Hyppää pääsisältöön

Jimi Hendrix, Janis Joplin ja Billie Holiday elävät – ja kuolevat – 1990-luvun radiodraamoissa

Sanna Fransman Janis Joplinina kuunnelmassa Young Woman's Blues
Sanna Fransman Janis Joplinina Sanna Fransman Janis Joplinina kuunnelmassa Young Woman's Blues Kuva: Seppo Sarkkinen kuunnelmat,Radioteatteri,Sanna Fransman,Hannu Pelkonen

Kesän 2019 radiohitti on musiikkidraama Kikasta ja kesällä 2018 kaiuttimia kulutti puolestaan Gösta Sundqvistin tarina. Osattiin sitä kuitenkin ja tietenkin ennenkin: 1990-luvun alkuvuosina Radiomafiassa kuultiin Timo Kanervan käsikirjoittamia musiikkidraamoja yhdysvaltalaisista musiikkilegendoista.

Heinäkuussa julkaistaan Areenaan näitä herkkuja kolme sarjallista: Voodoo Chile Jimi Hendrixistä, Young Woman’s Blues Janis Joplinista ja Lady Day Billie Holidaysta. Kaikki sarjat ovat kuunneltavissa 23.7.2020 asti.

Sarjat on ohjannut Pirjo Nyman ja käsikirjoittanut Timo Kanerva. Kanerva on Soundi-lehden pitkäaikainen päätoimittaja sekä kirjailija ja kustantaja. Toimittajatausta kuuluu musiikkidraamoissa: mukaan on pakattu tosipohjaista yksityiskohtaa ja käsikirjoitukseen sivukaupalla lähdeviitteitä. Kuunnelmat eivät ole jääneet ainoaksi yhteistyöksi Radioteatterin kanssa – esimerkiksi parhaillaan Kanervan dramaturgintaitoa voi kuulla Areenaan arkistojulkaistuissa Raymond Chandler ja Harjunpää -jännityskuunnelmissa.

Musiikkidraamojen tarina on joka osassa sama ja kaikille tuttu: tyhjästä nousee tähti, joka säkenöi hetken vain kuollakseen liian nuorena. Seksissä, huumeissa ja rock’n’rollissa ei myöskään säästellä. Kuunnelmat kertovat kuitenkin kaikki jostain muustakin teemasta kuin päähenkilöstään: Lady Day rasismista, Voodoo Chile musiikkibisneksestä ja Young Woman’s Blues San Franciscossa kuohuvasta hippiliikkeestä.

...sitä voi joko olla kuin kynttilä, jonka pieni lepattava liekki valaisee vähän mutta pitkään, tai sitten sitä voi olla ilotulitus, joka hetkessä muuttaa öisen taivaan valomereksi― Janis Joplin kuunnelmassa Young Woman's Blues

Se, että amerikkalainen muusikkosuuruus solkkaa sujuvaa suomea, vaatii kuulijalta toki vähän totuttelua.

Kitaristi Arno "Nono" Söderberg Ruisrockissa vuonna 1974
Arno "Nono" Söderberg Kitaristi Arno "Nono" Söderberg Ruisrockissa vuonna 1974 Kuva: Arja Lento muusikot,Nono Söderberg
Uuden Musiikin Orkesteri kapellimestarinaan Markku Johansson
Uuden Musiikin Orkesteri Uuden Musiikin Orkesteri kapellimestarinaan Markku Johansson Kuva: Kalevi Rytkölä Uuden Musiikin Orkesteri,UMO,Markku Johansson

Musiikidraamaan kuuluu musiikki ja siihenkin osattiin ysärillä satsata. Paitsi artistien omia äänityksiä, jokaisessa sarjassa kuullaan siihen erikseen sävellettyä musiikkia. Jimi Hendrixille lyödään tahtia viiden miehen voimin – Voodoo Chilessä soi Jukka Orma, Harri Kinnunen, Tero Siitonen, Markku Tabell ja Nono Söderberg. Young Woman’s Blues värittyy Arno "Nono" Söderbergin slide-kitaroimilla Janis Joplin -sovituksilla. Lady Dayhin on värvätty puolestaan jammaamaan Uuden Musiikin Orkesteri Markku Johanssonin johdolla. Hyvältähän se kuulostaa.

