Hyppää pääsisältöön

Kriittiselle Gettomasalle omaehtoisen musiikin tekeminen on sydämen asia: “Valtavirran räppärit eivät vie musiikillaan hiphop-kulttuuria eteenpäin”

Gettomasa istuu lattialla.
Gettomasa istuu lattialla. Kuva: Mikko Kaunisto Pointti-kaupunkifestivaali

Pointissa perjantaina esiintyvän Gettomasan kesä on ollut keikkojen täyttämä. Toukokuussa julkaistu Diplomaatti-levyn single Silmät nousi Spotify-sinkkulistan ykköseksi. Lisäksi artisti sai kutsun Kiekkoleijonien kultajuhlaan Kaisaniemen lavalle. Juhlassa hän esitti Lössi-biisin, joka soi paljon Leijonien pukukopissa.

Erityisen makealta suosio tuntuu, kun se on saavutettu omaehtoisen musiikin tekemisellä.

Minä teen just semmoista musiikkia, mitä itse haluaisin kuulla.― Gettomasa

Gettomasa on kritisoinut paljon sitä, että Suomessa valtavirran suosimaa räppiä tehdään yleisöä kosiskellen ja oikeasti omaperäinen ja taiteellisesti omaehtoinen ilmaisu unohtuu. Onko näinä striimauspalvelun aikoina tinkimättömälle räpille vielä kysyntää?

– Kyllä sille ihan selkeästi on tällä hetkellä kysyntää. Kyllä minä itse luokittelisin itseni enemmän omaperäiseksi musiikin tekijäksi kuin osaksi sitä mössöä. Tämä on nyt todistettu ihan mitattavin suosioluvuinkin, että tinkimättömillä musajulkaisuilla menee ihan hyvin.

Omaehtoisen musiikin tekijä ei innostu levy-yhtiöiden järjestämien biisileirien kappaleista, joita tarjotaan artisteille levytettäväksi:

– Suomessa tehdään paljon semmoista räppiä, että biisit tulevat valmiina biisileireiltä. Samoja biisejä voitais tarjota ihan kenelle tahansa artistille esimerkiksi Kaija K:lle tai Jari Sillanpäälle, mutta yhtä hyvin levy-yhtiön räppärille myös. Räppäri heittää pari säkeistöä siihen valmiiseen kappaleeseen ja biisi muuttuu räpiksi. Tällainen musiikki ei ole hiphoppia minulle.

Gettomasa sanoo huomanneensa, että valtavirran räppiä julkaisevat muusikot kuuntelevat itse vapaalla ihan toisenlaista musiikkia kuin mitä he tekevät.

– Valtavirran räppärit eivät julkaisemallaan musiikilla vie räppiä musiikkityylinä ja kulttuurina eteenpäin. He tekevät popimpaa musiikkia, joka uppoaa räppiin vihkiytymättömään yleisöön. Mielestäni kysymys on siitä, että he eivät uskalla ottaa riskiä.

Gettomasan mielestä kaiken takana on suosion tavoittelu.

Kyllä tällainen olettamus on ollut jo monta vuotta, että menestyäkseen räppärin täytyy tehdä popimpia kappaleita.― Gettomasa

Hiphopin kulttuurinen kehitys on kaiken kaikkiaan lähellä Gettomasan sydäntä. Suomenkielisen räpin kuuntelu on ollut hänelle luontevaa pikkupojasta saakka.

– Olen kasvanut maailmaan, missä suomenkielinen räppi on ihan normaalia, eikä siinä ole mitään kyseenalaistettavaa. Nyt lapset kasvavat maailmaan, missä Gettomasa listaykkösenä on ihan normaali asia. Haluan antaa räppilahjan seuraavalle sukupolvelle ihan niin kuin nuo vanhat äijät lahjoittivat sen minulle.

Gettomasa itse haluaa tehdä ja kuulla mustaan rytmimusiikkiin pohjaavaa räppiä.

– Elektronisen tanssimusiikin ja jumputusbiittien sekoittaminen ei ole hiphoppia minulle. Mietin paljon rytmiä, saundia ja kertosäkeitä.

Gettomasalla ei ole valmista reseptiä, miten saavuttamansa suosio säilyy. Tinkimätön artisti luottaa kuitenkin itseensä ja musiikkiinsa.

– Kuvittelisin, että fanit pysyy, koska kukaan muu ei pysty tekemään samanalaista musaa kuin minä.

Gettomasa esiintyy Pointti-kaupunkifestivaalilla ilmaisella keikalla tänään klo 21.

Katso tästä Gettomasan keikka pe 2.8. Pointti-tapahtumassa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Pointti

Katso tästä Pointti-tapahtuman parhaita paloja!

Katso Pointin pitkät tallenteet to 1.8., pe 2.8. ja la 3.8.

#pointti2019