Hyppää pääsisältöön

Ääniohjauksen hackathonissa vahva tarinankerronta vie edelleen voiton

Älykaiutin ja stilisoitua kaaviokuvaa mihin kaikkeen sitä voi käyttää
Älykaiutin ja stilisoitua kaaviokuvaa mihin kaikkeen sitä voi käyttää Kuva: lucadp / Mostphotos / Yle ääniohjaus,älykaiutin

Kun kymmenen yleisradioyhtiön* porukat kerääntyivät ääniohjaus-hackathoniin kesäiseen ja lämpimään Brysseliin oli tunnelma leppoisa ja utelias. Upeista kesäkeleistä huolimatta lukkiuduttiin VRT:n ikkunattomaan studioon läppäreiden ja älykaiuttimien äärelle. Kahden vuorokauden aikana tutkittiin uusia ilmaisumuotoja ja asiakaskokemuksia ääniohjatulle medialle.

Hackathon meneillä VRT:n studiossa, ihmisiä työskenteleee tietokoneiden äärellä pöydissä
Hackathon meneillä VRT:n studiossa, ihmisiä työskenteleee tietokoneiden äärellä pöydissä Kuva: Mikael Hindsberg / Yle ääniohjaus,hackathon,Euroopan yleisradiounioni,älykaiutin,Bryssel ,VRT

Tilaisuuden tarkoitus oli tutkia ja rakentaa äänipalveluja neljän eri teeman mukaan. Ne olivat 1) autot, 2) video, 3) tarinankerronta, ja 4) saavutettavuus. Käytännössä monet näistä sulautuivat yhteen. Ja se osoittaa myös hyvin ääniohjauksen ja yhä multimodaalisemman median vahvuuksia. Jos rakentaa palvelua tiettyyn kontekstiin painottaen vaikka tarinankerrontaa, niin samaa tuotetta pystyy hyödyntämään monessa eri kontekstissa.

Innostusta ja turhautumista vuoron perään uuden äärellä

Kokemus oli sekä innostava että välillä myös turhauttava, kuten uusien asioiden ääressä usein käy. Ääniohjaus ja sitä tukevat globaalit alustat, ensisijaisesti Amazonin Alexa ja Googlen Home, ovat vielä melko epäkypsiä alustoja. Lisäksi kielten tuessa ja toimivuudessa on merkittäviä eroja.

Esimerkiksi Belgia missä tilaisuus pidettiin ei ole Googlen virallisesti tuettu markkina-alue, vaikka maassa puhuttua hollannin- ja ranskan kieltä kyllä tuetaan. Eli tilanne on sama kun ruotsin kielen kanssa Suomessa. Ja yksi tiimi epäonnistui kokeessaan koska Googlen tuki videolle dialogisena vastauksena vielä puuttuu, vaikka näytöllisiin älykaiuttimiin panostetaan parhaillaan.

Konepuhe edelleen kovin konemaista

Englanniksi konepuhe sujuu jo melko luonnollisen oloisesti. Ja se ymmärtää myös hyvin jopa paksumpia ranskankielisiä aksentteja, jotka välillä saa kotoisan rallienglannin kuulostamaan oxfordilaiselta ääntämiseltä. :)

Ja englanniksi pystyy jo jonkin verran käsikirjoittamaan puhetta, niin että pilkutuksen, sulkujen ja lauserakenteen kautta saa hieman rytmitettyä miten kone puhuu ja vastaa. Mutta varsinaista sanapainotusta ja tunnesidonnaisia sävyjä assistantit eivät vielä osaa. Ja se tekee välttämättä koneiden puheesta monotonista ja tylsää kuunnella, muuten kuin aivan lyhyiden virkkeiden kautta.

Perus käyttökokemusta vielä tutkittava ja hiottava

Omassa ryhmässäni tutkittiin service design-menetelmien kautta uutisten ohjausta puheella. Idea oli luoda mahdollisimman yksinkertainen käyttöliittymä tuoreimpien uutisten selaamiseen. Riitti kun sanoo More (Lisää) tai Next (Seuraava) ohjatakseen uutisia. Siten esimerkiksi viisi uutista pystyi kuuntelemaan 30 sekunnissa jos kuuli pelkät otsikot. Tai kolmessa minuutissa hieman yksityiskohtaisemmilla tiedoilla.

