan “levy-yhtiö toiminta on loppupeleissä hyvin yksinkertaista”, jossa sisällön laatu on kaikki kaikessa. Työhönsä Lanz suhtautuu päämäärätietoisesti ja korostaa useaan otteeseen, miten hän haluaa pitää riman korkealla ja työn jäljen parhaana mahdollisena.

Alan laatuvaatimukset ovat tulleet hänelle tutuiksi siellä, missä pyörivät suurimmat rahasummat ja kovimman luokan tekijät. Lanz hankki itselleen “musiikkibisneskoulutuksensa” Yhdysvalloissa ja tahtoo nyt tuoda maailmalla sisäistämänsä vaatimukset Suomeen.

– Kun tietää absoluuttisen huipun vaatimustason, se ajaa myös yksilöä menestykseen ja parempiin suorituksiin. Se on tärkeää myös pienemmillä markkinoilla opettaa ja tuoda mukanaan.

Isac Elliot yleisön keskellä Provinssissa.
Sony Musicin mukaan Isac Elliot ei kuulu enää levy-yhtiön artisteihin. Isac Elliot yleisön keskellä Provinssissa. Kuva: Juuli Aschan / YleX Isac Elliot,Provinssi,yleisö

Sonylta on puuttunut sellaisia kotimaisia kassamagneetteja, kuten JVG, Sanni, Pyhimys tai Evelina, jotka nousevat singlelistan kärkeen, esiintyvät kesäfestareiden isoilla lavoilla ja soivat radioiden tehosoittolistoilla.

Poikkeuksena on Haloo Helsinki, joka ei tule julkaisemaan bändinä musiikkia pariin vuoteen. Myöskään Isac Elliot ei ole julkaissut omaa musiikkiaan vuoden 2017 jälkeen. Artisti ei löydy enää Sonyn nettisivujen artistikatalogista ja levy-yhtiö vahvistaa, ettei Isac Elliot ole enää Sonyn artisti.

Sony on tarvinnut tiimiinsä nimekästä ja alalla laajasti tunnettua “nimeä”, koska syystä tai toisesta Sony ei ole näyttäytynyt artisteille yhtä houkuttelevana kuin Warner ja Universal.

Warnerilla on Lasse Kurki ja Asko Kallonen. Universalilla Jukka Immonen ja Mikko “Pyhimys” Kuoppala. Ja nyt Sonylla Henri Lanz. Aikaisemmin levy-yhtiöltä on puuttunut tuotantopuolen kuuluisa nimi, joka houkuttelee kotimaisia artisteja. Sellaisia, jotka haluavat nousta “seuraavalle tasolle” ja “tehdä isoi juttui”.

Lanzilla on kuitenkin taustallaan lahtelainen hittitehdas M-Eazy Music, jonka kanssa useat suomalaiset eturivin artistit ovat viime vuosina työskennelleet. Sen voisi olettaa houkuttelevan artisteja kääntämään katseensa Sonyn suuntaan.

Henri Lanz on siis perustajajäsen pienlevy-yhtiössä, jossa viime vuosien kotimaisista hiteistä muun muassa Evelinan Tornado, JVG:n Takajeejee ja Tippa-T:n Mehu ovat syntyneet. Niiden lisäksi hän on ollut itse mukana tuottajana vielä useammassa projektissa vuosien varrella.

Huhtikuussa kerrottiin odotettuja uutisia. M-Eazy alkaa toimia jatkossa Lanzin luotsaaman Sony Musicin kanssa yhteistyössä.

Evelina ja tanssijat lavalla YleXPopissa 2018..
Evelina esiintyi viime vuonna YleXPop-ilmaistapahtumassa Vaasassa. Evelina ja tanssijat lavalla YleXPopissa 2018.. Kuva: Juuli Aschan, YleX Evelina,YleXPop

Tulevaisuudessa M-Eazyn uudet artistit julkistetaan Sonyn kautta, mutta Lanzin mukaan M-Eazy jatkaa muilta osin itsenäisenä toimijana. Myös tähän asti M-Eazyn kanssa yhteistyötä tehneet artistit jatkavat sopimustensa mukaisesti niissä levy-yhtiöissä, joiden listoille kuuluvat, vaikka indie-yhtiö lähentyy Sonyn kanssa. Esimerkiksi Evelinan tuore SOS-albumin on tuottanut M-Eazy Music, mutta artistilla on sopimus Universalin kanssa.

Kolmen suuren levy-yhtiön markkina-asetelmat voivat keikahtaa yhteistyön myötä, koska M-Eazy on tuottanut useita viime vuosina isoja julkaisuja. Kun kevään aikana Sony julkaisee M-Eazyn kanssa toteuttuja yhteistuotantoja, ne näkyvät Sonyn pussissa. Yhteistyö M-Eazyn kanssa todennäköisesti kohentaa Sonyn asemaa kotimaisen musiikin kilpailussa, mutta riittäkö se yksinään?

Lanz suhtautuu luottavaisesti tulevaisuuteen, vaikka työtä on paljon edessä. Hän sanoo olevansa ihminen, joka ei etukäteen huutelee tekemisistään, vaan haluaa antaa tekojen puhuvan puolestaan.

– Totta kai uuden kulttuurin ja ilmeen rakentaminen lähtee siitä, että mukaan on tullut uusi kapteeni, Lanz sanoo.

Juttua korjattu 31.5. klo 14.30: Jutusta poistettu virheellinen maininta Universalista. Jutussa sanottiin, että Universal vastaa M-Eazyn artistien jakelusta, vaikka todellisuudessa universal vastaa vain omien artistien kappaleiden jakelusta, joista osa on tuotettu M-Eazylla.