Hyppää pääsisältöön

Optimoi ulkoilusi – nyt tiedetään minuutin tarkkuudella, kuinka kauan luonnossa tulee päivittäin liikkua

Kaksi naista marjametsässä.
Kaksi naista marjametsässä. Kuva: Espoon kaupunginmuseo marjat,Metsä

Luonnossa liikkumisen tiedetään vaikuttavan hyvinvointiin kohentavasti. Mutta kuka jaksaa tehdä päivittäin tunnin lenkkejä? Tuoreen tutkimuksen mukaan ei tarvitsekaan.

Tuore brittiläistutkimus selvitti ensimmäistä kertaa minuutilleen, mikä aikamäärä luonnossa liikkumista riittää takaamaan terveyden kohenemisen ja hyvinvoinnin tunteen.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa luonnossa liikkuvat koehenkilöt vastasivat sekä luonnossa liikkumisen kestoon, että omaa terveyttä ja hyvinvointiaan koskeviin kysymyksiin.

Osa liikkui noin tunnin, toinen joukko kaksi tuntia, kolmas yli viisikin tuntia viikossa luonnon helmassa. Verrokkiryhmä ei liikkunut luonnossa lainkaan.

Kahden viikkotunnin jälkeen ei luonnossa liikkumisesta saa lisähyötyä

Jos liikkui alle kaksi tuntia viikossa, ei hyvinvointi tuntunut koehenkilöistä vielä paranevan lainkaan.

Positiiviset tulokset alkoivat näkyä kahden viikkotunnin kohdalla. Jos liikkui 120 minuuttia viikossa, eli keskimäärin 17 minuuttia päivässä, alkoivat terveyden ja hyvinvoinnin kohenemisen kokemukset olla merkittäviä. Tulos oli sama, oli koehenkilö sitten liikkunut viikon aikana kaksi tuntia yhtäjaksoisesti tai saman määrän useampana eri päivänä.

Hyvät uutiset optimoijien kannalta jatkuvat. Ne, jotka liikkuivat viikossa yli 120 minuuttia, eivät saaneet tutkimuksen mukaan rehkimisestään mitään lisähyötyä. Terveyden kohenemisen tuntemukset olivat nimittäin yhtä vahvoja oli koehenkilö liikkunut viikossa 120 minuuttia tai 300 minuuttia.

Päivitetty 28.6.: Kuva vaihdettu.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede