Hyppää pääsisältöön

Turkulaisten hyvin öljytty oratoriolevy

Leif Segerstamin viime kevääseen päättynyt työ Turun filharmonisen orkesterin johdossa on tuottanut oivallisia ja palkittuja äänitteitä muun muassa Jean Sibeliuksen näyttämömusiikista sekä Brahmsin sinfonioista. Orkesterin ja sen nykyisen kunniakapellimestarin huolellinen paneutuminen itse asiaan paistaa myös tänä vuonna julkaistusta levystä Ludwig van Beethovenin oratoriosta Kristus öljymäellä.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Beethoven sävelsi oratorionsa Ensimmäisen ja Toisen sinfoniansa vanavedessä yhdessä uransa taitekohdista: työn alla oli niin Kreutzer-sonaatin kaltaisia näyttäviä virtuoositeoksia kuin ooppera Schikanederin Theater an der Wienille. Säveltäjän ainoaksi varsinaiseksi oratorioksi jäänyt Christus am Ölberge syntyi muutaman viikon aikana, epäilemättä osana samaa pyrkimystä suurten vokaaliteosten parissa kuin mu utamaa vuotta myöhemmin valmistunut ooppera Leonore, sittemmin paremmin Fideliona tunnettu.

Samalla tavoin kuin Fidelio, Kristus öljymäellä on musiikillisesti täysipainoista varhaisromantiikkaa. Se maalaa melko pastoraalisen kuvan Kristuksen viimeisen päivän puutarhakohtauksesta yhdistellen italialaistyylistä resitatiivia ja aariaa ranskalaisen vallankumousoopperan kaikuihin kuorokohtauksissa – epäilemättä juuri Fideliota ennakoiden. Tenori Jussi Myllys tekee inhimillisen koskettavan roolin Jeesuksena ja Hanna-Leena Haapamäki on virtuoottinen koloratuuriserafi; heidän tavoin tasaisen laadukas basso Niklas Spångberg Pietarina täydentää trion, jonka yhteisnumero oratorion loppupuolella on levyn parasta antia. Chorus Cathedralis Aboensis enkeleinä, sotilaina ja opetuslapsina tuo tähän ehkä hivenen epädramaattiseen oratorioon lisää pastoraalisävyjä tehden toki parhaansa ammattilaisten seurassa. Levyä täydentävä Elegischer Gesang sekä Christus am Ölberge muistuttavat yhtäältä Suomen hienosta kuorokulttuurista ja toisaalta siitä, kuinka tärkeää olisi laulajillekin tehdä mahdolliseksi samanlainen ammattiasema kuin orkesterisoittajilla – muuallakin kuin Kansallisoopperassa.

Ludwig van Beethoven: oratorio Christus am Ölberge; Elegischer Gesang. Hanna-Leena Haapamäki, sopraano, Jussi Myllys, tenori, ja Niklas Spångberg, basso, sekä Chorus Cathedralis Aboensis ja Turun filharmoninen orkesteri, joht. Leif Segerstam. Naxos. (8.573852)

Kuuntele Uudet levyt 10.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Säveltävä tyttö Kaija Saariaho oli kummajainen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 14. lokakuuta!

    Säveltäjä Kaija Saariahon kansainvälinen maine on syntynyt erityisesti hänen oopperatuotannostaan, mutta myös orkesteriteokset ja kamarimusiikki ovat saaneet esityskertoja ja ylistäviä kritiikkejä. Saariaho kertoo etsivänsä musiikillaan tietä omaan itseensä. Sävellystyössään hän hyödyntää elektroniikkaa akustisten soittimien ja laulajien rinnalla. Tie tunnetuksi säveltäjäksi on vaatinut paljon työtä ja Saariaho on varmasti monille naisille todellinen esikuva.