Hyppää pääsisältöön

Lauri Haav kyllästyi rap-uhoon, ja laulaa nyt häpeilemättä myös tunteistaan: “Se, että näyttää olevansa herkkä voi olla kovan jätkän merkki”

Harmaaseen huppariin pukeutunut kiharapäinen mies seisoo portaikossa ja katsoo suoraan kameraan. Hänellä on huppu päässään, tausta on valkoinen.
Harmaaseen huppariin pukeutunut kiharapäinen mies seisoo portaikossa ja katsoo suoraan kameraan. Hänellä on huppu päässään, tausta on valkoinen. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki,suomirap

Lauri Haav välttelee soundissaan suomi-r’n’b:lle perinteistä juustoisuutta, mutta ei pelkää näyttää myös herkkää puoltaan. Vaikka mies tekee musiikkia hyvin omilla ehdoillaan, rapia ja r’n’b:tä yhdistelevä Haav jännittää edelleen ystävälleen, suomirapin Chosen oneksi itsensä nimenneelle Gettomasalle biisiensä soittamista.

Kun jyväskyläläinen Lauri Haav kiinnitettiin tuoreesta hip hop -osaamisestaan tunnetulle PME Recordsille tämän vuoden maaliskuussa, hän oli julkaissut jo rap-piireissä mielenkiintoa herättäneen Kilipää-EP:n.

Levyllä nyt 21-vuotias Haav, oikealta nimeltään Lauri Haavisto, laulaa ja räppää pilven polttelusta, mimmien iskemisestä ja genrelleen tyypillisesti paremmuudestaan muihin räppäreihin verrattuna.

PME:n kautta julkaistu kakkos-EP Nyt ja heti seurasi toukokuussa. Se esittelee ihastuneen, naisen perään haikailevan r’n’b-Lauri Haavin. Se on hyvin erilainen Lauri Haav kuin Kilipäällä kuultu, uhoa puhkuva räppäri.

Useimmiten se, että näyttää olevansa aika heikko ja herkkä voi olla aika kovan jätkän merkki.

Haav naurahtaa kiusaantuneesti lyhytsoittojen vertailulle.

– En edes halua puhua siitä, mitä vuosi sitten tein, tällä hetkellä se tuntuu vanhalta. Tyhmän kuuloiselta ja lapselliselta.

Suurin ero on hänen mielestään uhossa. Siitä, että ollakseen kova jätkä pitää sanoa olevansa kova jätkä.

Haav pohtii, mistä rapiin perinteisesti liitetty tarve uhota ja todistella omaa kovuuttaan johtuu. Hän uskoo, että ainakin omalla kohdallaan se kertoo epävarmuudesta itseä ja omaa musiikin tekemistä kohtaan.

Kun on sujut itsensä kanssa, on helpompi olla oma itsensä ja puhua tärkeistä ja vaikeistakin asioista.

Harmaaseen huppariin ja mustiin shortseihin pukeutunut mies seisoo kierreportaikossa ja katsoo yläviistoon kameraan. Portaat ja seinä ovat valkoiset, miehellä on käsi hupparin vatsataskussa.
Lauri Haav kiusaantuu hänen ensimmäisestä EP:stään puhuttaessa, koska se tuntuu hänestä nykyään vanhalta ja tyhmän kuuloiselta. Harmaaseen huppariin ja mustiin shortseihin pukeutunut mies seisoo kierreportaikossa ja katsoo yläviistoon kameraan. Portaat ja seinä ovat valkoiset, miehellä on käsi hupparin vatsataskussa. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki,suomirap,Lauri Haav

Ei uhoaminen Haavin musiikista silti uudellakaan EP:llä ole täysin jäänyt. Kateellisella hän räppää muiden olevan Haaville ja hänen porukalleen kateellisia, koska “meil menee paremmin ku teil”. Onnettomalla Haav laulaa, ettei välttämättä ole “sulle oikee jäbä”, mutta “enemmän oon oikee ku toi kenen kaa oot tänää”.

Silti uhoa vahvemmin kappaleista huokuu ihastus ja kaipailu entisen tyttöystävän perään.

Ja mä mietin sua sua sua öisin
Ja mä vielki juon juon juon öisin
― Lauri Haav – Öisin

– Useimmiten se, että näyttää olevansa aika heikko ja herkkä voi olla aika kovan jätkän merkki, Haav sanoo.

Suomirapissa tunteista puhumista ei enää vierasteta niin kuin ennen. Machoilevan naistenkaataja-räppärin rinnalle on ilmestynyt myös tunteikas ja herkkä rap-artisti, josta parhaiten tunnettuna esimerkkinä esiin ovat nousseet Paperi T ja Gasellit.

Tulevilla kappaleillaan Lauri Haavkin aikoo antaa vielä enemmän tilaa herkemmälle puolelleen.

Loppuunmyyty Tavastia ja Lauri Haavin Bradley Cooper -hetki

Viime vuosina Jyväskylästä on kasvanut rapkeskittymä, josta yleisön tietoisuuteen nousee tasaiseen tahtiin tuoreita nimiä täyttämään niin old schoolimman kuin popimmankin rapin ystävien soittolistat.

