Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

abstrakti kuva, tumma tausta
abstrakti kuva, tumma tausta abstraktit objektit

"On lokakuun 26:nnen päivän aamu vuonna 1974. Istun aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. Kello on 10.20. Edessäni on kulhollinen muroja, lautasellinen munakasta, lasillinen appelsiinimehua ja kupillinen kahvia."

Näin kertoo Edgar Froese omaelämäkerrassaan Tangerine Dream - Force Majeure. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut Lontooseen, aloittaakseen sieltä liki puolitoista kuukautta kestävän ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa.

Kesken aamiaista hotellin vastaanottovirkailija saapuu ja ilmoittaa, että herra Froeselle on vastaanotossa puhelu. "Tässä Andrew", kuuluu linjalta. "Meillä on ongelma". Andrew on yhtyeen kiertuemanageri, ja hän kertoo ikävät uutiset. "He eivät anna meidän käyttää savukoneita tänä iltana. He sanovat, ettei niitä saa käyttää sisätiloissa. Ei ainakaan heidän konserttisalissaan."

Tuo sali oli Lontoon maineikas Rainbow-teatteri, ja illan konsertti oli koko kiertueen avauskonsertti, joten huoli oli aiheellinen. Jos tilassa ei olisi savua, myös yhtyeen psykedeelinen valoshow pitäisi unohtaa. Valot eivät näyttäisi juuri miltään ilman savua. Itse asiassa, tämä tiesi ongelmia koko tulevalle kiertueelle. Olihan täysin mahdollista, että muutkin konserttisalit suhtautuisivat savuun samalla tavoin.

Näin se tehtiin reaaliajassa. Tangerine Dream livenä Pariisissa 1973:

"Lavalla on syytä olla illalla savua", sanoi Edgar Froese kiertuemanagerille, "muuten me voimme yhtä hyvin lähteä aamiaisen jälkeen takaisin kotiin". "Niin, ja koskahan ne meidän laitteemme saapuvat Berliinistä", kysyi Christopher Franke. "Meidän täytyy jossakin vaiheessa päästä tarkistamaan kaikki johdot ynnä muut". Ilmassa oli pientä jännitystä.

Sitten saapui jälleen puhelu. Se tuli Rainbow-teatterista. Yhtyeen tekniikkavastaava Roland kertoi, että salin lämpötila oli parhaillaan plus seitsemän astetta, ja että lämmitys kytkettäisiin saliin vasta joskus kello viiden teen aikoihin, muutamaa tuntia ennen konsertin alkua. Ja tämä tarkoitti sitä, että yhtyeen soittimet olisivat epävireessä siihen asti, kunnes konserttisalin lämpötila olisi riittävän korkea ja tasainen.

Eihän keikkaa eikä kiertuetta noin voisi aloittaa: epävireessä ja ilman valoshowta. "On ehkä parasta että tulemme kaikki sinne", tuumi Edgar Froese. "Mennään vaan kaikki", sanoi Peter Baumann. "Se on ensimmäinen konsertti, ja olisi ehkä hyvä varmistaa kaikki mahdollinen".

Tuohon aikaan, vuonna 1974, Tangerine Dreamin soittimisto ja laitteisto olivat jotakin, josta suurin osa ihmiskunnasta ei ymmärtänyt tuon taivaallista. Edes alan ihmiset eivät välttämättä tienneet, mikä esimerkiksi oli sekvensseri ja miten se toimi. Tai mitä olivat jänniteohjatut oskillaattorit ja mitä niillä tehtiin. Yhtye näytti soittavan joillakin tuntemattomilla tulevaisuuden soittimilla. Totuus oli kuitenkin se, että nuo oudot avaruusajan soittimet olivat herkkiä ja epävarmoja laitteita, jotka aiheuttivat jatkuvaa päänsärkyä sekä studiossa että keikoilla.

Yhtye oli jo tottunut varautumaan vireongelmiin. Valospotit sijoitettiin mahdollisimman kauas soittimista, ja jokaisella soittajalla oli käytössään yksi pieni sininen valospotti, jonka valossa näki oman soittimensa ja kaikki sen nappulat, johdot ja kytkimet. Mutta silti mikään ei ollut varmaa.

Näin se tehtiin reaaliajassa. Tangerine Dream livenä Saksan tv:ssä 1976:

Omaelämäkerrassaan Edgar Froese muistelee, kuinka lämpötila Rainbow-teatterin lavalla alkoi pikkuhiljaa nousta, kun valot oli pystytetty ja kytketty päälle. Salin lämmityksen kytkemistä edelleen odotettiin, ja syykin selvisi: Iso-Britanniassa oli voimassa energiansäästöön pakottava laki, johtuen vuoden 1973 maailmanlaajuisesta öljykriisistä.

