Kaikilla on tänä kesänä joku mielipide sähköpotkulaudoista ja niiden käyttäjistä. On aika katsastaa, mitä tilastotiede heistä kertoo – ketkä laudoilla liikkuvat ja miksi?
Konsulttien mukaan sähkölautojen piti tehdä keskustoista raikkaita, ruuhkattomia ja hiljaisia. Joustavasti käyttöön otettavan ja juniin mukaan mahtuvan laudan piti vähentää työmatkalaisten yksityisautoilua ja turistien taksilla-ajelua ydinkeskustoissa.
Miten kävi? - Sähköpotkulautoja näyttää lojuvan kaikkialla, minne vain astuukin, ja niiden käyttäjiä syytetään liikennesääntöjen rikkomisesta. Noin joka toinen päivä joku potkuttelijoista päätyy Helsingissa leikkauspöydälle ja kuolemantapaus Ruotsissa sai harkitsemaan jo rajoituksia niiden käytölle. Turussa Ruisrock -festareiden ajaksi ne pantiin piiloon kokonaan. Nyt "kaikki" tuntuvat vain vihaavan niitä.
Mutta ketkä näillä muotivimpaimilla sitten oikeasti huristelevat? Työmatkalaiset vai vastuuton "nuoriso" hurjastelumielessä?
Suomalaista demografista tutkimusta odotellessa on käännyttävä kiinnostavalta vaikuttavan yhdysvaltalaistutkimuksen puoleen.
Sähköpotkulaudalla ajaa varakas, keskimääräistä koulutetumpi alle 35-vuotias mies
Portlandissa viime vuonna tehdyn käyttäjätutkimuksen mukaan sähköpotkulautojen käyttäjät ovat todellakin suurimmaksi osaksi alle 34-vuotiaita 56%. Mutta varsinaisia "nuoria", eli 16-24 -vuotiaita oli käyttäjien joukossa vain 14%.
Pienin käyttäjäkunta oli +55 -ikäiset: vain 5%. Kiinnostava tieto siksi, että juuri nämä iäkkäimmät edustavat kuitenkin Portlandin asukkaista peräti neljännestä, eli 24%. Itse asiassa yli puolet portlandilaisista on yli 35-vuotiaita. Portlandilaiset ovat siis keskimäärin selvästi vanhempia kuin keskiverto sähköpotkulaudan käyttäjä. Merkittävä ikäero saattaa myös vaikuttaa sähköpotkuttelijoihin kohdistuviin asenteisiin.
Kyselyssä selvisi, että suurin osa e-scootereiden käyttäjistä on miehiä - 64%. Ja että he ovat vallan mukavasti toimeentulevia miehiä: lähes 60% tienaa yli 50.000 dollaria vuodessa.
Potkulautailijat ovat myös selvästi keskimääräistä koulutetumpia. Vähintään neljän vuoden korkeakoulututkinto oli peräti 66%:lla sähköpotkulaudoittelijoista. Sen sijaan portlandilaisista vain alle puolella (48%) on vähintään neljän vuoden tutkinto.
Sähköpotkulautoja käytetään eniten huviajeluun
Ajavatko varakkaat, koulutetut alle 35- vuotiaat miehet sitten sähköpotkulaudoilla junalta konttorille ja takaisin?
Eivät.
Portlandissa kartoitettiin tutkimuksen yhteydessä myös lautojen käyttötarkoitusta. Tulos kertoo, että suurin osa matkoista tehtiin vapaa-ajalla joko huviajelumielessä (65%), sosiaalisessa viihtymistarkoituksessa (49%) tai matkustamiseen ravintolaan ja takaisin (41%). Vain 35% vastaajista kertoi käyttäneensä lautaa työmatkaa varten. Ja vain 19% käytti lautaa päästäkseen liikennevälineeltä toiselle. Vastaajilla oli mahdollisuus vastata useampaan kuin yhteen käyttötarkoitukseen.
Amerikkalaistutkimuksen mukaan potkulautailijat eivät siis ole vallatonta nuorisoa, vaan viihteellä huristelevia keskimääräistä koulutetumpia, hyvin toimeentulevia ja korkeintaan "nuorehkoja" miehiä.
Yhdysvaltojen lounaisosissa sijaitseva Portland on jotakuinkin Helsingin kokoinen kaupunki, jossa sähköpotkulaudat otettiin käyttöön kesällä 2018. Tuloksia tulkittaessa on otettava huomioon, että käytätjätutkimus on tehty samana vuonna. Eri tuloksia on mahdollisesti tiedossa, kun laudat ovat olleet käytössä pidemmän aikaa. Kyselyyn osallistui hieman vajaa 4500 vastaajaa, (joista n. 3400 oli portlandilaisia, turisteja n. 1100).