Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Mistä se tuli?

Hehkulamppu
Hehkulamppu hehkulamput

"Ajattelepa vaikka seuraavaa mieleesi juolahtavaa ajatusta. Mistä se tuli? Päätitkö ensin vapaasti ajatella sen ja vasta sitten ajattelit sen?"

Näin kysyy historiantutkija, professori Yuval Noah Harari kirjassaan 21 oppituntia maailman tilasta ja vastaa: "Et todellakaan".

Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. "Minä en päätä, milloin sataa", hän sanoo ja toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä.

"En hallitse verenpainettani", hän sanoo ja jatkaa, että me emme hallitse edes omia aivojamme. "Minulla ei ole sananvaltaa siihen, milloin neuronit tulittavat", hän toteaa tässä Jaana Iso-Markun suomentamassa kirjassaan.

Yuval Noah Harari sanoo, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä suhtautumaan vähemmän pakkomielteisesti mielipiteisiimme, tunteisiimme ja haluihimme.

"Meillä ei ole vapaata tahtoa", hän painottaa ja sanoo, että me toki voimme edes hieman vapautua oman tahtomme tyranniasta. Hän sanoo ihmisten yleensä pitävän omia halujaan niin tärkeinä, että he yrittävät hallita ja muokata koko maailmaa näiden halujen mukaan.

"Tavoitellessaan haluamiaan asioita ihmiset lentävät Kuuhun, käyvät maailmansotia ja horjuttavat koko ekosysteemiä", hän sanoo.

"Minä teen suhteellisen primitiivistä musiikkia, mutta aidoilla soittimilla ja aidoilla tunteilla", sanoo artisti ja diy-tuottaja Огни.

Meidän on parempi oppia tuntemaan itsemme, mielemme ja halumme kuin yrittää toteuttaa mikä tahansa haave, joka päähämme pälkähtää. Tätä mieltä on historiantutkija, professori Yuval Noah Harari kirjassaan 21 oppituntia maailman tilasta.

Mikael Saastamoinen tekee musiikkiaan nimellä Perussastamala. Hänen ensilevynsä oli erikoinen ja omalaatuinen soolobassolevy. Nyt toisella albumillaan hän on hieman seesteisempi. Levyn julkaisija puhuu jopa maalailevasta ambient-kuvastosta. Uusi albumi on nimeltään May Queen ja toden totta, se on edellistä seesteisempi ja mietiskelevämpi, mutta mitä ilmeisimmin yhtä lailla improvisoitiin omaa näkemykseen nojaava. Mukana musiikissa on myös saksofonisti Jussi Kannaste.

"Meinasi erilaisten kommervenkkien seurauksena ilmestyä sellainen kylähulluus, että pitäisi jollakin tapaa nostaa sävellysten tasoa". Näin kirjoittaa Ville Vokkolainen ja toteaa että jo pelkkä ajatus kuulosti täysin järjettömältä. Kaikeksi onneksi tilanne hellitti ja lopputuloksena oli - mitäs muutakaan kuin musiikkia: EP-julkaisu nimeltä Spring Song.

Tomplex on eräs Thommy Öhmanin käyttämistä taiteilijanimistä. Toukokuussa hän julkaisi kaksi maksisingleä: Å / Ä / Ö ja X / Y / Z. Elektronista, kiteytynyttä, voisi sanoa jopa minimalistista musiikkia.

Satowhite on jyväskyläläisen musiikintekijän Sami Siivolan eräs musiikkiprojekti. Musiikista sanotaan, että se on minimalistista kelluvaa kosketinsoitin-ambientia tai viileää pohjoista ambientia.

Ambientin yhteydessä puhutaan usein myös drone-musiikista, eikä sillä tarkoiteta mitään kauko-ohjattaviin lentäviin pienoiskoptereihin liittyvää musiikkia, vaan jotakin ihan muuta.

Musiikissa drone-käsitteellä on jo pitempi historia. Englanninkielen sana drone tarkoittaa hurinaa, hyminää tai surinaa. Ja ambient-musiikin yhteydessä dronella on tarkoitettu erittäin minimalistista, tasaista ja jollakin tapaa horisontaalista musiikkia. Musiikkia joka on tietyllä tapaa vaakasuoraa, joka etenee lähes eleettömästi kohti horisonttia.

Drone on laajojen maisemien ja mietiskelevän mielen musiikkia. Se on musiikkia, joka todella antaa tilaa ajattelulle. Se on musiikkia, joka ei kiirehdi mihinkään. Se on musiikkia, joka ei hätäile.

"Drone-musiikki on kulkenut pitkän tien", toteaa italialainen Eight Tower Records netissä. Yhtiö haluaa kunnioittaa drone-musiikin perinteitä ja on julkaissut kansainvälisen kokoelman nimeltä Drone Islands - Land Raising. Julkaisulla 12 artistia uppoaa dronen syvimmän olemuksen äärelle. Albumin suomalaisedustus on kaksikko HLER ja raita nimeltä Lovi Segment 1.

BONUS! Огни live at Retriitti III, Metsä 01.09.2018:

AVARUUSROMUA 30.6.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
SIGURDUR RÖGNVALDSSON: Intimidation (Harmonic Tremor)
ОГНИ: A53_4 (live-äänitys)
SÄRÖLLÄ: Micro (Singulariteetti)
SÄRÖLLÄ: Singulariteetti (Singulariteetti)
PERUSSASTAMALA: Romance - Table Fan in 29C (May Queen)
VILLE VOKKOLAINEN: Spring Song - osa - (Spring Song)
TOMPLEX: Ö - Mil-Fra-Hel (Å/Ä/Ö)
TOMPLEX: Z - Lector (X/Y/Z)
ECLECTIC MAYBE BAND: Socle De Gouache (Reflection In A Moebius Ring Mirror)
SATOWHITE: Vicky (Dekadi)
HLER: Lovi Segment 1 (Drone Islands - Land Rising -kokoelma)

  • Nimesi on juhlan arvoinen

    Nimipäivien juhliminen on katoavaa kansanperinnettä.

    Haluaisitko herätä nimipäiväsi aamuna torvisoittoon ja lauluun? Naamiaisasuihin pukeutuneet ystäväsi heittäisivät sinut korkealle ilmaan hurraa-huutojen säestyksellä. Vastavuoroisesti sinulta odotettaisiin päivällä runsasta kestitystä, tai muuten olisi uhkana tulla heitetyksi sikolättiin. Nimipäiväjuhlien piirileikit ja tanssit jatkuisivat pelimannin säestyksellä seuraavaan aamuun asti.

  • Avaruusromua: Musiikki on kuin tutkimusmatka

    RMI uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä.

    Minä uskon siihen, että jos antautuu soittamaan useiden kymmenien minuuttien minuutin mittaisia esityksiä, se osoittaa, että uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä. Näin sanoo Radio Massacre International -yhtyeen kosketinsoittaja Steve Dinsdale. Hän ja hänen yhtyetoverinsa ovat aina uskoneet improvisaatioon. He ovat sitä mieltä, että tällä tavoin syntynyt musiikki on kuin tutkimusmatka. Musiikki antaa mahdollisuuden löytää ääniä, joita ei ehkä enää koskaan löydä uudelleen. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri