Hyppää pääsisältöön

Kun pääesiintyjä peruu keikkansa, festivaalin kulisseissa käynnistyy hurja säätö

Travis Scott lavalla.
Travis Scottin oli määrä esiintyä Ruisrockin pääesiintyjänä sunnuntaina, mutta keikka jäi toteutumatta. Travis Scott lavalla. Kuva: Helle Arensbak Travis Scott

Ruisrockissa koettiin harvinainen tapaus, kun sekä pääesiintyjän että tämän korvaajan keikat peruuntuivat. Yllättävät peruutukset käynnistävät puhelu- ja sähköpostirumban, kun tuuraajaa etsitään keskellä kiireistä keikkakesää.

Sunnuntai-iltana kello 22 kilahtaa sähköpostiin tiedote: “Solistien lentokone jäi Frankfurtiin – Travis Scottin tuuraajaksi kiinnitetyn Migosin keikka peruuntui”.

Puolen tunnin kuluttua oli määrä alkaa Ruisrock-sunnuntain päätöskeikka. Edellisenä iltana Travis Scott oli viime hetkillä peruuttanut esiintymisensä, mutta Saksassa esiintymässä ollut Migos saatiin pikakomennuksella paikkaajaksi.

Toisin kuitenkin kävi. Niittylavan valotaululle ilmestyi viesti Migosin peruutuksesta ja vihaisen festarikansan tölkit alkoivat lennellä asiasta ilmoittaneiden juontajien niskaan.

Vuorokauden kestänyt säätö festivaalien kulisseissa päättyi karvaaseen pettymykseen.

– Kaikki mahdollinen tehtiin, että molemmat keikat olisivat toteutuneet. Mieli ei ole hetkeen ollut yhtä musta, sanoo Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä.

Yhtyeen tuotantohenkilökunta oli Turun Ruissalossa aloittanut jo lavan valmistelut, mutta solisteja ei saatu paikalle. Offset, Takeoff ja Quavo jäivät Frankfurtiin, koska yhtyeen yksityiskoneessa ilmeni vika ennen lentoa.

Korvaavaa lentoa metsästettiin ympäri Eurooppaa ja Ruisrock oli valmis pidentämään aukioloaikaansa, jos yhtye saataisiin paikalle.

– Ohjelman venyttäminen puolellakin tunnilla vaikuttaa tuhansien ihmisten työhön. Tämä rumba oltiin selvitetty ja siihen oltiin valmistauduttu, Niemelä sanoo.

Korvaava lentokone yhtyeelle löydettiin kello 21.15. Vapaana olevaa lentäjää ei kuitenkaan ollut, sillä koneen lentäjän lentokiintiö oli tullut täyteen eikä toista lentäjää ollut saatavilla riittävän nopeasti.

Myöskään muualta Euroopasta ei löytynyt korvaavaa lentokonetta, jolla yhtye olisi ajoissa ehtinyt Ruissaloon.

Sekä yleisö että järjestäjät pettyvät, kun pääesiintyjä peruu

Artistien lyhyellä varoitusajalla tulevat peruutukset aiheuttavat harmia sekä yleisölle että järjestäjille.

Kuluttajaa kismittää, kun artisti, jonka vuoksi lippu festivaaleille on voitu hankkia, ei esiinnykään.

Yleisöä Stereo-duon keikalla Ruisrockissa. paljon valoja ja savua.
Ruisrock järjestettiin 50. kerran viime viikonloppuna. Yleisöä Stereo-duon keikalla Ruisrockissa. paljon valoja ja savua. Kuva: Nelli Kenttä, YleX Haloo Helsinki!,yleisö,Ruisrock,STEREO

Festivaaliorganisaatio puolestaan joutuu haromaan hiuksia sen suhteen, miten he paikkaavat peruneen esiintyjän. Normaalisti neuvottelut festarikeikasta voidaan aloittaa jo vuosi etukäteen, mutta nyt esiintyjä olisi löydettävä pikavauhdilla.

Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä kertoo saaneensa ennakkovaroituksen Travis Scottin mahdollisesta peruutuksesta aiemmin perjantaiyönä. Siihen asti, kunnes virallinen tiedote peruutuksesta saatiin, festivaali jatkoi keikan valmistelua.

Artistille oli tilattu tekniikkaa Hollannista, Englannista ja Ruotsista, backstagea oltiin alettu rakentaa artistin toiveiden mukaan.

Kun tieto peruutuksesta varmistui, Niemelän mukaan alkoi suunnittelu, miten asiasta kerrotaan ja samaan aikaan alettiin selvittää korvaavaa esiintyjää. Kuka saadaan paikkaamaan, miten uusi esiintyjä saadaan paikan päälle ja millaiset puitteet vaaditaan.

