Hyppää pääsisältöön

Mustan 1900-luvun musiikillinen testamentti

Natsi-Saksan juutalaisvainot ja antisemitismi, joka vaikutti laajemminkin Euroopassa, myös Stalinin Neuvostoliitossa, tuhosi ihmiselämien lisäksi suuren osan vuosisadan merkittävintä taidetta. Se esti teosten syntymisen joko suoraan tai muutti taiteen tekijöiden kokemusta maailmasta niin merkittävästi että myös taide ja sen reseptio muuttuivat. Tästä voi hyvällä syyllä puhua Mieczyslaw Weinbergin kohdalla. Omaisten menehtyminen natsien käsissä, pako Puolasta Valko-Venäjän kautta Moskovaan ja suoraan Stalinin syliin jätti lähtemättömän jäljen Weinbergiin.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Weinbergiä on Stalinin kuoleman jälkeen kutsuttu joskus myös Venäjän kolmanneksi suureksi säveltäjäksi Prokojfevin ja Shostakovitshin jälkeen, ja se onkin aivan oikein, jos ei pätkääkään itsestäänselvää, niin vähän hänen musiikkiaan on sittenkin esitetty. Häntä on pidetty Shostakovitshin apinoijana, vaikka kysymys on ennemminkin molemminpuolisesta vaikutteidenotosta. Lisäksi Weinbergin musiikille on ominaista monipuolinen muun musiikin kommentointi, lainailu ja parafraasit – mikä lienee ihan normaalia postmodernissa hengessä. Weinbergiä voisi yhtä hyvin pitää Mahlerin henkisenä perillisenä ja sinfonisen työn jatkana.

Jo useamman vuoden ajan käynnissä ollut Weinberg-renessanssi tuottaa hedelmää: Gidon Kremer ja Kremerata Baltica ovat lyöneet hynttyyt yhteen Liettuan nousevan tähden, kapellimestari Mirga Grazinyte-Tylan ja hänen orkesterinsa, Birminghamin sinfoniaorkesterin kanssa. Deutsche Grammophonin julkaisemalla yhteislevyllä he tekevät suurenmoisen työn Weinbergin musiikillisen testamentin tulkitsijoina: säveltäjän viimeinen sinfonia, vuonna 1991 valmistunut Sinfonia nro 21, lisänimeltään Kaddish, nousee tämän levyn myötä sinne minne se kuuluu, 1900-luvun musiikin kaanoniin.

Grazinyte-Tyla onnistuu Kremerata Baltican ja birminghamilaisten yhteisorkesterin kanssa tavoittamaan Weinbergin musiikin huikean syvyyden, muistojen, surun, tuskan suolaisuuden; Gidon Kremer esittää sooloviuluosuudet herkästi ja haavoittavasti, ja ylipäätään Sinfonian laajojen, runsaasti haavoittuvaa kamarimusiikkia sisältävien jaksojen yhteen punoutuminen tekee suuren vaikutuksen. Jokainen Sinfonian kuudesta osasta puhuttelee välittömästi ja kokonaisuus jättää yksinkertaisesti sanattomaksi. Julkaisun täydentää balttialaisten kanssa taltioitu, lähes puoli vuosisataa varhaisempi Toinen sinfonia jousille. Grazinyte-Tyla puhuu levytekstissä siitä, kuinka Weinbergin musiikki kasvaa sitä mukaa kun siihen paneudutaan yhä paremmin. Tällä levyllä kapellimestari tekee omistautuneine muusikkoineen juuri tuota työtä – ja laulaa itse viimeisen Sinfonian viimeisen osan sopraano-osuudet.

Mieczyslaw Weinberg: Sinfoniat nro 2, op. 30 ja nro 21 “Kaddish”, op. 152. Gidon Kremer, viulu, Kremerata Baltica, ja Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Mirga Grazinyte-Tyla. Deutsche Grammophon. (483 6566)

Kuuntele Uudet levyt 10.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.