Hyppää pääsisältöön

Ylen digitaaliset palvelut kiinnostavat maailmalla – Paratiisi-elämys ja Trollitehdas-peli kansainvälisessä levityksessä

Kuvassa räjähtää vetypommi.
VR-kokemus Paratiisi vie maailman ensimmäisen vetypommin Ivy Miken räjähdyspaikalle Marshallinsaarille Tyynellemerelle 1952. Kuvassa räjähtää vetypommi. Kuva: Yle, Teatime Research Pommit ja räjähdykset,Yle,vetypommi

VR-kokemus Paratiisi on palkintoehdokkaana radio- ja tv-alan perinteikkäällä Prix Italia -festivaalilla ja on tällä viikolla esillä myös suuressa journalismikonferenssissa Yhdysvalloissa. Yle on myös julkaissut englanniksi Trollitehdas-pelin, jossa pääsee astumaan valeuutisten levittäjän saappaisiin.

Paratiisi-virtuaalitodellisuuselämyksessä matkataan kokemaan maailman ensimmäisen vetypommin Ivy Miken räjähdys Marshallinsaarilla Tyynellämerellä 1952. VR-maailmassa pääsee myös kävelemään ydinjätehaudan päällä ja tutustumaan atollin nykyasukkaiden elämään.

Ilmaiseksi ladattava VR-kokemus sekä siihen liittyvä juttu- ja videokokonaisuus julkaistiin suomeksi tammikuun lopussa. Nyt sisällöt ovat tarjolla Ylen sivuilla myös englanniksi. Yle Uutisten ulkomaantoimitus on toteuttanut kokonaisuuden VR-yritys Teatime Researchin kanssa.

“On todella upeaa, että voimme tarjota tämän myös englanniksi, koska kiinnostus Marshallinsaarten tilannetta kohtaan on kasvanut maailmalla tänä kesänä”, sanoo syrjäiseltä Enewetakin atollilta laajan reportaasin tehnyt ulkomaantoimittaja Mika Mäkeläinen.

Mäkeläinen ja Paratiisin tuottaja Päivi Koskinen ovat tällä viikolla puhumassa hankkeesta Online News Association -järjestön ONA19-konferenssissa New Orleansissa. Syyskuun lopulla Paratiisi on palkintoehdokkaana Prix Italia -festivaalilla.

“Yllätyimme ehdokkuudesta iloisesti, sillä virtuaalitodellisuuskokemuksen nouseminen palkinnon shortlistalle ei ollut meille itsestään selvää”, kertoo Paratiisi-elämyksen toinen tuottaja Maria Tolsa.

Trollitehdas opettaa tunnistamaan manipuloinnin

Yle News Labin kehittämä Trollitehdas-peli pureutuu mielipiteiden manipulointiin sosiaalisessa mediassa. Pelin avulla voi kurkistaa somepäivitysten pinnan alle ja nähdä, kuinka järjestelmällisesti ihmisten tunteisiin yritetään vaikuttaa.

Suomenkielinen Trollitehdas imaisi käyttäjät mukaansa ja herätti paljon kiinnostusta. Nyt pelistä on tehty englanninkielinen versio Troll Factory.

“Ihmisten ajatuksiin ja jopa äänestyskäyttäytymiseen vaikutetaan yhä enemmän verkossa ja pääosin sosiaalisen median avulla. Erilaiset some-vaikuttamisen keinot ovat kansainvälisen politiikan uusi normaali, ja kaikkien pitää ymmärtää, miten meihin voidaan yrittää vaikuttaa”, sanoo Yle News Labin päällikkö Jukka Niva.

“Teimme englanninkielisen version, jotta saamme lisää tietoa siitä, kokevatko ihmiset eri puolilla maailmaa tämän tyyppisen kerronnan kiinnostavaksi. Haluamme tavoittaa myös heitä, joita perinteinen journalismi ei houkuttele.”