Hyppää pääsisältöön

Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia. Kolmen konserton solistit ovat poimittu käytännöllisesti omasta orkesterista.

dalbavie äänitteen kansi
dalbavie äänitteen kansi Ludovic Morlot

Dalbavien kyvyt taitavana ranskalaisen koulukunnan orkestraatio-osaajana eivät jää epäselväksi. Dalbavie kulkee Messiaenin ja Dutilleuxin jalanjäljissä, samalla omaa ilmaisuaan rakentaen. Paljon orkesterille säveltäneen Dalbavien kokemus näyttäytyy ennen kaikkea orkesterin maltillisessa, huolitellussa ja monipuolisessa käytössä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistuneissa konsertoissaan Dalbavie rakentaa jatkuvassa liikkeessä olevia sävelketjuja, jotka vaeltavat orkestraalisessa tilassa soittimelta ja soitinryhmältä toiselle. Äänitteen tuoreinta teosta, sellokonserttoa kuunnellessa ei voi välttyä ajatukselta, onko vauhdikkaista vuoristoratamaisista sävelketjuista jo ehtinyt muodostunut hieman rasittavakin maneeri. Pelkkän virtuoosivikkelöinnin laatimiseen ei Dalbavie kuitenkaan tyydy, vaan jää tarpeen mukaan nautinnollisesti suvantoihin kuulostelemaan resonansseja ja sointivärejä.

Vähäisemmäksi ei jää äänitteen alkuun sijoitettu orkesteriteos La source d'un regard. Vaskisignaalien käynnistävä viisitoistaminuuttinen pitää väkevästi tunnelmansa ja otteensa, lopussa mainiosti hiljentyen. Seattlen sinfoniaorkesteri soittaa ylikapellimestarinsa Ludovic Morlotin johdolla nautinnollisesti.

Kolmen konserton ja orkesteriteoksen kokonaisuus toimii. Niille, joille Dalbavien musiikki ei ole ennestään tuttua, voisi tämä olla hyvä paikka aloittaa.

Dalbavie. Demarre McGill, huilu, Mary Lynch, oboe, Jay Campbell, sello, Seattlen sinfoniaorkesteri, joht. Ludovic Morlot. Seattle Symphony Media.

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.