Kaksi taiteen tekijää - romaanikirjailija Riikka Pulkkinen ja teatteriohjaaja Hilkka-Liisa Iivanainen - hyppäsivät itselleen uudelle alueelle tehdessään keväällä 2019 podcastin Hotellimuusat Yleisradiolle.
Hilkka-Liisa Iivanaisen ja Riikka Pulkkisen Yle Draamalle toteuttaman Hotellimuusat-podcastin syntytarina on pitkä; sitä pohjustaa Pulkkisen ja Iivanaisen aiempi taiteellinen yhteistyö Yleisradiolla ja Helsingin Juhlaviikoilla, sekä Riikan samaan maailmaan sijoittuva Paras mahdollinen maailma -romaani vuodelta 2016. Näiden töiden aikana taiteilijoiden välille on kehittynyt kestävä ystävyys.
“Olemme tunteneet toisemme työn kautta noin 10 vuotta. Sinä aikana on puhuttu paljon kaikista henkilökohtaisista ja taiteeseen liittyvistä ilmiöistä ja asioista; luovuudesta, "kuivista kausista", vastaanotosta ja vertailusta, kehittymisestä, omista aiheista ja niiden muuttumisesta, kirjallisista sekä näyttämöllisistä havainnoista, omalaatuisuudesta ja huumorintajuista, matkustamisesta, perheen perustamisesta sekä lapsuudesta pohjoisemmassa Suomessa kuin Helsinki”, Hilkka-Liisa Iivanainen kertoo.
“Tavattiin Hilin kanssa viinilasillisella maaliskuussa 2018 ja pohdittiin, millainen työprojekti olisi mukavaa tehdä yhdessä. Olemme aiemmin jo monesti nauraneet, että teoksen suunnitteluvaiheen keskustelumme ovat ainakin omasta mielestämme nerokkaita ja timanttisia. Mietittiin sitten, että tehdään "teos" itse keskusteluista. Molemmat halusivat kokeilla podcastia, ja asia eteni”, Riikka kertoo.
“Jotakin ryökälemäistä ja luksusta, luvatonta ja kyseenalaista tuntui olevan siinä ideassa, että entäs jos mentäisiin hotelliin tai hotelleihin ja puhuttaisiin tulevista teoksista, tai ylipäänsä vaan puhuttaisiin asioista, jotka tunkeutuvat mieleen vääjäämättömästi”, Hilkka-Liisa lisää.
Podcastin tuttuus ja vieraus
Podcast itsessään ei ollut Pulkkiselle ennestään kovin tuttu väline, hän myöntää - “minä kuuntelin ennen äänityksiä etenkin Päivystäviä dosentteja ja muutamia taide- ja kirjallisuusaiheisia "podareita”. Pulkkiselle podcastin äänittäminen tuntui haastavalta ja mielenkiintoiselta, esimerkiksi puheen editointi on kirjalliseen editointiin tottuneelle kirjailijalle haaste. Samaan aikaan tekijät olisivat halunneet käsikirjoittaa jaksoja etukäteen mutta samalla tiesi, että äänitykset vaatisivat heittäytymistä tilanteen armoille.
“Toisen kanssa puhuminen, ajatusten jakaminen ja niille huomion saaminen sekä pöljä huumori on itselle tärkeitä asioita. Samoin kuin vapaus olla omituinen. Näille tuntuu löytyvän tilaa podcasteissa. Se, mitä puolestaan podcasteissa itse vierastan, on nopeus ja ylipirteys tai jatkuva viihdyttävyyden tarve. Siksi oli mulle mukavampaa tehdä tällaista hieman hitaampaa podcastia”, Hilkka-Liisa Iivanainen jatkaa. Suurimmaksi esikuvakseen Hotellimuusat-podcastille Iivanainen nimeää Tuomas Nevanlinnan ja Jukka Relanderin Radio Helsingille vuosina 2000-2016 tekemän keskusteluohjelman Tukevasti ilmassa.
“Sitä henkeä haluan kunnioittaa tässä Hotellimuusat-podcastissa, vaikkakin itse lähestyn ilmiöitä aivan toisesta kuin filosofisesta näkökulmasta”, Iivanainen kertoo.
Nörteille, päiväkirjankirjoittajille ja kylpyläfaneille
“Mun mielestä ohjelma on tehty nörteille, päiväkirjankirjoittajille, nakkien syöjille, syyllistyjille, taiteilijoille ja taiteen ystäville, pohjoisesta Helsinkiin muuttaneille tai muuttoa pohtiville, matkustamisesta tykkääville ja niille, jotka ajattelevat, että omat jutut on niin tyhmiä, ettei niitä kannata ääneen sanoa. Kyllä kannattaa. Mun näkemys on se, että kaikista pöljimmissä jutuissa piilee kaikkien ihmisten parhaat puolet. Ehkä 30-40-vuotiaat tunnistaa ne teokset ja asiat, joihin me keskusteluissamme viitataan kaikista helpommin, joskin siitäkään en mene takuuseen.”, Hilkka-Liisa sanoo.
Molempien tekijöiden lempijakso on Vantaalle sijoittuva kylpyläjakso, siinä piilevän absurditeetin muodossa. “Siinä jaksossa Riikka ja minä kieriskellään niin huvittavan ärsyyntyneellä tavalla etenkin siinä tunteessa millaista on kun ihminen pettyy. Kylpylät on meille molemmille erittäin tärkeitä paikkoja, mutta tän jakson kautta tulee todellakin kuultavaksi jaettu kokemus siitä, miten nihkeää kylpylässä myös voi olla. Lisäksi pidän splatter- ja pieruhuumorista, sekä synkästä kelailusta kuolemaan liittyen. Nämä kaikki osa-alueet yhdistyvät jaksossa. Ja mua naurattaa hirmu paljon se meidän äänisuunnittelija Tuomas Skopan jaksoon säveltämä kappale”, Hilkka-Liisa kertoo nauraen.