Hyppää pääsisältöön

Rammstein järkyttää palavilla lastenrattailla ja bändikaverin keittämisellä, mutta onko shokeerauksen taustalla sanomaa?

Rammstein
Rammstein Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Rammstein

Kahdeksi päiväksi Ratinan loppuunmyynyt Rammstein on tunnettu yleisöä järkyttävästä lavaesiintymisestä.

Eilen Tampereella nähty show oli osoitus siitä, että järkyttämisellä on tarkoituksensa: ottaa kantaa, herättää keskustelua ja suunnata katseita yhteiskunnan epäkohtiin.

Vai onko shokeeraamisen ajatuksena sittenkin vain ylittää uutiskynnys ja saada huomio yhtyeeseen, jonka kahden viimeisimmän albumin välissä on kulunut kymmenen vuotta?

Laskelmoidun heikko aloitus?

Satojen metrien jono kiertää stadionia kun keikan alkuun on tunti aikaa. Sisäänpääsyä odottaessa kuulee jatkuvasti spekulointeja siitä, mitä kaikkea show tällä kertaa pitää sisällään.

– Rammsteinin keikasta on kuulemma tulossa älytön! Joku kehuu kaverilleen.

Yleisössä käyvä kuhina kertoi, että tätä keikkaa on odotettu ja audiovisuaalisen tykityksen ammattimaisen varmaan toimitukseen luotetaan.

Tasan kello 20.30 aurinko on juuri asettunut lavarakenteiden taakse, ilmoitusääni soi ja yleisöä pyydetään laskemaan puhelimet, sekä olemaan kuvaamatta keikkaa.

Massiivinen fanfaari soi, rummut pauhaavat, kymmenet tuhannet kädet nousevat ilmaan ja pommi räjähtää lavalla kuin kertoakseen, että huomio kannattaa nyt suunnata tännepäin.

Vaan kannattaako?

Rammstein
Rammstein Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Rammstein

Yhtye nousee lavalle ja käynnistää keikan Was Ich Liebe -kappaleella. Stagella on nyt kuusi naamiaisasuihin pukeutunutta saksalaista, mutta ei liekkejä, eikä pahemmin muitakaan visuaaleja.

Alussa esitetty pyyntö puhelittomuudesta näyttää toimineen: paikalla on yli 30 000 ihmistä, mutta permannolla näkyy vain muutamat luurilliset kädet.

Eipä keikassa ensimmäisen kolmen biisin aikana varsinaisesti mitään kuvaamisen arvoista vielä olekaan, vaikka lupaukset historian suurimmasta esityksestä Ratinalla on annettu.

Merkillepantavaa on, että järjestävä organisaatio oli antanut medialle luvan kuvata keikkaa vain juuri näiden ensimmäisen kolmen kappaleen ajan. Välittömästi kun kuvauskielto astuu voimaan, pyrotekniikka alkaa pauhaamaan lavalla.

Tiukan aikarajan lisäksi kuvaaminen oli kokonaan kielletty lavan ja yleisön eturivin välissä, josta alun kuvat tyypillisesti otetaan: kuvat räpsittiin miksauskopin kohdilta.

Tyypillisesti bändit panostavat näyttävään aloitukseen juuri siksi, että kuvat valtamedioihin otetaan keikan alussa.

Rammstein teki juuri päinvastoin.

Kuvata sai vain kaukaa ja ensimmäisen kolmen biisin ajan – ja silloin lavalla ei tapahtunut käytännössä mitään kiinnostavaa. Ainakaan, jos vertaa siihen, mitä Saksan pojat olivat säästelleet myöhemmäksi.

Kuvauskielto medialle ja yleisölle esitetty pyyntö jättää puhelimet pois viittaavat siihen, että yhtye haluaa pitää tämän spektaakkelin helmet visusti salassa.

Ratina
Ratina Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Ratina

Rammstein alkaa näyttää Rammsteinilta

Ensimmäistäkään välispiikkiä ei ole kuultu, kun neljäs kappale Sehnsucht alkaa.

Pyrotekniikka käynnistelee itseään ja tahti tahdilta esitys kasvaa massiivisen uhkaavaksi, kuin talviunilta hitaasti heräävä karhu.

Valoisassa Suomen loppukesän illassa visuaalit eivät vielä pääse täysin oikeuksiinsa, mutta yhtyeen laulaja Till Lindemann pitää karismallaan ja miltein olympiatason uimarin rinnassa resonoivalla äänellään yleisön katseen naulittuna lavalle.

Yhtyeen keulakuva katoaa lavan alle, kun seitsemäs kappale Puppe pyörähtää käyntiin. Hetken kuluttua hän tulee takaisin työntäen lavalle massiiviset metalliset lastenrattaat.

Vihdoin stagella nähdään se kauhistuttava, shokeeraava ja puhututtava Rammstein, jota yleisö on saapunut katsomaan.

