Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Teollista kansanmusiikkia

Hammaspyöriä lähikuvassa
Hammaspyöriä lähikuvassa Hammaspyörä

Me teemme teollista kansanmusiikkia. Industrielle Volksmusik. Näin kuvaili Kraftwerkin toinen perustajajäsen Ralf Hütter yhtyeen musiikkia 1970-luvun alussa. Hän kuvaili maailmaa, joka käyttää koneita. Sivilisaatiota, joka perustuu teknologian kehitykseen. Taidetta, joka käyttää teknologiaa. Musiikkia, jossa soivat koneet.

Kun Ralf Hütter ja Florian Schneider olivat vuonna 1970 studiossa tekemässä ensimmäistä Kraftwerkin nimellä tehtyä albumiaan Kraftwerk, heillä ei ollut elektronisia instrumentteja. Heillä oli sähköurut, sähkökitara, huilu ja viulu. Niillä instrumenteilla syntyi musiikkia, joka oli erilaista kuin se elektroninen musiikki, josta Kraftwerk myöhemmin opittiin tuntemaan.

Sama oli tilanne vuonna 1971, kun kaksikko oli tekemässä toista albumiaan Kraftwerk 2. Mukaan oli tullut lisää soittimia, kuten sähköbasso ja sähköpiano, mutta musiikki rakentui edelleen ilman elektronisia soittimia.

Kraftwerk itse ei ole pitänyt suurta ääntä näistä varhaisista albumeista, pikemminkin päinvastoin. Jotakin kertoo esimerkiksi se, ettei kumpaakaan albumia ole julkaistu uudelleen missään muodossa. Ihan kuin yhtye haluaisi unohtaa nuo albumit, kuten myös kolmannen albuminsa Ralf and Florian.

Ja jotakin kertoo myös se, että kun Kraftwerk vuonna 2009 julkaisi albuminsa uudelleen masteroituina, varhaisin albumi oli vuonna 1974 ilmestynyt yhtyeen neljäs albumi Autobahn. Yhtyeen kolmea aikaisempaa albumia ei tuossa The Cataloque -boksissa ollut.

Mutta on Kraftwerk itse mitä mieltä hyvänsä noista varhaisista levyistä, musiikin ystävät ja yhtyeen fanit eivät halua unohtaa noita levyjä. Kuten eivät myöskään eräät muusikot.

Berliiniläinen Zeitkratzer-orkesteri on kunnostautunut levyttämällä ja esittämällä nykymusiikkia, ja siinä ohessa yhtye levytti vuonna 2017 albumillisen vanhaa Kraftwerk-materiaalia, musiikkia albumeilta Kraftwerk ja Kraftwerk 2.

Ja nyt vuonna 2019 on ilmestynyt lisää samaa tavaraa; lisää musiikkia albumeilta Kraftwerk 2 ja Kraftwerk. Ja tietysti omaan Zeitkratzer-tyyliin esitettynä.

Ralf Hütter kutsui Kraftwekin musiikkia teolliseksi kansanmusiikiksi. Amerikkalainen Craig Leon on jo kahden albumin verran esitellyt planeettainvälistä kansanmusiikkia, Interplanetary Folk Music. Musiikkia Maan ulkopuolelta.

Vinyylilevyjen ja c-kasettien julkaiseminen on viime aikoina virkistynyt entisestään. Eräänä vakuuttavana esimerkkinä olkoon Steve Roachin uusi albumi Bloom Ascension. Se on albumi, jonka Steve Roach kertoo suunnitelleensa nimenomaan vinyylialbumijulkaisuksi.

Hän muistelee edellisen kerran tehneensä musiikkia vinyylijulkaisua varten kolmekymmentä vuotta sitten, vuonna 1989 albumille Desert Solitaire.

Sen jälkeen CD-formaatti määritteli julkaisujen tyylin. Steve Roach otti tuon muodon haltuunsa omalla tyylillään.Hän teki useita CD-albumeita, joilla oli vain yksi yli 70-minuuttinen esitys ja kehotti ihmisiä kuuntelemaan levyjä repeat- eli toistotoiminto päällä, jolloin musiikki vaikutti loppumattomalta.

Mutta nyt siis on mielessä ollut vanha kunnon vinyyli, ja oikeastaan on aika hauska huomata, kuinka uusi ajattelu on vaikuttanut myös musiikkiin. Musiikki kuulostaa hyvässä mielessä vanhalta!

Seuraava musiikki ei ainoastaan kuulosta vanhalta, vaan se on vanhaa. No, ei sen vanhempaa kuin noin kolmenkymmenen vuoden takaa. Ja tämä musiikki julkaistaan nyt ensi kertaa. Kyseessä on perulaisen säveltäjän ja muusikon Miguel Floresin musiikki Federico Garcia Lorcasta tehtyyn näyttämöesitykseen. Albumi on nimeltään Lorca: Lost Tapes.

