Hyppää pääsisältöön

Muutoksen matkaopas: Arvosta itseäsi myös ruokapöydässä – syö säännöllisesti, monipuolisesti ja värikkäästi

Hanna Partanen teemuki ja sämpylä kädessään. Maria Jyrkäs ihastelee vieressä.
Ravitsemusterapeutti Hanna Partasella on teemuki ja sämpylä käsissään. Muutoksen matkaoppaan toimittaja Maria Jyrkäs ihastelee vieressä. Hanna Partanen teemuki ja sämpylä kädessään. Maria Jyrkäs ihastelee vieressä. Kuva: Inkeri Kuisma / Yle Muutoksen matkaopas,hyvinvointi (terveydellinen),ravinto,Hanna Partanen,Ohjelmat (Yle Radio Suomi),maria jyrkäs

Riittävästi kasviksia ja riittävästi väriä – siinä on jo yksi terveyttä ylläpitävän syömisen hyvä kulmakivi. Ja sopivasti joustoja! Näin vinkkaa Muutoksen matkaoppaassa ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri Hanna Partanen.

Jotta pysyy ylipäätään toimintakykyisenä ja jaksaa miettiä ja toteuttaa muutosta kohti parempaa elämää, joistakin perusasioista on huolehdittava.

Pitää syödä terveellisesti, levätä tarpeeksi ja pitää huolehtia fyysisestä kunnosta. Hanna Partanen kävi vieraanani puhumassa hyvästä ravinnosta.

Hanna neuvoi, että ihmisen on hyvä syödä säännöllisesti, monipuolisesti ja värikkäästi. Se on osa itsensä arvostamista.

Voisi sanoa, että jos aikuinen syöttäisi itseään yhtä terveellisesti niin kuin vanhemmat taaperoitaan, niin asiat olisivat hyvin.

Hanna kertoikin keskustelumme aikana, että moni aikuinen yllättyy, kun välipaloja lapsellisena pitävän nälkäkiukku tai työpäivän "kitutunti" katoavat välipalan ansiosta.

Oli lohdullista kuulla, että kokonaisuus ratkaisee, joten juhlasyöminenkin on sallittua. Mutta tasapaino on Hannan mukaan hyvä löytää, sillä jos vetää överit liian usein, niin vatsan antama kylläisyyssignaali katoaa.

Hannan lautasmalli: koura, koura, nyrkki, kämmen.

Ruokailussa säännöllisyys on siis Hannan mielestä valttia, ja hänellä oli tarjota pari vinkkiäkin Muutoksen matkaoppaan kuuntelijoille.

Vireystaso pysyy hyvänä, kun 3–5 tunnin välein syö ateriaan tai välipalan niin ettei tule nälkä heti tunnin päästä. Siitä tietää, onko syönyt riittävästi, hän sanoi.

Ruokailuun pitää myös keskittyä, se on osa ruuan kunnioitusta – ja ruuansulatusta. Ruuansulatus alkaa hyvästä pureskelusta.

Hanna kehuu lautasmallia, koska sillä saa helposti pienennettyä aterian energiatiheyttä. Lautasella kun on puolet kasviksia. Nyrkkisääntö lautasmalliin on helppo muistaa:

– Kaksi kourallista kasviksia, yksi kämmenen kokoinen määrä proteiinia ja maksimissaan oman nyrkin kokoinen annos hiilareita. Koura, koura, nyrkki, kämmen, Hanna tiivisti.

Hanna pohti kanssani myös mm. tunnesyömistä ja muotidieettien vaikutuksia.

Haluatko kuulla lisää? Kuuntele keskustelumme kokonaisuudessaan Areenassa: Mitkä ovat terveellisen syömisen kulmakivet?

Muutoksen matkaopas Radio Suomessa ja Areenassa joka maanantai klo 19.05.

Uusimmat sisällöt - Yle Radio Suomi