Yhtäkkiä niitä videokuvaavia puhelimiakin alkaa näkymään.

Rattaat syttyvät ensin keskeltä punaisiin torniliekkeihin, sen jälkeen koko vaunut ovat sisältä tulessa, ja lopulta niiden sisältä nousee tummanharmaata paperisilppua kuin tuhkaa tuuleen.

Samaa tavaraa sataa yleisön päälle ainakin neljästä eri suunnasta.

Kappaleen lyriikat kertovat pojasta, joka vaipuu hulluuteen, kun hänet ilta toisensa jälkeen lukitaan huoneeseen nuken kanssa samalla, kun hänen siskonsa työskentelee öisin prostituoituna seinän takana.

Rammstein
Rammstein Kuva: Jussi Mankkinen / Yle Rammstein

Kiistellyn yhtyeen solidaarinen kannanotto

Seuraava keikalla tuleva shokkitemppu nähdään ihmissyöntitapauksesta kertovan Mein Teil -kappaleen aikana.

Lyriikat pohjautuvat kertomukseen Armin Meiwesistä, joka etsi internetilmoituksella vapaaehtoisesti syötäväksi haluavaa henkilöä.

Ilmoitukseen vastasi myöntävästi Bernd Jürgen Armando Brandes, jonka peniksen miehet söivät yhdessä, ennen kuin Meiwes tappoi, paloitteli ja pakasti Brandesin.

Kappaleen show’ssa laulaja Lindemann tuo suuren höyryävän kattilan lavalle, josta yhtyeen syntikansoittana Christian Lorenz nousee. Lindemann on pukeutunut veriseen teurastajan asuun ja käyttää mikkiständinään suurta veistä.

Lopulta hän hakee liekinheittimen ja ampuu sillä pataa kohti, Lorenzin edelleen ollessa sen sisällä.

Tämä on sitä Rammsteinille tyypillistä tapaa järkyttää katsojia, mutta samalla kääntää katseita sellaisiin ihmisyyden hirveimpiin ja pimeimpiin asioihin, joita suuri yleisö ei mieluummin ajattelisi.

Aiemmin tänä vuonna polemiikkia herätti yhtyeen Deutschland -kappaleen musiikkivideo, jolla yhtyeen jäseniä on pukeutunut keskitysleirin vangeiksi hirttosilmukat kauloissaan.

Saksalainen juutalaisyhteisö älähti holokaustin karnevalisoinnista, ja heidän entinen puheenjohtaja Charlotte Knobloch kommentoi videota sanoin: “Tällä videolla he ylittivät rajan.”

Samaa rohkeutta Rammstein käyttää myös ottaakseen kantaa tärkeisiin asioihin.

Aiemmin tässä kuussa Moskovan keikalla Rammsteinin kitaristit suutelivat lavalla, ottaen kantaa Venäjän homovastaiseen lakiin.

Myös tällä keikalla kuultu kappale Pussy ottaa kantaa seksiturismiin. Kappaleen aikana Till Lindemann istui suuren, valkoista vaahtoa yleisön päälle syöksevän metallisen peniksen päällä.

Keikan selkein kannanotto tapahtuu kuitenkin kauniiksi pianoballadiksi sovitetun Engel -kappaleen jälkeen.

Yhtye oli siirtynyt esittämään laulun miksauskopin päälle rakennetun B-lavan päälle.

Biisin päätyttyä ainoastaan keulakuva Lindemann siirtyy takaisin lavalle kävellen. Muut bändin jäsenet siirtyvät stagelle suurilla yleisön kannattelemilla kumiveneillä.

Lindemann ottaa jokaisen soittajan avosylin veneiltä vastaan lavalle, pitäen kädessään kylttiä jossa lukee isolla Willkommen (tervetuloa).

Keikka soitetaan loppuun massiivisten liekkien, räjähdysten ja ilotulitteiden saattelemana.

Mihin tästä?

Rammstein on yhtyeen alkuajoista saakka valinnut järkyttäjän tien.

Valitussa polussa korostuu se ongelma, että kun siihen on kerran lähtenyt, on joka kerta järkytettävä enemmän ja enemmän.

Ratinan keikka oli visuaalisesti ensiluokkaisen massiivinen, yllätyksellinen esitys. Yllätyksellinen voisikin olla järkyttävää kuvaavampi sana tälle yhtyeelle.

Koskaan ei tiedä, mitä Saksan lahja maailmalle on tällä kertaa keksinyt.

Tällä keikalla sytytettiin jo kuvainnollisesti vauva tuleen ja keitettiin elävältä yksi yhtyeen jäsenistä.

Kun tilanne on keikoilla tämä ja musiikkivideoilla kuvataan jo paitsi seksiturismia myös holokaustia, jää mieleen ainoastaan yksi kysymys: mitä seuraavaksi?

Korjattu 12.8. klo 15:18 sana Shensucht oikeaan muotoon Sehnsucht.