Hyppää pääsisältöön

Musiikkipörriäisiä - Soittotuntien kootut selitykset

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Kuva: Pasi Lyytikäinen Pilapiirros,pasi lyytikäinen

Miksi ei ole harjoiteltu soittoläksyjä, ei ole oltu tunnilla ja nuotit ovat jääneet kotiin? Musiikkiopistojen opettajat avautuvat soittotuntien hulvattomista sattumuksista. Hullunhauskat tarinat piirtää kuviksi säveltäjä Pasi Lyytikäinen. Löydä koko juttusarja tämän jutun lopusta!

Musiikkiopiston valintakokeen pitäjä pyrkijälle:
- Soitan nyt pianolla tällaisen melodian. Sitten soitan toisen melodian. Sinä sanot, oliko se sama vai eri.

Soittaa ekan melodian.

Pyrkijä:
- Sama!

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Pilapiirros,pasi lyytikäinen

Kiihkeänä tekstari- ja vatsappi-aikana saa olla valppaana, ettei koteihin karkaa harmittavia kirjoitusvirheitä sisältäviä tiedotteita. Kollegani kirosi juuri paksuja peukaloitaan, kun oppilaan äidille oli karannut tiedote:
- Tervetuloa opistolle huomenna klo 18 siitinesittelyyn...

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Ope:
- Mites se on, tuletko huomenna soittamaan sinne kevätkonserttiin? Saitko neuvoteltua äitisi kanssa?

Oppilas:
- Joo tulen, kun äiti lupasi, että jos soitan siellä, niin ei tarvitse mennä orkesteriin eikä kesällä musiikkileirille. Oikeasti inhoan tätä viulunsoittoa ja haluaisin lopettaa, mutta eihän se anna lopettaa vielä moneen vuoteen. Joten tulen.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Koko talven ns. ylläpitomeiningillä tunneilla laahustanut apaattinen pikkualtisti ilmestyy tunnille tomerana:
- Mulla on sulle näytettävää! Kato, mä osaan heiluttaa!

Oppilaalla on yht’äkkiä täydellinen käsivarsivibrato.

Oppilas:
- Ja mä tarvitsen nyt isomman viulun, että mahdun enemmän heiluttamaan!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Soitin oppilaalle malliksi uutta kappaletta, Burgmüllerin Myrsky-etydiä.

Oppilas:
- Kuule, sanon tämän nyt ihan hyvällä, mutta mua rupesi aivan pyörryttämään, kun soitit tuota kappaletta.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oli uuden kappaleen aika. Esittelin 10-vuotiaalle oppilaalle kivoja sonatiineja. Oppilas kurtisti kulmiaan ja pudisti päätään:
- Voitaisiinko ottaa Vanhojapoikia viiksekkäitä?

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Olin kirjoittanut nuottiin kolmannelle riville Add Bass Melody. Oppilasta huvitti, kun hän luki vahingossa ensin Bad Ass Melody.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas:
- Se pilaa kaiken, kun mä joudun soittamaan muiden edessä. Mua alkaa silleen kuumottamaan...

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas sai uuden kappaleen, jonka nuotteja hän ryhtyi innokkaasti lukemaan. Sormet toimivat aivoja nopeammin, eikä lopputulos muistuttanut nuottikuvaa. Pyysin hidastamaan vauhtia.

Oppilas:
- Jos mä alan noita nuotteja oikeasti lukemaan, niin olo on kuin mummolla kassalla. Pitkä jono odottaa takana, kun mummo maksaa kahdenkympin ostosta viiden sentin kolikoilla.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas:
- Olispa sähkökitara, niin ettei tarttis soittaa ite.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Rumpuoppilas kertoi innoissaan hankkivansa väriledit rumpujensa sisään ja kysyi mielipidettäni, miltähän se näyttäisi.

Minä:
- Minä nyt edustan niin vanhaa ikäluokkaa, että minusta se näyttäisi - sanoisinko - nakkikioskilta.

Oppilas:
- Siistiä! Nakkikioski on just parhaan näköinen!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Ope:
- Miten tämä sello on mennyt näin pahasti pois vireestä?

Oppilas:
- No, kun äiti unohti sen viikoksi auton takakonttiin.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas soitti pianolla A-duuri-asteikkoa ja ihmetteli, miksi se sujui vasemmalla kädellä paremmin kuin oikealla. Tutkiskeli sitten oikean sormiaan ja huudahti:

- No nyt mä sen ymmärrän! Kun tässä oikeassa on tuo peukalo tällä puolella. Olisipa se tässä kohtaa (näyttää pikkusormea), niin olisi paljon helpompi!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Koko vuosi on opeteltu viuluoppilaan kanssa jousikäden asentoa. Tänään taas kerran joka välissä korjattiin sormien asentoa, katsottiin peilistä ja kirjan kuvasta. Oppilas nyökytteli, että joopa joo.

Tunnin loputtua hän kysyi:
- Löytyykö tämä jousikäsi Googlesta? Mä voisin katsoa ja opetella sen sieltä.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Ope:
- Sä näytät tosi väsyneeltä. Mikäs nyt on?

Oppilas:
- Mulla on vähän unirytmi sekaisin. Menen nukkumaan kuudelta ja herään neljältä.

Ope:
- Oho! Ei ihme, että olet väsynyt, kun jo aamuyöstä heräät. Onko sulla stressiä?

Oppilas:
- Ei, kun mä menen nukkumaan aamulla kuudelta ja herään iltapäivällä neljältä. Poikaystävä valvottaa.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas päästi terävän ja loputtoman pitkän traktoripierun ja tuumasi puolihuolimattomasti:
- Nyt tämä poika lentää rakettina taivaalle.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Ope:
- Terve, oliko hyvä loma?

Oppilas 6 v.:
- Oli joo.

Ope:
- Retkeilitkö?

Oppilas:
- En.

Ope:
- No kävitkö uimassa?

Oppilas:
- No en.

Ope:
- Eli soitit koko loman viulua?

Oppilas:
- No EN TODELLAKAAN!!!

Kuvitusta
Kuvitusta Pilapiirros
  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.