Hyppää pääsisältöön

J Balvin ja Bad Bunny osoittivat Ruisrock-keikoillaan, että pop 2.0 on täällä – mutta mistä siinä on kyse?

Oranssiin paitaan ja punaisiin aurinkolaseihin pukeutunut J Balvin kädet ilmassa Ruisrockin Niittylavalla. Kuva rajattu vyötäröstä alaspäin.
Oranssiin paitaan ja punaisiin aurinkolaseihin pukeutunut J Balvin kädet ilmassa Ruisrockin Niittylavalla. Kuva rajattu vyötäröstä alaspäin. Kuva: Nelli Kenttä, YleX J Balvin,Ruisrock,musiikki

KEIKKA-ARVIO: Ruisrockissa päästiin todistamaan popmusiikin uutta aikakautta, kun latinoartistit Bad Bunny ja J Balvin tarjosivat sunnuntain suurimmat tanssibileet. Espanjaksi esiintyvien eteläamerikkalaistähtien maailmanlaajuinen menestys on osoitus siitä, kuinka englannin asema mainstream-musiikin valtakielenä horjuu ja kovasti.

“Your music is the reason I started learning Spanish”, lukee paperikyltissä kolumbialaisartisti J Balvinin keikan eturivissä.

Kylttiä pitelevä fani on yksi niistä tuhansista ja taas tuhansista Ruisrock-juhlijoista, jotka ovat kerääntyneet Niittylavan edustalle todistamaan uuden ajan supertähden esiintymistä Turun Ruissalon harmaassa illassa.

Vielä pari vuotta sitten olisi ollut vaikea kuvitella Ruisrockin buukkaavan festivaaliensa vetonauloiksi artisteja, jotka esittävät kappaleensa jollain muulla kielellä kuin suomeksi tai englanniksi.

50. kertaa järjestetyn kesäjuhlan sunnuntai-illassa sellaisia artisteja nähtiin kaksi: J Balvin sekä puertoricolainen Bad Bunny, joka sateesta huolimatta järjesti Rantalavalla kuumat tanssibileet.

Mutta miten urbaani espanjankielinen musiikki päätyi Suomen merkittävimmän valtavirtafestarin lavoille?

Valtavasti yleisöä puertoricolaisen Bad Bunnyn keikalla Ruisrockissa. Bad Bunny seisoo lavalla yleisön edessä käsi pystyssä.
Bad Bunny veti Rantalavalle valtavan yleisömeren. Valtavasti yleisöä puertoricolaisen Bad Bunnyn keikalla Ruisrockissa. Bad Bunny seisoo lavalla yleisön edessä käsi pystyssä. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ruisrock,Bad Bunny,musiikki,yleisö

Vastaus löytyy katsomalla Youtuben maailmanlaajuisesti kuunnelluimpien artistien listaa. Kärkipaikkaa pitää reggaetoniin erikoistunut J Balvin, ja Bad Bunny puolestaan löytyy sijalta kolme.

Heidän lisäkseen kymmenen kuunnelluimman artistin joukkoon mahtuu kaksi muuta espanjaksi esiintyvää artistia, Daddy Yankee ja Ozuna, kolme intialaismuusikkoa ja yksi nepalilaislaulaja.

Shawn Mendes ja Ed Sheeran ovat listan ainoita perinteisempiä, englanniksi laulavia valtavirtapopsuosikkeja.

Youtuben listaus kertoo siitä, miten ei-englanninkielinen musiikki on tehnyt läpimurron valtavirtaan. Brittiläinen The Guardian -lehti kutsuu ilmiötä nimellä "Pop 2.0".

Jopa Suomessa, missä viime vuodet on eletty erittäin vahvaa suomenkielisen musiikin valtakautta, espanjankielinen musiikki ja toisaalta esimerkiksi korealainen k-pop ovat ottaneet paikkansa niin radioiden soittolistoilla kuin striimipalveluiden kuunnelluimpien biisien kärkisijoilla.

Eteläamerikkalaiset Bad Bunny ja J Balvin edustavat música urbanaa, musiikkityyliä, joka usein suomennetaan yksinkertaisesti lattarimusiikiksi. Música urbana on sateenvarjogenre, joka kattaa muun muassa espanjankielisen rapin, trapin, reggaetonin ja champetan sekä näiden kaikkien yhdistelmän.

Ja tällä hetkellä música urbana on genre, joka tanssittaa ihmisiä ympäri maailmaa kielirajoista välittämättä. Myös Ruisrockissa.