Ruisrockin kohdalla istuttiin alas järjestäjien kesken selvittämään, kenellä mahdollisella korvaajalla olisi kalenterissaan tilaa sunnuntaiselle keikalle. Nopeasti ohjelmatoimiston kautta löytyi Migos, jolla oli sunnuntaina välipäivä keikoista.

– Käytännössä se on puhelin- ja sähköpostirumbaa. Kun Migos löytyi, niin keskityttiin heidän saamiseen paikan päälle, Niemelä sanoo.

Eikä uuden esiintyjän löytäminen ole helppoa – tai varsinkaan halpaa.

– Käytännössä se on silloin myyjän markkinat, kun festarijärjestäjälle tulee hätä, Niemelä toteaa.

Mitä lähempänä keikkaa peruutus tapahtuu, sitä kalliimmaksi korvaajan hankkiminen tulee. Tamperelaisen Blockfestin vastaava tuottaja Kalle Kallonen sanoo, että yhtäkkiä keikkapalkkio voi nousta moninkertaiseksi, jolloin festivaali joutuu maksamaan ylihintaa.

“Jos on sovittu keikka, niin se tullaan vetämään”

Festariesiintymisten peruutuksia on kertynyt viime vuosina reilusti Suomessa.

Travis Scott täytti kolmen suoran peruutettuaan keikkansa Ruisrockissa. Aiemmin hän on perunut kahdesti Blockfest-keikkansa. Lil Pump jätti Travis Scottin tavoin viimevuotisen keikkansa Blockfestissä väliin. Weekend-festivaali pyyhkiytyi Migosin keikkakalenterista viime kesänä, kun lähes samaan aikaan heidän oli määrä esiintyä Chicagossa. Viime vuonna keikkansa Ilosaarirockissa peruivat kesän aikana Action Bronson ja Yelawolf.

Ruisrockin Mikko Niemelän mukaan artistien peruutukset ovat hyvin epätyypillisiä siihen nähden, miten paljon keikkoja festareilla tapahtuu. Myös Kallosen mukaan peruutukset ovat harvinaisia.

– En tiedä, saisiko yleistää, mutta tuntuu, että hip hop -musiikissa peruutukset ovat yleisempiä kuin muussa musiikissa, Kallonen toteaa.

Juicy J Blockfesteillä suuren yleisön edessä.
Räppäri Juicy J esiintyi viime kesänä Blockfesteillä. Juicy J Blockfesteillä suuren yleisön edessä. Kuva: Juuli Aschan, YleX Blockfest,Juicy J

Kun artisti ilmoittaa, ettei keikka toteudu, festivaaleilla ei ole juurikaan sanottavaa. Niemelän ja Kallosen mukaan ensimmäisenä selvitetään syytä peruutukselle ja vetoamaan artistiin keikan toteutumisen puolesta.

– Harmittaa artistin välinpitämättömyys faneja kohtaan. Kyllä sen ymmärrän, ettei festarijärjestäjiä kohtaan ole tunteita, mutta faneja kohtaan sellainen on superloukkaavaa, Niemelä toteaa.

Esimerkiksi vuosi sitten kuolleesta DJ-tähti Aviciista kertova dokumentti avasi silmiä, ettei artisteillakaan ole helppoa, Niemelä miettii.

– Eniten ärsyttää se, että ensimmäinen peruuntuu epäselkeään logistiikkaongelmaan ja toinen selkeään logistiikkaongelmaan. Tämä on ihan käsittämätöntä.

Kallonen mukaan sopimukset ovat festivaalien näkökulmasta usein huonoja. Järjestäjillä ole juurikaan sananvaltaa, jos artisti päättää jättää tulematta.

– Tavallaan meillä olisi oikeus haastaa oikeuteen ohjelmatoimisto, mutta sen jälkeen ei me saataisi ikinä sieltä enää yhtäkään esiintyjää, Kallonen sanoo.

Kallonen ja Niemelä eivät usko, että peruutuksissa olisi kyse esimerkiksi artistien ylibookkauksesta, koska kyseessä on kuitenkin ammattimaiset ohjelmatoimistot. Tiiviskin keikkaviikonloppu on tavallisesti järjestelty niin, että se on toteutettavissa.

– Se on Wayne’s world -tyyppinen “if you book them they will come”. Jos on sovittu keikka, niin se tullaan vetämään, Niemelä sanoo.

Festivaalien ja ohjelmatoimistojen välillä normaalisti vallitsee luottamus sovittujen keikkojen toteutumisesta. Tällä kertaa keikat jäivät kuitenkin toteutumatta, vaikka molemmista Ruisrock-keikoista oli olemassa sopimukset ja mustaa valkoisella.

Äkillisiin peruutuksiin on kuitenkin vaikea varautua, sillä festivaalit eivät voi pitää varmuuden vuoksi esiintyjiä reservissä.

– Mikä bändi nyt haluaisi olla varasijalla? Niemelä toteaa.

YleX on Ruisrockin ja Blockfestin mediakumppani.