Hyppää pääsisältöön

Teatraalisen lyyrikon orkesterimusiikki tenhoaa

Vuonna 2012 kuollut Hans Werner Henze kuuluu ainakin omassa mielessäni niihin 1900-luvun ilmiöihin, joista pidän sitä enemmän mitä kauemmas taakse 1900-luku jää. Isän pakottamana Hitler Jugendiinkin nuorena kuulunut Henze jätti Saksan pian 1950-luvun alussa taakseen kokiessaan kotimaansa ilmapiirin turhan ahtaaksi vasemmistolaisten ajatustensa sekä homoseksuaalisuutensa myötä. Italiaan, ensin Napolin, sitten Rooman seudulle asettunut Henze oli säveltäjänä tyylillisesti moniääninen, hyvinkin moderni mutta lyyrisellä, teatraalisella ja jopa tunteellisella pohjavireellä, hän otti yhteiskunnallisesti kantaa ja viihtyi sellaisissa modernistien hylkimissä teoslajeissa kuin sinfoniassa ja oopperassa. Värikkäissä ja usein ohjelmallisissa teoksissaan Henze on kaiketi itse asiassa postmodernimpi kuin monet niin sanotut postmodernistit.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Tämä käy hyvin ilmi vuosina 1971–72 sävelletyssä sinfonisessa runossa Heliogabalus Imperator, joka maalaa allegorian Roomaa 200-luvulla muutaman vuoden hallinneesta syyrialaissyntyisestä keisarista. Heliogabalusin karmivat huvit ja käytös johtivat hyvin pian siihen, että omat sotilaat lopulta päästivät hänet hengiltä. Henzen puolituntinen orkesteriteos kuvailee hallitsijaa ja hänen sadistisia rientojaan sekä oikkujaan kekseliäästi ja tenhoavasti, kylläisillä väreillä ja tehokkaalla, italialaisen virtuoottisella orkestroinnilla.

Viime vuonna edesmennyt Oliver Knussen oli kapellimestarina varsinainen nero näyttämään musiikin edukkaimmassa sointiasussaan. Kevättalvella 2014 BBC:n sinfoniaorkesterin kanssa taltioidut Henzen orkesteriteokset on nyt julkaistu: juuri maistellun Heliogabalus Imperatorin lisäksi yhdeksän kuvaelman Los Caprichos Francisco de Goyan samannimisistä etsauksista sekä Anssi Karttusen mestaroima Englantilaiset rakkauslaulut sellolle ja orkesterille soivat orkesterifriikkiä erittäin tyydyttävällä tavalla. Karttunen kertoo levylehtisen alkusanoissaan arkailleensa ensin teokseen tarttumista – kunnes säveltäjän kuoltua rohkaistui. Hyvä niin, sillä tällä taltioinnilla Henzen monikerroksiset, nimeämättä jäävistä englantilaisrunoista inspiroituneet sanattomat laulut todella elävät ja hengittävät.

Erinomaisen 1900-luvun musiikin levyn täydentää Henzen viimeiseksi jäänyt sävellys Ouverture zu einem Theater, Berliinin saksalaisen oopperan satavuotisjuhlatilaus. Ilkikurisesti ja straussmaisessa hengessä elämää juhliva teos on kuolevan säveltaiteilijan vinjetti elämästä itsestään.

Hans Werner Henze: Los Caprichos; Heliogabalus Imperator; Englische Liebeslieder – Canzoni d’amore inglese; Ouverture zu einem Theater. Anssi Karttunen, sello, ja BBC:n sinfoniaorkesteri, joht. Oliver Knussen. Wergo. (WER 7344 2)

Kuuntele Uudet levyt 10.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Säveltävä tyttö Kaija Saariaho oli kummajainen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 14. lokakuuta!

    Säveltäjä Kaija Saariahon kansainvälinen maine on syntynyt erityisesti hänen oopperatuotannostaan, mutta myös orkesteriteokset ja kamarimusiikki ovat saaneet esityskertoja ja ylistäviä kritiikkejä. Saariaho kertoo etsivänsä musiikillaan tietä omaan itseensä. Sävellystyössään hän hyödyntää elektroniikkaa akustisten soittimien ja laulajien rinnalla. Tie tunnetuksi säveltäjäksi on vaatinut paljon työtä ja Saariaho on varmasti monille naisille todellinen esikuva.