Voodoo Chile

“Kitara on sun kolmas kätesi.” The Jimi Hendrix Experiencen synty, uho ja tuho radiodraamana. Jimi Hendrix on ujo poika rikkinäisestä perheestä. Matkaa kitarajumalaksi värittää monen sortin häröily ja luotsaa mulkivisti manageri. Jimi Hendrixin musiikin lisäksi sarjassa kitaroivat Jukka Orma ja...

Voodoo Chile esittelee ujon ja sympaattisen Jimi Hendrixin, joka haluaa vain soittaa kitaraa – mutta josta manageri, bändi ja yleisö koulivat rokkikukon ja rahantekokoneen. Juonesta löytyy pientä kotiinpäinvedon tuntua: tiviiseen tarinaan on mahtunut mukaan vuoden 1967 Suomen keikka ja jopa Helsingin Sanomien Jimi Hendrix Experiencen vierailusta julkaiseman artikkelin tavaamista. Näyttelijäkaartiin on löytynyt alan miehiä yllättävähköstä suunnasta: pääroolin vetää Lapinlahden lintujen Tapio Liinoja ja basisti Noel Reddingina kuullaan samaisen orkesterin Heikki “Hiski” Salomaa.

Jumalauta, muistuttakaa mua ettei tuohon maahan palata enää milloinkaan― Jimi Hendrix kuunnelmassa Voodoo Chile

Lady Day

“Ain't nobody's business if I do” - Billie Holidayn elämä radiodraamana. “Mä en ole vain juoppo tai narkkari tai musta tai nainen tai jazz-laulajatar tai hakattu rakastajatar ... mä oon kaikkea niitä yhdessä... Mä olisin erilainen laulaja jos mä en olisi nainen tai musta tai narkkari... tai...

Lady Day, tarina jazzlaulaja Billie Holidaysta, on kuin jazzia itsekin – rakenteeltaan kierteinen ja tunnelmaltaan ladattu ja väräjävä. Rotuerottelu 1930-1950 -luvun Yhdysvalloissa on teemana koskettava ja raadollisimmillaan kohtauksissa, joissa laulajan pitää maalata kasvonsa esiintymistä varten milloin tummemmiksi, milloin vaaleammiksi. Billie Holidayta näyttelee Sanna Fransman, joskin lauluosuudet hoitaa Marjo Leinonen.

Mä en ole vain juoppo tai narkkari tai musta tai nainen tai jazz-laulajatar tai hakattu rakastajatar ... mä oon kaikkea niitä yhdessä...― Billie Holiday kuunnelmassa Lady Day

Young Woman's Blues

“Take another little piece of my heart now, baby” - Janis Joplinin tarina radiodraamana. Janis Joplin on seksin jumalatar ja hippi, narkkari ja rocklegenda - ja tytär, isosisko, käheästi naurava tyttöressu. Alkuperäisäänityksen lisäksi sarjassa kuullaan Nono Söderbergin akustisia tulkintoja Janis...

Musiikkidraamoista Janis Joplin -aiheisessa Young Woman's Bluesissa musiikkia on vähiten, mutta tarinassa sen sijaan löytyy: mukaan mahtuu päähenkilön perhe- ystävyys- ja rakkaussuhdetta, perusteellista huumeiden käyttöä ja ajankuvaa 1960-luvun San Franciscosta. Pääroolissa kihertää tässäkin sarjassa Sanna Fransman.

Jos Young Woman's Bluesin jälkeen päässä ei soi Me and Bobby McGee ja mieli haikaa jonnekin, missä tie on pitkä ja pölyää, voi kuulija todeta nuoruutensa päättyneeksi.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto