Hyppää pääsisältöön

Reuters-instituutin raportti: Eurooppalaisten yleisradioyhtiöiden uutissisällöt tavoittavat kansalaiset laajasti poliittisesta suuntautumisesta riippumatta

toimittaja pitelee mikrofonia
toimittaja pitelee mikrofonia Kuva: Marja Väänänen / Yle Yle,yleisradiotoiminta,toimittajat,mikrofonit,kuvaaja,uutiset,Yle Uutiset,videokuvaaja,yleläisiä

Eurooppalaisten yleisradioyhtiöiden uutissisällöt tavoittavat kansalaiset laajasti riippumatta yleisön poliittisesta suuntautumisesta, ilmenee Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin tuoreesta Old, Educated, and Politically Diverse: The Audience for The Public Service News (2019) -tutkimuksesta.

Tutkimuksessa vertailtiin kahdeksaa eurooppalaista yleisradioyhtiötä: Yle, BBC, ARD (Saksa), France Tv/Radio France, RAI (Italia), RTVE (Espanja), EPT (Kreikka) ja Cesky rozhlas (Tšekki).

Ylen uutissisältöjen tavoittavuus on tutkimuksessa mukana olevista yhtiöistä tasapainoisin, kun tavoittavuutta tarkastellaan yleisön poliittisen mielipiteen mukaan. Toisin sanoen, Ylen uutissisällöt tavoittavat suomalaiset riippumatta katselijan, kuulijan tai lukijan poliittisesta mielipiteestä.

Yleen myös luotetaan eniten verrattuna muihin tutkimuksessa mukana olleisiin eurooppalaisiin mediataloihin. Luottamuksessa Yle sai arvosanan 7,77 asteikolla 1–10. Ylen uutisarvostukset 2018 -tutkimuksen mukaan Yle on Suomen luotetuin mediayhtiö ja suomalaisista 89 % luottaa Ylen uutisiin.

Nuorten tavoittaminen erityisesti verkon uutissisällöillä on yleisradioyhtiöille edelleen haastavaa. Tutkimuksen mukaan Yle Uutisten verkkosisältöjä käytti alle 25-vuotiaista suomalaisista viikoittain 27 %. Reutersin vertailu kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen osoittaa, että lähes kaikissa tutkituissa yhtiöissä nuorten tavoittavuus verkon uutissisällöissä on laskussa.

“Teemme luotettavan uutisoinnin puolesta päivittäin töitä ja siksi tulos on hieno. Tavoitamme hyvin kaikki suomalaiset riippumatta heidän yhteiskunnallisista näkemyksistään. Nuorten tavoittamiseksi olemme koonneet Yle Uutisissa verkoston, joka keskittyy tekemään uutissisältöjä nimenomaan nuoremmille yleisöille,” sanoo Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava toimittaja Jouko Jokinen.

Reutersin tutkimus perustuu Reuters Institute Digital News Reportin aineistoon, joka on kerätty tammi-helmikuussa 2019. Kyselyyn osallistui noin 2 000 henkilöä joka maasta.

Yle on tutkimuksen tilaaja. Tutkimus julkaistiin Ylen järjestämässä Public Broadcasting International 2019 -konferenssissa (PBI) Helsingin Musiikkitalossa 10.9.2019.

Tiedotetta tarkennettu 11.9. klo 8:22: Yle on tutkimuksen tilaaja, ei vain yksi tilaajista.