Bad Bunny osoittaa, ettei tarvetta yhteiselle kielelle ole

Vaikka taivas lupaa sadetta, on Rantalavan edustalle pakkautunut sankoin joukoin festaroijia todistamaan 25-vuotiaan trap-artisti Bad Bunnyn ensimmäistä Suomen-keikkaa. Etelä-Amerikan maiden liput liehuvat yleisössä, joka räjähtää korviahuumaavaan huutoon puertoricolaisartistin astellessa lavalle.

Rantalava on Bad Bunnyn pauloissa keikan aloittavasta Ni Bien Ni Mal -biisistä lähtien. Kädet heiluvat ilmassa ja hiekka pöllyää.

Vaikka moni epäilemättä on päätynyt rantaan kuuntelemaan Bad Bunnya uteliaisuudesta tai vain sattumalta, on paikalla selvästi myös vankka, artistin materiaalin tunteva fanikunta.

Tässä ollaan myös koko pop 2.0:n ytimessä: sanojen ymmärtäminen on toisarvoista, jos musiikki toimii.

On kyseessä sitten artistin tunnetuimpiin hitteihin lukeutuva Mia, joka on tehty yhdessä supertähti Draken kanssa, tai Suomessa vähemmälle huomiolle jäänyt Estamos Bien, yleisö laulaa mukana.

Bileet eivät rajoitu vain lavan edustalle, vaan myös kauempana vesirajassa ihmiset muodostavat tanssirinkejä ja pyörittävät lanteitaan Bad Bunnyn rytmien tahtiin. Mallia voi katsoa lavalta, jolla kuuden tanssijan millintarkasti synkronoitu tanssishow värittää trap-artistin lakonista ulosantia.

Siniseen kuviolliseen asuun puketunut portugalilaisartisti Bad Bunny laulaa mikkiin Ruisrockin Rantalavalla. Taustlla näkyy kaksi keltamustaan pukeutunutta taustatanssijaa ja värikkäät videovisuaalit.
Bad Bunny tarjosi visuaalisesti näyttävän show'n. Siniseen kuviolliseen asuun puketunut portugalilaisartisti Bad Bunny laulaa mikkiin Ruisrockin Rantalavalla. Taustlla näkyy kaksi keltamustaan pukeutunutta taustatanssijaa ja värikkäät videovisuaalit. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki,Ruisrock,Bad Bunny

Kuten myöhemmin illalla nähtävällä J Balvinin keikalla, myös Bad Bunnyn show’ssa visuaalisuudella ja näyttävillä tanssikoreografioilla on suuri merkitys.

Taustavideoilla nähdään eri väreissä vilkkuvia biisien sanoja, rantamaisemia, lumihiutaleita ja liekkejä sekä Bad Bunny seikkailemassa kasibittisenä tasohyppelypelissä. Skeittipunkista inspiroituneen Tenemos Que Hablarin aikana taustalla pyörii 90- ja 00-luvuilta tuttuja bändejä Linkin Parkista Suicidal Tendenciesin kautta Blink-182:een.

Myöskään pyrotehosteissa ei säästellä.

Panostus visuaalisuuteen pohjaa epäilemättä música urbanan suosioon nimenomaan Youtubessa: kun musiikkia kulutetaan pääasiassa videoalustan kautta, on sen oheen luontevaa toteuttaa myös näyttävä ja visuaalisesti miellyttävää videota.

Toki visuaalisuuden arvostaminen on iso ilmiö kaikkialla maailmassa, ja myös monien suomalaisartistien taustalla nähdään entistä harkitumpia videokokonaisuuksia. Esimerkiksi Sannin kesän keikoilla hänet nähdään videoruudulla seikkailemassa kolmiulotteisena tietokonepelihahmona. Myös Vesalan uutta visuaalista ilmettä on kiitelty sosiaalisessa mediassa.

Puertoricolaisartisti Bad Bunny Ruisrockin Rantalavalla. Hänen edessään välkkyy kipinöitä ja savupilvi.
Visuaalisuus näkyi myös pyroi- ja savuelementteinä. Puertoricolaisartisti Bad Bunny Ruisrockin Rantalavalla. Hänen edessään välkkyy kipinöitä ja savupilvi. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki,Ruisrock,Bad Bunny

Oma viehätyksensä on viileästi aurinkolaseissaan ja paperinen hengityssuojain leuallaan esiintyvässä Bad Bunnyssa. Englantia taitamaton artisti puhuu kaikki välispiikkinsä espanjaksi, ja yleisö joko ymmärtää, mitä hän puhuu tai sitten ei.

