Hyppää pääsisältöön

Musikanttia Dussekia on hauska kuunnella

Jan Ladislav Dussek oli fortepianon virtuoosi, ensimmäisiä kiertäviä pianovirtuooseja jo Mozartin elinaikana, ensimmäisiä varhaisen romantiikan – tai myöhäisen klassismin pianovirtuooseja. Hän oli Beethovenin esikuva, jonka pianotekstuuri ennakoi Chopinia, jopa Schumannia ja Brahmsia. Dussek ei ollut näiden tapaan järjestelmällinen sävellystyönsä suhteen, ja hänen verraten laajaan tuotantoonsa on ollut melko vaikea päästä kiinni puutteellisten editioiden vuoksi.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Suomalainen barokkiorkesteri lyö Meta4:n johdolla hynttyyt yhteen fortepianon grand old manin Alexei Lubimovin sekä tämän entisen oppilaan, menestyksekästä uraa tekevän Olga Pashchenkon kanssa. Dussek kirjoitti laajan ja musikantin Kahden pianon konserton B-duuri vuosina 1805–06 Berliinissä itselleen ja yhdelle lahjakkaimmista oppilaistaan, Preussin prinssille Louis Ferdinandille, Beethoveninkin arvostamalle aristokraattivirtuoosille. Kaksikko tunnettiin yhteisistä improvisaatiosessioistaan, ja niinpä konsertto on melkoinen fantastisten ideoiden sekä kosketintaituruuden runsaudensarvi. Se on myös yllättävän sinfoninen, jopa brahmsmaisella tavalla arkkitehtoninen teos, ja kaikin tavoin selvästi varhaisen romantiikan suurimpia saavutuksia pianokonserton alalla heti Beethovenin konserttojen vanavedessä.

Hivenen metelöivä äänitys häiritsee herkkäkorvaista hifistiä, mutta mennee hyvin useimmissa kodeissa sekä autoradiossa. Kahden pianon konserttoa seuraavat kamarimusiikkiteokset kärsivät litistetystä sointikuvasta suurta kokoonpanoa vähemmän. Dussekin f-mollikvinteton Pashchenko ja fibolaiset esittävät miellyttävästi ja tasapainoisesti – kyseessä on muuten Schubertin Forellikvinteton ja sen esikuvateoksen, Hummelin Kvinteton tapaan kontrabassolle, sellolle, alttoviululle, viululle ja pianolle kirjoitettu teos, joka muuten edeltää äsken mainittuja, ja joka syntyi kontrabassotaituri Domenico Dragonettin innoittamana ja esittämänä. Seuraava Notturno concertant pianolle, viululle ja käyrätorvelle on musiikillisesti konventionaalista kvintettoa astetta värikkäämpi ja viattoman musikantti kappale, jota on hyvin hauska kuunnella Lubimovin, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilchin ja Tommi Hyytisen eloisana esityksenä.

Suolikielet, luonnontorvet tukittuine äänineen ja 1800-luvun alun fortepianot tekevät tästä musiikista ylipäätään hauskempaa kuunneltavaa.

Jan Ladislav Dussek: Konsertto kahdelle pianolle ja orkesterille B-duuri, op. 63; Pianokvintetto f-molli, op. 41; Notturno concertant Es-duuri, op. 68. Alexei Lubimov ja Olga Pashchenko, fortepiano, Suomalainen barokkiorkesteri, joht. Meta4-jousikvartetti. Alpha Classics. (Alpha 416)

Kuuntele Uudet levyt 10.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Se erilainen Góreckin kolmas sinfonia

    Se erilainen Góreckin kolmas sinfonia

    Henryk Góreckin Sinfonia nro 3 iski myyntilistojen kautta laajempaan tietoisuuteen 1990-luvun alussa. Sittemmin teos on levytetty parisenkymmentä kertaa. Bulgarialainen kapellimestari Yordan Kamdzhalov tekee perustamansa Genesis Orchestran kanssa vihdoinkin jotain erilaista.

  • Babi Jar ei anna unohtaa

    Babi Jar ei anna unohtaa

    Runoilija Jevgeni Jevtušenko kävi 1960-luvun alussa Ukrainassa Kiovan lähellä sijaitsevassa Babyn Jar -nimisessä rotkossa.

  • Kaksi Prokofjevin sinfoniaa - yksi toimii, toinen ei

    Kaksi Prokofjevin sinfoniaa - yksi toimii, toinen ei

    Tanskalainen kapellimestari Thomas Søndergård jatkaa Skotlannin kuninkaallisen kansallisorkesterin kanssa kiivasta julkaisutahtiaan. Viime vuonna ilmestyivät Rahmaninovin sekä Straussin musiikkia sisältävät taltioinnit.