Ilmiö oli tuttu myös meillä Suomessa. Meillä Sisäasiainministeriö antoi tiukkoja määräyksiä energian säästämiseksi. Nuo lakiin perustuvat määräykset annettiin vakavassa hengessä: niiden rikkomisesta olisi voinut seurata sakkoja tai jopa vankeusrangaistus. Kyllä. Erilaisiin kiinteistöihin määriteltiin maksimilämpötilat, ja esimerkiksi autotallien lämmitys kiellettiin kokonaan, liikkeiden näyteikkunoiden valaistus oli sallittu vain liikkeiden aukioloaikoina, ja moottoriteiden valaistus kytkettiin pois päältä. Myös esimerkiksi television lähetysaikaa harkittiin vähennettäviksi.

Näin siis maailman tuon hetkinen poliittinen ja taloudellinen tilanne aiheuttivat ongelmia kolmen saksalaisen pitkätukan taiteellisille pyrkimyksille. Itse asiassa koko Iso-Britannian kiertue oli vaarassa. Hyvät neuvot olivat kalliit. Ja ne hyvät neuvot tulivat odottamattomalta taholta, eivätkä sittenkään tulleet niin kalliiksi.

Kirk ja Joe olivat skottilaisveljekset, jotka oli palkattu roudareiksi kiertueelle. He tunsivat saarivaltakunnan arjen ja sen käytännöt. "Lämmitysongelmat katoavat tuota pikaa, jos hankitte meille riittävästi parasta skottilaista viskiä", veljekset sanoivat ja selittivät, että aina uudelle keikkapaikalle saavuttaessa he antaisivat ensi töikseen paikan sähköistä ja kytkennöistä vastaavalle henkilölle viskipullon. Ja salin lämmitys kytkeytyisi päälle kuin taikaiskusta.

"Näin se menee täällä Iso-Britanniassa aina kun on talouslama päällä", veljekset selittivät. "Ja täällä on aina talouslama päällä". Viskit hankittiin ja kiertue jatkui. Kun Tangerine Dream saapui seuraavaan keikkapaikkaansa Sheffieldiin, lavalla oli niin lämmin, että soundcheck voitiin tehdä t-paidoissa. Veljekset olivat siis hoitaneet hommansa, ja kiertue jatkui hieman onnellisemmissa merkeissä.

Ja mitä ilmeisimmin myös se savukoneisiin liittynyt ongelma ratkesi, ehkä samalla keinoin kuin tuo salien lämmitysongelmakin. Tätä ei Edgar Froese omaelämäkerrassaan kerro, mutta se tiedetään, että Tangerine Dreamilla oli tuolla ensimmäisellä Iso-Britannian kiertueellaan käytössään ensi kertaa uusi visuaalinen keksintö nimeltä "video synthesizer", ja mitä ilmeisimmin tuota laitetta myös käytettiin kiertueen konserteissa.

Legendaarinen Rainbow-teatterin konsertti on nyt julkaistu osana valtaisaa 16 CD-kiekon ja kahden Blue ray -kiekon boxia nimeltä In Search of Hades, jolle on koottu Tangerine Dreamin niin kutsutun Virgin-kauden tuotanto, siis vuosien 1973-1979 välisenä aikana syntynyt materiaali.

Siis kaikki tuona aikana virallisesti julkaistut seitsemän albumia bonuksineen, plus kahdeksan albumillista täysin ennen julkaisematonta materiaalia, kuten esimerkiksi kaksi albumillista Phaedra-albumin ohessa syntyneitä äänityksiä sekä kolme keikkaäänitystä vuosilta 1974 ja -75. Ja kuten sanottu, tuo Lontoon Rainbow-teatterin konsertti on eräs näistä nyt esille tulleista harvinaisuuksista.

Tuon konsertin aloitti kunnianarvoisa radio-dj John Peel, joka aluksi pyysi anteeksi konsertin alun myöhästymistä, ja teki sitten omalla tarinoivalla tavallaan selväksi oman suhteensa Tangerine Dreamiin.


AVARUUSROMUA 14.7.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:

Tangerine Dream - Live at the Rainbow, London, 26th October 1974
TANGERINE DREAM: The Rainbow Concert Part Three - osa - (In Search of Hades)
TANGERINE DREAM: The Rainbow Concert - Introduction by John Peel (In Search of Hades)
TANGERINE DREAM: The Rainbow Concert Part Two (In Search of Hades)
TANGERINE DREAM: The Rainbow Concert Encore (In Search of Hades)

BONUS: Tangerine Dream Coventryn tuomiokirkossa 1975:

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kahdeksan bitin voimalla!

    Se esiteltiin vuonna 1982 ja se muutti maailman.

    Vuonna 1982 kuluttajaelektroniikan suurtapahtumassa Consumer Electronics Showssa Las Vegasissa esiteltiin laite, joka tuli peruuttamattomasti muuttamaan meidän maailmaamme. Laite oli nimeltään Commodore 64. Se oli kotitietokone. Se valloitti maailman. Laitetta myytiin seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa yli 30 miljoonaa kappaletta. Se oli suhteellisen edullinen, käyttökelpoinen ja hauska kone. Sillä pystyi tekemään monenlaisia asioita, muun muassa musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kahdeksan bitin voimalla!

    Se esiteltiin vuonna 1982 ja se muutti maailman.