Tässä ollaan myös koko pop 2.0:n ytimessä: sanojen ymmärtäminen on toisarvoista, jos musiikki toimii.

Ja toisaalta mikäli sanojen ymmärtämättömyys häiritsee, voi aina tehdä niin kuin J Balvinin eturivissä kylttiä kannatellut fani, joka sanoi alkaneensa opiskella espanjaa vain tietääkseen, mistä artisti laulaa.

Tanssit kukkaromakkaran tahtiin

Straight from Colombia, it’s ya boy J Balvin, Niittylavalta raikaa.

Jättisuosiota Youtubessa niittävä J Balvin on Ruisrockin música urbana -kattauksen vakiintuneempi nimi, jonka vyöltä löytyy jo useampi satoja miljoonia striimannut hitti.

Siksi hän on kaksikosta se, jolle iltakahdeksan päälavaslotti itsestäänselvästi kuuluu.

Se näkyy myös Niittylavalle kertyneestä yleisömerestä. Aivan lavan ympäristön läpikulkukelvottomaksi saaviin “JVG-lukemiin” ei päästä, mutta eivät ne myöskään kovin kauaksi jää.

Yleisöä ja oranssiin pukeutunut J Balvin Ruisrockin lavalla.
Yleisö seurasi J Balvinin keikkaa innolla puhelimen kamerat ojossa. Myös J Balvin itse kuvasi materiaalia keikaltaan omaan someensa. Yleisöä ja oranssiin pukeutunut J Balvin Ruisrockin lavalla. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Ruisrock,J Balvin,yleisö

Eikä mikään ihme. J Balvinin tarttuvat melodiat suorastaan pakottavat tanssimaan, ja lähes jokainen biisi kuulostaa tutulta. Ne ovat sävelmiä, jotka soivat tiuhaan radiossa, rantabaareissa ja yökerhojen tanssilattioilla.

Hitit kuten Machika, Rosalían kanssa tehty Con Altura sekä Loco Contigo otetaan jokainen vastaan huutomyrskyllä ja innokkaalla tanssilla.

– Kiitos energiastanne! Minulle on kaikkein tärkeintä, että kohtaatte energiani, silminnähden otettu J Balvin kiittelee yleisöä.

Kommentti on jopa vähän hämmentävä, sillä mikään kovin energinen esiintyjä artisti ei itse ole. Tanssimiset hän jättää suosiolla vaatteita tiuhaan vaihtaville taustatanssijoilleen. Sen sijaan hän kävelee lavaa päästä päähän ja tyytyy lähinnä katselemaan ympärilleen niissä lukuisien feattibiisiensä kohdissa, joissa ei ole hänen vuoronsa laulaa.

– Eleettömyys kuuluu sen swagiin, yleisöstä osataan kommentoida.

J Balvin ja hänen swaginsa onnistuu valjastamaan Niittylavan monituhatpäisen yleisön hyppimään pillinsä mukaan kuin transsissa.

Toki tekemistä on myös hänen äärimmäisen tarttuvissa poppia, reggaetonia ja elektronisia elementtejä yhdistelevissä biiseissään, mutta kuten hyvillä keikoilla usein, kyse on paljon muustakin kuin vain musiikista. Visuaalisuus, näyttävä show ja anteeksipyytelemätön asenne tekevät paljon.

Sekä Bad Bunnyn että J Balvinin kohdalla jää harmittamaan, ettei artisteja nähdä vierailemassa toistensa keikoilla, vaikka heidän esiintymistensä välillä on vain pari tuntia. Molemmat kuitenkin ovat mukana Cardi B:n viime kesän jättimäisellä I Like It -hitillä, ja julkaisivatpa he kesäkuun lopussa myös yhteisen albumin Oasis.

J Balvin sentään kompensoi vierailun väliin jäämistä tuomalla lavalle jättimäiseksi Cardi B:ksi ja Bad Bunnyksi pukeutuneet tanssijat I Like Itin ajaksi.