Mies asettelee hedelmä stillebeniä älykaiuttimen ympärille
Demoihin ja näytteile panoon panostettiin kovasti! Mies asettelee hedelmä stillebeniä älykaiuttimen ympärille ääniohjaus,hackathon,Euroopan yleisradiounioni,älykaiutin,Bryssel ,VRT,banaani,elokuvaus

Konseptia pystyy hyödyntämään teksti-uutisille tai hyvin strukturoiduille audio-uutisille. Se skaalautuu lisäksi hyvin ja voidaan laajentaa lisä-kuuntelua aiheiden, suositusten ja pidempien analyysien ja ohjelmien kautta. Sitä voi myös laajentaa multimodaalisesti niin että artikkelit lähetetään puhelimeen odottamaan sopivaa luku-aikaa. Tai Areenan suosikki-listaukseen sopivaa katselu- tai kuuntelu-hetkeä odotellen.

Perinteistä mediakokemusta voi parantaa ja vahvistaa uuden teknologian kautta

Yksi tiimi otti tästä kiinni ja rakensi “My TV Buddy”-sovelluksen (Minun TV-kaveri). Sitä käyttäen pystyi esimerkiksi autossa kotimatkalla jutella illan tv-ohjelmista ja tilata muistutuksen kun suosikkiohjelmasi alkaa, tai suosikkinäyttelijäsi tähdittämä elokuva alkaa.

Sveriges Radion Magnus Suneson esittelee heidän demoaan
Sveriges Radion Magnus Suneson esittelee heidän demoaan Sveriges Radion Magnus Suneson esittelee heidän demoaan Kuva: Mikael Hindsberg / Yle ääniohjaus,hackathon,Euroopan yleisradiounioni,älykaiutin,Bryssel ,VRT,Sveriges Radio

Ruotsin SR:n porukasta koostuva tiimi otti myös kiinni perinteisestä mediasta uuden interaktiivisuuden kautta. He analysoivat suoran radiolähetyksen puhetta koneoppimisteknologialla. Ja lisäsivät siihen ohjelma-metatietoa. Kun käyttäjä sitten avasi suoran radiolähetyksen, niin hän näkee heti kuka keskustelee ja mistä aiheesta. Eli enää ei tarvitse ihmetellä että mistä tämä sinänsä mielenkiintoisen kuuloinen juttu oikein on ja ketkä siinä keskustelee? Lisäksi sai myös näkymän ajassa taaksepäin mistä aiheista äsken oli puhuttu. Ja jos haluaa hieman kelata taaksepäin päästäkseen mukaan keskustelun kulkuun pystyi tekemään sen klikkaamalla keskustelusta generoituja aihesanoja.

Nelihenkinen voittajatiimi EBUn voice hackathonissa Brysselissä 2019
Voittajatiimi: Tim Broddin (VRT), Wesa Aapro (Yle), Daniel Conde (BBC) ja Niels T’Joen (VRT) Nelihenkinen voittajatiimi EBUn voice hackathonissa Brysselissä 2019 Kuva: Mikael Hindsberg / Yle ääniohjaus,hackathon,Euroopan yleisradiounioni,älykaiutin,Bryssel ,VRT,Sveriges Radio

Hyvä tarina voittaa edelleen

Tilaisuuden voittava kokeilu oli vahvasti tarinallinen The Passenger (Matkustaja). Moniyhtiöisessä tiimissä oli myös mukana Ylen Wesa Aapro (hyvä Wesa!).

Heidän konsepti on hyvin tarinallinen. Idea on että pitkille, ja miksei myös lyhyemmille, automatkoille voi kutsua mukaan Matkustajan seuraksi. Tämä matkustaja keskustelee muiden matkustajien kanssa nimellä kutsuen, kertoo omia tarinoitaan, ja osaa myös kertoa ympäröivästä maisemasta. The Passengerin demo oli matkasta Lontoosta Edinburghiin jossa Skotlannin vuonna 1587 mestattu kuningatar Maryn haamu nousi kyytiin. Hän kertoi elämänsä kohtaloista, niskasäryistä ja haastatteli muita matkustajia niistä ja näistä.

Ebun voice hackathonin voittajatiimi demoesittely
Voittajien demoesittely Ebun voice hackathonin voittajatiimi demoesittely Kuva: Mikael Hindsberg / Yle ääniohjaus,hackathon,Euroopan yleisradiounioni,älykaiutin,Bryssel ,VRT,Sveriges Radio

Teknologisesti toiminnallisuus oli rakennettu Amazonin Alexalle ja hyödynsi Wikipedian Question generaattoria. Ja kuningattaren omintakeinen ääni rakennettiin käyttäen avointa tekoälytyökalua. Demo julkaistiin BBC:n sisäistä äänityökalua hyödyntäen.

Kauan eläköön kuningatar ja tarinankerronta!

* Osallistuvat yhtiöt: BBC (Iso Britannia), NPO (Hollanti), NRK (Norja), RTBF (Belgia), RTS (Sveitsi), SR (Ruotsi), SWR+BR (Saksa), VRT (Belgia), Yle (Suomi)

Read more about the event in English on EBU's website

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.