Myös seuraava musiikki on saanut innoitusta kirjallisuudesta. Ranskalainen Philippe Petit on inspiroitunut Edgar Allan Poen novellista A Descent into the Maelstrom, joka on ilmestynyt suomeksi nimellä Kurimus. Petit on tehnyt koko albumillisen musiikkia tuon novellin inspiroimana, ja soittimenaan hänellä on eräs hyvin kiinnostava elektroninen kummajainen: Buchla Music Easel, joka tunnetaan myös nimellä The Electric Music Box.

Laite on äärimmäisen kiinnostavan näköinen analogisyntesoija. Ja niinpä sillä syntyy myös kiinnostavaa musiikkia:

Robert Worby on englantilainen äänitaiteilija, veteraani, joka on tehnyt elektronista musiikkia jo yli 50 vuoden ajan. Hän on myös mukana Langham Research Centre -taiteilijakollektiivissa, joka on erikoistunut niin kutsuttuun konkreettiseen musiikkiin, eli ympäristön äänistä ja ääninauhoista rakennettuun musiikkiin.

Yli 50-vuotisen uran jälkeen Robert Worby on nyt saanut aikaan ensimmäisen soololevynsä. Kyllä. Albumi on nimeltään Factitious Airs, ja siinä liikutaan 1950- ja 60-lukujen elektronimusiikin hengessä, konkreettisen musiikin hämärillä rajoilla:

Robert Worbyn hengenheimolainen Ian Rawes on kohdistanut kiinnostuksensa Lontoon läpi virtaavaan Thames-jokeen ja se ääniin. Albumi nimeltä Thames on osa The London Sound Survey -projektia, joka dokumentoi äänellisesti Lontoon muuttuvaa äänimaisemaa.

The London Sound Survey -projektin nettisivuilla on valtaisa määrä hyvin kiinnostavaa materiaalia, monenlaisia ääniä Lontoosta, upeasti restauroituina. Vanhin äänikuva Lontoosta on muuten peräisin vuodelta 1928.

Tässä vähän uudempaa kuvaa Thames-joen varrelta. Tämä on vuodelta 2018 ja tässä ollaan, ei Lontoossa vaan Kentissä Allhallowsin suolla, keväisenä yönä:

Temple Of Tiermesin vuonna 2004 ilmestynyt albumi Delirium Sadomaso ilmestyi aikoinaan CD-muodossa, nyt ovat tarjolla myös download- ja c-kasettiversiot. Muistan joskus törmänneeni kuvaukseen Temple Of Tiermesin musiikista ja se meni näin: Finnish esoteric ritual industrial noise.


Augustus Bro suunnitteli EP-julkaisua nimeltä Galactic Orminex, mutta lopulta julkaisusta tuli aivan täysimittainen c-kasetti- ja download-julkaisu. Tässä julkaisun avausraita Forged Context Orimus:

AVARUUSROMUA 8.9.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
ZEITKRATZER: Klingklang - osa - (Zeitkratzer performs songs from the albums Kraftwerk and Kraftwerk 2)
ZEITKRATZER: Harmonika (Zeitkratzer performs songs from the albums Kraftwerk 2 and Kraftwerk)
CRAIG LEON: The Twenty Second Step As Well As The Tenth (Anthology of interplanetary Folk Music vol 2: The Canon)
STEVE ROACH: Synesthete (Bloom Ascension)
MIGUEL FLORES: II (Lorca: Lost Tapes 1989-1991)
PHILIPPE PETIT: … (Descent Into The Maelstrom)
ROBERT WORBY: Night, Without Edges or Face (Factitious Airs)
THE LONDON SOUND SURVEY: Allhallows Marshes: Night (Thames)
TEMPLE OF TIERMES: 06.24 (Delirium Sadomaso)
AUGUSTUS BRO: Forged Context Orimus (Galactic Orminex)

BONUS: dokumentaarista aineistoa vuosilta 1972 ja 1973:

  • Enkeleitä ja elokuvia Berliinin taivaan alla

    Mitä Wenders, Lucas ja Wilder kertovat Berliinistä?

    Ensimmäiset Berliinin muurin ylityksestä - tai pikemminkin alituksesta - kertovat elokuvat valmistuivat hyvin nopeasti muurin pystyttämisen jälkeen. Seuraavina vuosikymmeninä elokuvaohjaajat sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa tarttuivat aiheeseen. Ikimuistettavin Berliinistä ja sen muurista kertova elokuva on kuitenkin Wim Wendersin runollinen, enkelien Berliinistä kertova tarina Berliinin taivaan alla, jonka yhtenä käsikirjoittajana oli vuoden 2019 kirjallisuuden Nobel-palkinnon saanut Peter Handke. Toimittajana on Jukka Mikkola.

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Taidepedagogi Marjatta Levanto: Taide on totta

    Lapset yllättivät Ateneumin ensimmäisen museolehtorin.

    Suomalaisen museopedagogiikan uranuurtaja Marjatta Levanto suhtautuu intohimoisesti niin taiteen kokemiseen kuin taiteesta kirjoittamiseenkin. Hän loi perustan Ateneumin museopedagogiikalle eli yleisötyölle ja on tullut tunnetuksi erityisesti lapsille suunnattujen taidehistoriakirjojen kirjoittajana. 

  • Enkeleitä ja elokuvia Berliinin taivaan alla

    Mitä Wenders, Lucas ja Wilder kertovat Berliinistä?

    Ensimmäiset Berliinin muurin ylityksestä - tai pikemminkin alituksesta - kertovat elokuvat valmistuivat hyvin nopeasti muurin pystyttämisen jälkeen. Seuraavina vuosikymmeninä elokuvaohjaajat sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa tarttuivat aiheeseen. Ikimuistettavin Berliinistä ja sen muurista kertova elokuva on kuitenkin Wim Wendersin runollinen, enkelien Berliinistä kertova tarina Berliinin taivaan alla, jonka yhtenä käsikirjoittajana oli vuoden 2019 kirjallisuuden Nobel-palkinnon saanut Peter Handke. Toimittajana on Jukka Mikkola.

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kahdeksan bitin voimalla!

    Se esiteltiin vuonna 1982 ja se muutti maailman.

    Vuonna 1982 kuluttajaelektroniikan suurtapahtumassa Consumer Electronics Showssa Las Vegasissa esiteltiin laite, joka tuli peruuttamattomasti muuttamaan meidän maailmaamme. Laite oli nimeltään Commodore 64. Se oli kotitietokone. Se valloitti maailman. Laitetta myytiin seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa yli 30 miljoonaa kappaletta. Se oli suhteellisen edullinen, käyttökelpoinen ja hauska kone. Sillä pystyi tekemään monenlaisia asioita, muun muassa musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • "Onko musta ollenkaan tähän, kun nuo muut on niin sairaan hyviä?" Lahjakkaan suvun vesa Aili Ikonen epäili pitkään, onko hänestä ammattimuusikoksi

    Musiikki on muusikko Aili Ikoselle intohimo.

    Erityisesti jazzlaulajana tunnettu muusikko Aili Ikonen kasvoi musiikin ympäröimänä. Korpilahdelta kotoisin oleva Ikonen pomppi lapsena Joutsenlammen finaaliosaa veljensä Osmon kanssa olohuoneen sohvan ympärillä ja harjoitteli pieteetillä viulunsoittoa viisivuotiaasta alkaen. Silti ura muusikkona ei ollut itsestäänselvyys.

  • Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala tekee jätteestä luksusta – hänen iltapukunsa pääsi Emma Karin yllä Linnan juhliin ja lopulta museoon

    Merestä kerätyistä muovipulloista syntyi asu Linnan juhliin.

    Maailman merissä saattaa olla 30 vuoden päästä enemmän muovia kuin kalaa. Silti muovia käytetään jatkuvasti enemmän. Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala haluaa tehdä jätemuovista muodikasta, jotta edes kierrätys toimisi paremmin. Kansanedustaja Emma Karille suunniteltu iltapuku hankittiin Kansallismuseon kokoelmiin.

  • Sanat haltuun rap-riimein

    Sanat haltuun -hanke auttaa nuoria löytämään äänensä.

    Rap-musiikki voi olla väylä parempaan luku- ja ilmaisutaitoon. Musiikkia kuunnellessa voi päähän tarttua myös muutama yhteiskunnallinen ajatus. Vielä enemmän kuhinaa päähän syntyy, jos alkaa itse luoda riimejä. Kirjallisuus- ja taidekriitikko, toimittaja sekä opettaja Aleksis Salusjärvi pohti, miksi lukeminen koetaan jotenkin epämiehekkääksi harrastukseksi.

  • Avaruusromua: Psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO

    Mitä jos rakennettaisiin maailman suurin syntesoija?

    Malcolm Cecil ja Robert Margouleff kohtasivat 50 vuotta sitten New Yorkissa, tuolloin uudessa Media Sound -studiossa. Heillä oli idea. Mitä jos hankittaisiin useita syntesoijia ja soitettaisiin niitä yhtaikaa? Ja jos kytkettäisi in ne toisiinsa, toimimaan yhdessä, siinä meillä olisi elektroninen orkesteri. Idea hahmoteltiin kiinalaisen ravintolan pöytäliinaan ja se päätettiin toteuttaa. Alkoi syntyä psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO. Toimittajana Jukka Mikkola.