Hyppää pääsisältöön

Musikanttia Dussekia on hauska kuunnella

Jan Ladislav Dussek oli fortepianon virtuoosi, ensimmäisiä kiertäviä pianovirtuooseja jo Mozartin elinaikana, ensimmäisiä varhaisen romantiikan – tai myöhäisen klassismin pianovirtuooseja. Hän oli Beethovenin esikuva, jonka pianotekstuuri ennakoi Chopinia, jopa Schumannia ja Brahmsia. Dussek ei ollut näiden tapaan järjestelmällinen sävellystyönsä suhteen, ja hänen verraten laajaan tuotantoonsa on ollut melko vaikea päästä kiinni puutteellisten editioiden vuoksi.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Suomalainen barokkiorkesteri lyö Meta4:n johdolla hynttyyt yhteen fortepianon grand old manin Alexei Lubimovin sekä tämän entisen oppilaan, menestyksekästä uraa tekevän Olga Pashchenkon kanssa. Dussek kirjoitti laajan ja musikantin Kahden pianon konserton B-duuri vuosina 1805–06 Berliinissä itselleen ja yhdelle lahjakkaimmista oppilaistaan, Preussin prinssille Louis Ferdinandille, Beethoveninkin arvostamalle aristokraattivirtuoosille. Kaksikko tunnettiin yhteisistä improvisaatiosessioistaan, ja niinpä konsertto on melkoinen fantastisten ideoiden sekä kosketintaituruuden runsaudensarvi. Se on myös yllättävän sinfoninen, jopa brahmsmaisella tavalla arkkitehtoninen teos, ja kaikin tavoin selvästi varhaisen romantiikan suurimpia saavutuksia pianokonserton alalla heti Beethovenin konserttojen vanavedessä.

Hivenen metelöivä äänitys häiritsee herkkäkorvaista hifistiä, mutta mennee hyvin useimmissa kodeissa sekä autoradiossa. Kahden pianon konserttoa seuraavat kamarimusiikkiteokset kärsivät litistetystä sointikuvasta suurta kokoonpanoa vähemmän. Dussekin f-mollikvinteton Pashchenko ja fibolaiset esittävät miellyttävästi ja tasapainoisesti – kyseessä on muuten Schubertin Forellikvinteton ja sen esikuvateoksen, Hummelin Kvinteton tapaan kontrabassolle, sellolle, alttoviululle, viululle ja pianolle kirjoitettu teos, joka muuten edeltää äsken mainittuja, ja joka syntyi kontrabassotaituri Domenico Dragonettin innoittamana ja esittämänä. Seuraava Notturno concertant pianolle, viululle ja käyrätorvelle on musiikillisesti konventionaalista kvintettoa astetta värikkäämpi ja viattoman musikantti kappale, jota on hyvin hauska kuunnella Lubimovin, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin ja Tommi Hyytisen eloisana esityksenä.

Suolikielet, luonnontorvet tukittuine äänineen ja 1800-luvun alun fortepianot tekevät tästä musiikista ylipäätään hauskempaa kuunneltavaa.

Jan Ladislav Dussek: Konsertto kahdelle pianolle ja orkesterille B-duuri, op. 63; Pianokvintetto f-molli, op. 41; Notturno concertant Es-duuri, op. 68. Alexei Lubimov ja Olga Pashchenko, fortepiano, Suomalainen barokkiorkesteri, joht. Meta4-jousikvartetti. Alpha Classics. (Alpha 416)

Kuuntele Uudet levyt 10.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.