    Vuonna 1982 kuluttajaelektroniikan suurtapahtumassa Consumer Electronics Showssa Las Vegasissa esiteltiin laite, joka tuli peruuttamattomasti muuttamaan meidän maailmaamme. Laite oli nimeltään Commodore 64. Se oli kotitietokone. Se valloitti maailman. Laitetta myytiin seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa yli 30 miljoonaa kappaletta. Se oli suhteellisen edullinen, käyttökelpoinen ja hauska kone. Sillä pystyi tekemään monenlaisia asioita, muun muassa musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • "Onko musta ollenkaan tähän, kun nuo muut on niin sairaan hyviä?" Lahjakkaan suvun vesa Aili Ikonen epäili pitkään, onko hänestä ammattimuusikoksi

    Musiikki on muusikko Aili Ikoselle intohimo.

    Erityisesti jazzlaulajana tunnettu muusikko Aili Ikonen kasvoi musiikin ympäröimänä. Korpilahdelta kotoisin oleva Ikonen pomppi lapsena Joutsenlammen finaaliosaa veljensä Osmon kanssa olohuoneen sohvan ympärillä ja harjoitteli pieteetillä viulunsoittoa viisivuotiaasta alkaen. Silti ura muusikkona ei ollut itsestäänselvyys.

  • Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala tekee jätteestä luksusta – hänen iltapukunsa pääsi Emma Karin yllä Linnan juhliin ja lopulta museoon

    Merestä kerätyistä muovipulloista syntyi asu Linnan juhliin.

    Maailman merissä saattaa olla 30 vuoden päästä enemmän muovia kuin kalaa. Silti muovia käytetään jatkuvasti enemmän. Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala haluaa tehdä jätemuovista muodikasta, jotta edes kierrätys toimisi paremmin. Kansanedustaja Emma Karille suunniteltu iltapuku hankittiin Kansallismuseon kokoelmiin.

  • Sanat haltuun rap-riimein

    Sanat haltuun -hanke auttaa nuoria löytämään äänensä.

    Rap-musiikki voi olla väylä parempaan luku- ja ilmaisutaitoon. Musiikkia kuunnellessa voi päähän tarttua myös muutama yhteiskunnallinen ajatus. Vielä enemmän kuhinaa päähän syntyy, jos alkaa itse luoda riimejä. Kirjallisuus- ja taidekriitikko, toimittaja sekä opettaja Aleksis Salusjärvi pohti, miksi lukeminen koetaan jotenkin epämiehekkääksi harrastukseksi.

  • Avaruusromua: Psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO

    Mitä jos rakennettaisiin maailman suurin syntesoija?

    Malcolm Cecil ja Robert Margouleff kohtasivat 50 vuotta sitten New Yorkissa, tuolloin uudessa Media Sound -studiossa. Heillä oli idea. Mitä jos hankittaisiin useita syntesoijia ja soitettaisiin niitä yhtaikaa? Ja jos kytkettäisi in ne toisiinsa, toimimaan yhdessä, siinä meillä olisi elektroninen orkesteri. Idea hahmoteltiin kiinalaisen ravintolan pöytäliinaan ja se päätettiin toteuttaa. Alkoi syntyä psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Finnjet oli kaikkien aikojen matkustajalaiva, joka pilkottiin kylmästi palasiksi – entisen konepäällikön rakkaus ei katoa

    Finnjet oli merimatkailun ylellinen tulevaisuus.

    Finnjet oli maailman suurin ja nopein matkustaja-autolautta. Samalla se oli uuden ajan airut, joka uitti Suomen maailmankartalle. Kaikkien aikojen matkustaja-alus paloiteltiin 10 vuotta sitten Intiassa. Konepäällikkö Juhani Puontille se oli kova isku. Onneksi muistot eivät katoa. Niitä tulvii mieleen, kun katsoo vanhan virkapuvun murentuvia kenkiä.

  • Muotitaiteilija Matti Seppänen: Muoti on vihdoinkin tunnustettu kulttuurimuoto

    Elämäntyönä muodin aseman parantaminen

    Muotitaiteilija Matti Seppäsen elämäntyönä on ollut muoti. Evakkoperheen kuopuksesta kasvoi esteetikko. Taival tamperelaisesta somistajasta suomalaisen vaateteollisuuden kultakauden huippusuunnittelijaksi on vertaansa vailla. Viisikymmentävuotiseen taiteilijauraan kuuluu niin käyttömuodin suunnittelua, tulevien muotitaiteilijoiden opetusta kuin mielikuvituksellisten teatteripukujen luomista.

  • Miten kapula joutui kieleen?

    Kapulakielestä yleiskieleksi yhteistyöllä.

    Muuntojoustava palveluyhteenliittymä – mitä siitä pitäisi ajatella? Koskeeko se minua? Virkamiehiltä saa vaatia selkeää kielenkäyttöä.  Hallintolain yhdeksäs pykälä velvoittaa viranomaiset käyttämään asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Selkeä kieli on tärkeä osa julkisen toiminnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.