Hyppää pääsisältöön

Placeholder text




Placeholder text
kasvisruoat

Kermainen lehtikaali-perunaviipalegratiini

Tämä ruoka syntyi alun perin jääkaapintyhjennyksen tuloksena, mutta siitä on kehkeytynyt maukas ja tosi helppotekoinen arkiruokasuosikki. Lempeää, pehmeää ja täyttävää talviruokaa, joka pienten esivalmistelujen jälkeen kypsyy itsekseen uunissa.

Judith Alm

Ainekset

  • 8 keskikokoista kiinteää luomuperunaa
  • 1 pkt savustettua tofua. Tai vaihtoehtoisesti 4–6 sientä, esimerkiksi herkkutatteja tai herkkusieniä voissa ruskistettuina. Erityisen hyvää saa käyttämällä sekä tofua että sieniä! 1 pkt borlottipapuja käy myös hyvin.
  • 7–8 lehtikaalinlehteä tai 1 iso nippu
  • 1 purjosipuli
  • (1 nippu persiljaa)
  • 2 dl (kasvipohjaista) kermaa
  • 1 liemikuutio
  • suolaa

Ellet käytä savustettua tofua, mausta ruoka rosépippurilla ja 1–2 kuivatulla lipstikanlehdellä. Ota silloin huomioon, että lipstikka maistuu melko voimakkaalta, joten voit vähentää liemen määrää. Maista!

Tee näin

  1. Kuori perunat ja leikkaa ne ohuiksi viipaleiksi.
  2. Leikkaa savustettu tofu viipaleiksi. Jos käytät sieniä tai borlottipapuja, paista ne kevyesti voissa.
  3. Poista lehtikaalinlehdistä paksu ruoti (ja säästä se smoothieen, sosekeittoon tai kotitekoiseen liemeen) ja silppua lehdet.
  4. Silppua purjosipuli ja persilja.
  5. Kaada kerma kattilaan, anna hautua ja lisää liemikuutio.
  6. Lisää purjosipuli- ja persiljasilppu ja anna pehmetä.
  7. Voitele uunivuoka voilla. Lado vuokaan perunaviipaleet, lehtikaalisilppu ja tofuviipaleet, sienet tai pavut ja kaada päälle kerma.
  8. Paista laatikkoa 200-asteisen uunin keskitasolla, kunnes kerma on hyytynyt ja pinta saanut kauniin värin.

Ennen tarjoilua puserra päälle sitruunamehua ja tarjoa vuoka puolukkasurvoksen, hapankurkkujen tai hapankaalin kanssa. Voit myös ripottaa pinnalle paahdettuja rouhittuja hasselpähkinöitä.

Oliko tämä mielestäsi hyvä vegeresepti? Anna arviosi tai katso mitä muut olivat mieltä: