Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Musiikkimakua ei voi ennustaa pelkästään iän perusteella

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä vastaus on lähetetty Helsingin Sanomiin 12.9.2019.

Sampsa Oinaala oli huolestunut Radio Suomen musiikkilinjasta (HS 10.9.) ja kysyi, miksi kanavalla soi teini-ikäisille suunnattu musiikki.

Suunnittelemme Radio Suomen musiikkitarjontaa palvelemaan suomalaista aikuisväestöä laajalla ikäskaalalla – Suomen suurimpana ja verorahoitteisena radiokanavana se on tehtävämme. On selvää, että kuulijakuntamme jokaisessa ikäryhmässä on ihmisiä, jotka saattaisivat kaivata musiikilta jotain enemmän tai jotain vähemmän. Nykypäivänä yksittäisen ihmisen musiikkimakua ei kuitenkaan voi ennustaa vain syntymävuoden perusteella.

Ylellä kaikkein nuorimpien radion kuuntelijoiden musiikin kulutukseen vastaa YleX. Esimerkiksi viime viikolla Radio Suomessa soi 1139 eri musiikkikappaletta ja vain 23 niistä on soinut myös YleX:llä. Päällekkäisyys on siis hyvin marginaalista.

Yle tutkii suomalaisten mediankäyttöä jatkuvasti. Seuraan tiiviisti myös musiikin kulutuksesta tehtyjä tutkimuksia. Musiikin tekijänoikeusjärjestö Teoston ja musiikkituottajien järjestö IFPI Finland ry:n tekemässä musiikkimakututkimuksessa (2018) juuri suomalainen popmusiikki nousee suosituimmaksi kaikissa aikuisissa ikäryhmissä. En näe ongelmallisena sitä, että Radio Suomi soittaa määrällisesti entistä enemmän musiikkia, mikä tutkitusti puhuttelee suurinta osaa suomalaisista.

Se, mitä emme tutki, ovat yksittäiset musiikkikappaleet. Kuten Oinaala kirjoituksessaan toteaa, Yle ei testaa musiikkia, kuten kaupalliset tekevät. Jos Ylen seula olisi yhtä tiukka kuin kaupallisten radiokanavien, todella suuri osa kotimaisesta uudesta musiikista jäisi kokonaan ilman radiosoittoa. Kenen etua se palvelisi?

Radio Suomen musiikki herättää intohimoja ja keskustelua, koen sen pelkästään hyvänä asiana. Se kertoo kanavan olevan merkityksellinen suomalaisille radion kuuntelijoille.

Johan Lindroos
musiikkipäällikkö, Yle Radio Suomi