Hyppää pääsisältöön

Tuleeko Facebookista Libran myötä myös planeetanlaajuinen digilompakko?

Facebook aikoo tuoda ensi vuonna markkinoille uuden digitaalisen valuutan, Libran. Yhtiö on koonnut 27 kumppania, joiden kanssa se aikoo tasavertaisena jäsenenä hallinnoida tätä uutta valuuttaa Libra Association - yhteenliittymän kautta.

Mukana ovat maksuyhtiöt Visa ja MasterCard, kuljetuspalvelut Lyft ja Uber sekä musiikin suoratoistopalvelu Spotify.

Maailmassa on 1,7 miljardia ihmistä ilman pankkitiliä. Ne heistä, joilla on internetyhteys kännykässään, ovat Libran potentiaalisia käyttäjiä.

Miksi Facebook kehittää digirahaa?

Facebookin on pörssiyhtiönä jatkettava voimakasta kasvuaan senkin jälkeen, kun se on vallannut internetin mainosmarkkinat yhdessä Googlen kanssa. Uusi kasvu voi löytyä maksuvälittäjän ja digitaalisen lompakon tarjoajan roolista.

Facebook tarjoaa jo nyt yrityksille tuotteet mainontaan, verkkokauppaan ja asiakaspalveluun (Audience Network, Instagram, WhatsApp).

Facebook on perustanut tytäryhtiö Calibran hallinnoimaan digitaalista lompakkoa, jolla Libra-maksuja voi tehdä. Käyttäjäpotentiaali on vailla vertaa - päivittäin Facebookia käyttää reilu puolitoista miljardia ihmistä, kuukausittain 2,41 miljardia.

F8-kehittäjätapahtumassa aiemmin keväällä toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi yhtiön kokeilevan WhatsApp -maksuja jo Intiassa. Hän vertasi rahan siirtämistä kuvien jakamiseen ystävälle verkossa - maksamisen tulisi olla yhtä helppoa kuin kuvan lähettäminen kaverille.

Virtuaalivaluutan helppokäyttöisyys voi kuitenkin panna rahan liikkumaan vielä pankkejakin sujuvammin

Facebook ei yritä korvata pankkeja, vakuutti Calibra - lompakkoyhtiön toimitusjohtaja David Marcus Yhdysvaltain senaatin pankkikomitealle todistaessaan (pdf).

Virtuaalivaluutan helppokäyttöisyys voi kuitenkin panna rahan liikkumaan vielä pankkejakin sujuvammin.

Ensinnäkin vertaisverkkokauppa lisääntyy jatkuvasti. Toiseksi: Facebook Libran lanseerausvaiheen kumppani Spotify aikoo kehittää mm. fanilta artistille maksamista.

Mediajulkaisijoille helppokäyttöinen virtuaalivaluutta saattaisi tuoda aiemmin asiakaskokemuksessa toivomisen varaa jättäneet mikromaksut sisällöllä ansainnan vaihtoehdoksi.

Facebook kumppaneineen perusti Libra Associationin Sveitsiin, jossa virtuaalivaluuttojen sääntely on sen mukaan suoraviivaisempaa kuin USAssa, jossa sääntely on vielä alkutekijöissään.

Eteneminen kovassa vastatuulessa

Voidakseen tarjota maksamisen palveluja Yhdysvalloissa, Facebookin Calibra-lompakkoyhtiön on vakuutettava lukuisat viranomaistahot toiminnastaan.

Lupien saaminen kuntoon Yhdysvalloissa on yhtiölle armoton koetus yhtiön ollessa samaan aikaan oikeusministeriön kilpailututkinnan kohteena.

Kaiken lisäksi Facebook on juuri saanut myös ennätyssuuret sakot yksityisyyden suojan loukkauksesta. Liittovaltion kauppakomissio FTC määräsi yhtiölle viiden miljardin dollarin sakkorangaistuksen.

On todennäköistä, että Facebook Libra - valuuttaa otetaankin käyttöön ensin valituissa Afrikan tai Aasian maissa USA:n tai Euroopan sijaan.

Facebookin pyrkimys maksuvälittäjäksi on looginen askel alustan vahvistamisessa. Kiinassa internetjättien palveluita mobiilimaksamisessa käyttävät lähes kaikki: Alibaban Alipay ja Tencentin WeChat Wallet käyvät maksuvälineenä kaikkialla.

Siinä missä Facebookin Libra-valuutta pyrkii sujuvoittamaan rahan siirtoa maasta toiseen eri valuutoista välittämättä, kiinalaisyrityksien etu on valtava sisämarkkina.

Facebookin lähestymistapa on puolestaan Libra Association -yhteenliittymä, jossa monet eri kuluttajamaksuja välittävät toimijat voivat yhdessä kehittää palvelua hyödyntäen Facebookin ekosysteemiä.

Alibaba ja Tencent ovat viime vuosina käyttäneet maksupalvelujensa asiakaskunnan kasvattamiseen huomattavan paljon työvoimaa (ks. Kai Fu Lee: AI Superpowers, 2018). Facebook voi skaalautua luottaen alustallaan jo toimivien kymmenien miljoonien yrityksienintressiin tehdä ostamisesta yhä helpompaa.

Tuija Aalto on Ylen sosiaalisen median päällikkö.

Facebookin Librasta keskusteltiin Ylen Aamu-tv:n Jälkidigi-osiossa 17.7.
Teksti on julkaistu Ylen Toimintaympäristökatsauksessa #7-2019.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.