Oranssiin asuun ja punaisiin aurinkolaiseihin pukeutunut kolumbialaisartisti J Balvin hymyilee Ruisrockin Niittylavalla.
J Balvin oli silminnähden otettu saamastaan vastaanotosta. Oranssiin asuun ja punaisiin aurinkolaiseihin pukeutunut kolumbialaisartisti J Balvin hymyilee Ruisrockin Niittylavalla. Kuva: Nelli Kenttä, YleX J Balvin,Ruisrock,musiikki

Sitten on kesän ykköshokemabiisin vuoro. Sean Paulin kanssa tehty Contra La Pared on korvamato, jossa aivan selvästi lauletaan kukkaromakkarasta, mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Kaikkein suurimmat bileet räjähtävät kuitenkin käyntiin aivan lopuksi, kun suorastaan massiivinen maailmanlaajuinen hitti, Mi Gente, lähtee soimaan viimeisenä. Maa pöllyää ja tärisee, kun festarikansa hyppii mukana ja yleisöön muodostetaan rockkeikoilta lähes jokaiseen genreen lainattuja moshpitejä.

J Balvinin ei auta kuin katsella ällistyneenä ja liikuttuneena myrskyn lailla riehuvaan suomalaisyleisöön.

Yleisön reaktiosta taas päätellen Suomen vanhin festari osoitti olevansa tiukasti ajassa kiinni buukatessaan eteläamerikkalaistähdet Turkuun juuri tänä kesänä.

Millaista on valtavirtapop vuonna 2020?

Kun Despacito valloitti maailman kesällä 2017, olivat música urbanan kansainvälistymisen merkit vielä melko maltillisia.

Jo vuonna 2004 Gasolina-hitillään maailmanlaajuiseen suosioon hetkeksi noussut Daddy Yankee tehtaili yhdessä Luis Fonsin kanssa hitin, jonka kuulemiselta ei kaksi vuotta sitten voinut välttyä. Justin Bieber otettiin mukaan kappaleen englanninkieliseen versioon, mikä varmasti siivitti biisin jättimäistä suosiota myös espanjaa yleisesti taitamattomissa maissa.

Vuonna 2019 toimiva tanssihitti voi olla kokonaan espanjaksi, eikä englanninkielistä supertähteä välttämättä enää tarvita vetonaulaksi.

Asetelman voi nähdä jopa kääntyneen, kun esimerkiksi Beyoncén ja Madonnan kokoisten artistien täytyy pitää itsensä relevantteina joko vierailemalla tai ottamalla omiin kappaleisiinsa vieraiksi espanjankielisiä artisteja.

Sama kuuluu myös k-popissa, kun Halsey, Juice Wrld ja Nicki Minaj vuoron perään vierailevat maailmanlaajuisia ennätyksiä rikkovan BTS:n kappaleilla.

Vaikka kaikkein suurimmilla kansainvälisillä tähdillä, kuten Ed Sheeranilla, Taylor Swiftilla tai Lady Gagalla tuskin on vielä huolta yleisökadosta, on popmaailman kansainvälistymiseen ja monipuolistumiseen on herätty.

Sillä siitä huolimatta, että englanti on edelleen kieli, jolla pärjää lähes missä tahansa päin maailmaa, kasvaa esimerkiksi espanjaa äidinkielenään puhuva väestö kovaa vauhtia. Tällä hetkellä se on maailman neljänneksi puhutuin kieli.

Innokasta yleisöä kolumbialaisartisti J Balvinin keikall Ruisrockissa.
Yleisö oli täysillä mukana sekä J Balvinin että Bad Bunnyn keikoilla. Innokasta yleisöä kolumbialaisartisti J Balvinin keikall Ruisrockissa. Kuva: Nelli Kenttä, YleX yleisö,Ruisrock,J Balvin

Some- ja striimipalveluihin keskittyvä musiikin kuluttaminen mahdollistaa sen, että esimerkiksi Suomessa voi lähes yhtä vaivattomasti seurata niin eteläamerikkalaisen, japanilaisen kuin kotimaisenkin musiikkikentän tapahtumia. Kielellisillä raja-aidoilla on koko ajan vähemmän merkitystä.

Siksi on aikakin, että valtavirtamusiikissa on 2020-lukua lähestyttäessä tilaa artisteille ja bändeille, jotka tekevät musiikkia omalla äidinkielellään ja omilla ehdoillaan.

Ehkä ensi kesänä Ruisrockissa nähdään vielä laajempi tarjonta englannin valta-asemaa kyseenalaistavia, uuden ajan supertähtiä.

J Balvin ja Bad Bunny osoittivat, että yleisö ainakin on siihen valmis.

YleX on Ruisrockin yhteistyökumppani.

Katso alta koko Bad Bunnyn sunnuntainen Ruisrock-keikka!