Yksi kaupungin selkeimmistä menestyjistä on Gettomasa, josta on vuoden 2016 debyyttialbuminsa Chosen One julkaisun myötä kasvanut Suomen suosituimpia räppäreitä. Nyt Gettomasa, oikealta nimeltään Aleksi Lehikoinen, kehottaa Onksul todistei -kappaleella betsaamaan eget Lauri Haaville.

– Totta kai se tuntuu siistille, mutta kyllä se on mulle enemmän niin, että Allu uskoo muhun tai Allu kehuu mua kuin Gettomasa, Haav sanoo.

Kiharapäinen mies harmaassa hupparissa katsoo suoraan kameraan neutraalilla ilmeellä. Kuva rajattu rinnasta alaspäin.
Gettomasa ja Lauri Haav ovat ystäviä, mutta samaan aikaan heidän välillään on räppiin kuuluvaa nokittelua. Kiharapäinen mies harmaassa hupparissa katsoo suoraan kameraan neutraalilla ilmeellä. Kuva rajattu rinnasta alaspäin. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki

Silti hän tietää, että elleivät hän ja Lehikoinen olisi ystäviä, saattaisi suhtautuminen Gettomasan kaltaiselta räppipäältä saatuihin kehuihin tuntua vielä erityisemmältä.

– Se äijä kuitenkin tunnistaa tosi hyvät biisit, vaikka se ei niitä itse jaksaisi kuunnella.

Kaksikko on tekee myös tiiviisti yhteistyötä, jonka tuloksia voi kuulla molempien tuotannosta. Gettomasa vierailee Lauri Haavin Bädäss- ja Onksul todistei -biiseillä. Haav taas on fiittaamassa Gettomasan Voi ei -kappaleella, jota hän on myös mukana esittämässä ystävänsä isoimmilla keikoilla.

Haav oli lämmittelemässä Gettomasaa kesäkuun lopussa hänen levynjulkkarikeikallaan loppuunmyydyllä Tavastialla. Ennen keikkaa niin ikään jyväskyläläinen räppäri Lyttä tuli muistuttamaan, kuinka iso näytön paikka oli edessä.

– “Ei paineita, mutta tämä on tärkein keikka”. Olin vaan, että jep. Yritin blokata sen.

Lavalla Haav esiintyi baarijakkaralla istuen. Se ei ollut tyyliratkaisu, vaan johtui siitä, että hän oli vain pari päivää aikaisemmin loukannut nilkkansa eikä voinut laskea sille painoa.

Keikan jälkeen Paperi T tosin tuli sanomaan, että jakkaran pitäisi olla tästä lähin mukana keikkasetissä.

Sellaista suomalaisilla rapkeikoilla on harvemmin nähty.

– Tuli ihan Bradley Cooper -fiilis Star is born -leffasta, Haav naureskelee.

Mikäli Haav tekisi pelkästään räppiä, voisi jakkaralta riimittely tuntua kömpelöltä tai päälleliimatulta. Etenkin toisella EP:llä kuullaan rapin rinnalla enemmän myös r’n’b:tä, johon vähäeleisempi esiintyminen sopii luontevammin.

Haavin musiikista puhuttaessa esiin nousee vertailukohtia lähinnä rapakon takaa, etenkin kanadalaisista Drakesta ja The Weekndista. Suomalaisessa popmusiikissa ei juuri Haaville mieluisia tummasävyistä r’n’b:tä tekeviä verrokkeja löydy. Hänen mielestään suomalainen r’n’b on helposti vähän tylsää ja laimeaa. Juustoista.

Haav sanoo, että Suomessa r’n’b on sellaista kuin se on, koska sitä tehneet ovat ajatelleet genreä jonkun tietyn, maailmalta opetellun kliseisen kaavan mukaan.

Harmaaseen huppariin ja mustiin shortseihin pukeutunut mies seisoo kierreportaikossa ja katsoo oikealle. Portaat ja seinä ovat valkoiset, miehellä on käsi hupparin vatsataskussa. Kuva on otettu yläviistosta.
Lauri Haavin mielestä suuri osa Suomessa tehdystä r'n'b:stä on turhan juustoista. Harmaaseen huppariin ja mustiin shortseihin pukeutunut mies seisoo kierreportaikossa ja katsoo oikealle. Portaat ja seinä ovat valkoiset, miehellä on käsi hupparin vatsataskussa. Kuva on otettu yläviistosta. Kuva: Nelli Kenttä, YleX musiikki,suomirap,Lauri Haav

Nyt hän haluaa tehdä entistä isommin omaa juttuaan ja viedä soundiaan entistä enemmän modernin r’n’b:n suuntaan. Haavin mielestä Suomessa juuri nyt kukaan ei tee vastaavalla tyylillä kuin hän. Siksi muiden näkemykset hänen musiikistaan eivät kauheasti liikuta.

Paitsi ehkä Gettomasan.

– Kyllä mua silti aina vähän jänskättää sille äijälle soittaa. En mä sitä voi kiistää, Haav naurahtaa.

Molemminpuolisesta arvostuksesta ja tuesta huolimatta kaksikon välille mahtuu myös nokittelua. Haav uskoo, että sekä hän että Gettomasa pitävät itseään parempana kuin toista, ja se kuuluu asiaan.

– Kyllä mä oon aina Allulle, että sä oot nyt täällä Jyväskylän kuningas, mutta mä tulen ihan just ohi. Ja se on silleen että hyvä, siinäs yrität.