Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Nosteessa pääkuva

YleX Nosteessa: Soman kultainen ääni on tuttu Pykärin levyltä, ja nyt hän kutsuu kuuntelijan tanssilattialle

YleX:n Nosteessa-artisti Soma.
Nosteessa-artisti Soma. YleX:n Nosteessa-artisti Soma. Kuva: Promokuva YleX,Nosteessa (YleX)

Uuden musiikin X -ohjelman Anne Lainto ja Ida Karimaa valitsevat viikoittain soittoon yhden bändin tai artistin, jolla ei ole vielä levytyssopimusta, tai jonka on sopimus pienen levy-yhtiön tai julkaisijan kanssa. Tällä viikolla vuorossa on Soma.

Tukholmassa asuva Soma tekee sielukasta tanssittavaa poppia.

Uuden musiikin X:n toimittajat Anne Lainto ja Ida Karimaa kommentoivat:

Soman Slow-biisissä on kaikuja 80-luvun tanssilattialle, jota rytmittivät peilipallon lailla säkenöivät syntikat, kevyen funkkaavat kitarat ja tietysti sormen napsutukset. Hän ei kuitenkaan kuulosta kasaripastissilta, vaan juuri siltä tyylikkäältä herkältä popilta, mitä Shura, Fickle Friends ja Empress of tekevät. Biisi on tehty Tuomo Prättälän kanssa, minkä soulahtavasta tunnelmasta kyllä kuulee. Soman ääni on pelkkää kultaa, joten emme ihmettele, että esimerkiksi Pykäri halusi mimmin fiittailemaan edelliselle levylleen. Tämä nainen on menestystä vaille poptähti, joten toivotaan että yleisö löytää hänen musiikkinsa!

Mikä sai sinut aloittamaan musiikin tekemisen?

– Lapsista puhutaan usein luonnostaan uteliaina, kekseliäinä ja luovina. Sanoisin, että kuvaus piti varsin hyvin paikkaansa omalla kohdallani. Ensimmäiset laulut syntyivät noin kahdeksan vuoden paikkeilla. En koe, että olisin tietoisesti alkanut tehdä musiikkia, vaan itseilmaisu on minulle luontainen osa olemista. Tanssi, liike, laulu, kirjoittaminen, musiikin tuottaminen ja myöhempinä vuosina koko visuaalisen ilmaisun spektri ovat välineitä, joiden kautta luova luonteeni voi vaikuttaa ja luoda itseään.

Miten kuvailisit musiikkiasi?

– Jotakin hyvin tuttua ja jotakin aivan uutta. Tunteikkuus, rytmisyys ja pulssi ovat sanoja, jotka tulevat ensimmäisinä mieleen. Melodiat liikkuvat usein laajalla alalla, mutta ainakin jonkin kohdan täytyy olla jokaisen lallattajan laulettavissa!

Mitkä ovat tähänastisen uran suurimmat saavutukset?

– Suurin saavutukseni on tähänastisista haasteista selviäminen toimintakykyisenä. Olen urani aikana ottanut järisyttävän määrän riskejä musiikillisesti, henkisesti ja taloudellisesti. Todellinen itsensäuudistaminen, maastamuutto, ihmissuhteista irtipäästäminen ja tuntemattomasta alkava jälleenrakennus on raastavaa. Jos tämän työn tekee rehellisesti, siinä ei jää paljoa tilaa ylpeydelle ja egolle.

Mitä keikkaa olet jännittänyt eniten?

– Tähänastisista keikoista varmasti parin vuoden takainen Flow-festivaalin päälava (feat. Mikko Pykäri) on top kolmessa.

Mistä sanoituksesta olet erityisen ylpeä ja miksi?

We are a nation of thirsty camels
wandering around the desert of our minds.
What have we done with the oceans?
Dumping our emotions so no-one sees
the thousand billion messages in a bottle
we don't have the guts to read
We've burned all the fat on our backs

– Ylpeyden sijaan kupliva into on tunne, jonka tunnistan helposti, kun olen iskenyt inspiraation suoneen. Rakastan moniulotteisuutta ja tarinankerrontaa monella eri tasolla. Tässä on ote kappaleesta, jota työstän parhaillaan. Olen mielestäni onnistunut kuvaamaan tämänhetkistä poliittista ilmapiiriä olematta poliittinen. Haluan myöskin viitata ihmisen luonnosta erkaantumisen vaikutuksiin. Lisäksi käyttämäni kielikuvat ovat lähestulkoon käyttämättömiä pop-musiikissa.

Miten Slow syntyi? Mikä on kapapleen sanoma?

– Slow’n rakenne syntyi kesken siivouksen vaihtaessani lakanoita sänkyyn. Samoihin aikoihin sain viestiä manageriltani, että Tuomo Prättälä haluaisi kokeilla yhdessä kirjoittamista, mikäli yhteinen studiopäivä tärppäisi. Sessiomme alussa esittelin Tuomolle kytevän biisi-ideani ja yhteinen sävel löytyi sitä kautta. Studiopäivän aikana raakaversiosta kaivettiin esille melodiset kultahiput. Tuomo keskittyi tuotantopalikoiden kasaamiseen, kun istuin sanoituksia viilaamassa. Tuomon kanssa nauhoitettu ja raakatuotettu Slow vaati mielestäni vielä kolmannen osapuolen huomiota. Parin muun tuottajan ja kokonaisen vuoden jälkeen biisi ei ollut vieläkään valmis. Lopulta kumppanini Simon Larsson kysyi, jospa saisi kokeilla biisin tuottamista ja tulkitsemista omalla tavallaan. Loppupeleissä päädyimme tuottamaan Slow’n loppuun yhdessä.

– Slow kertoo takaisin kotiin löytämisestä surun keskellä. Luottamisesta omaan ehjyyteen niin syvästi, että uskaltaa hajota palasiksi. Slow on kuvaus viimeisestä tanssista ennen eroa. Jokainen rooli, tarina ja ehdollistettu reaktio heitetään nurkkaan. Alun rakkaus ja kipinä saavat vihdoinkin tilaa, ja parantuminen voi alkaa.

Jos se soisi elokuvassa, mitä kohtauksessa tapahtuisi?

– Voisin kuvitella, että viimeisessä kohtauksessa. Kappale jäisi soimaan lopputekstien yli.

Onko sinusta Nosteessa-artistiksi? Lähetä demo musatoimittajille täältä!