Hyppää pääsisältöön

Heinisen tuttuja uutuuksia

Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa. Tätä taustaa vasten onkin aina mielenkiintoista tutkia Heinisen itsensä laatimien parametrien ulottuvuuksia. Laadullisia odotuksia herättävä uusi julkaisu esittelee kolme Heinisen viululle ja pianolle säveltämää teosta, jotka kulkevat Boston-sonaattien nimellä.

paavo heininen äänitteen kansi
paavo heininen äänitteen kansi Paavo Heininen

Säveltäjä-Heininen kulkee edelleen pedagogi-Heinisen viitoittamalla tiellä, vaikka radikaalein uutuuden tavoittelu jo takana onkin. Sonaatit ovat Heinisen aiemmasta tuotannosta tuttuun tapaan kallellaan Bergin ja Hartmannin ilmaisuun, kiinnittyen näin vahvasti viime vuosituhannen saksalaiseen estetiikkaan.

Kokonaisuutena Boston-sonaatit ovat ainakin itselleni varsin haasteellista kuunneltavaa, monestakin syystä. Heinisen laatimien sävelmuodostelmien kiinnostavuutta latistaa niiden jatkuva katkelmallisuus, suurten intervallihyppyjen kulmikkuus sekä tutun oloiset sävelrepetitiot ja rytmisesti tihentyvät fraasit.

Yksiosainen ensimmäinen sonaatti jää muodonkin tasolla kiteytymättömäksi, sen hukatessa tiensä kahdenkymmenviiden minuutin kestonsa aikana useampaan kertaan. Ei synny jännitteitä, vain toisiaan seuraavien katkelmien jatkumoita. Lisäksi teos on yksinkertaisesti liian pitkä suhteessa sen tarjoamaan sisältöön. Äänitteen parasta antia on viisiosainen toinen viulusonaatti, joka on ilmaisussaan päämäärätietoisempi ja hallitumpi kuin edeltäjänsä, vaikka se muodoltaan avoimeksi jääkin. Näin kolmannen sonaatin merkitys ja odotusarvo sarjan huipentajana kasvaa. Kolmannen sonaatin loppupuolen repivyys ja maksimaalisuutta tavoitteleva ilmaisu ei kuitenkaan riitä. Taitavasti musisoivat viulisti Kaija Saarikettu ja pianisti Juhani Lagerspetz tekevät minkä voivat, mutta huipentavaa tehoa ei synny.

Hienoa kuitenkin, että Paavo Heininen on järkähtämättömästi pysynyt uskollisena esteettisille arvoilleen ja ihanteilleen. Tämän ajan moninaisuudessa on Heinisen musiikillakin varmasti oma tärkeä paikkansa.

Paavo Heininen. Violin Sonatas. Kaija Saarikettu, viulu, Juhani Lagerspetz, piano. Alba (ABCD443).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Yhdysvaltalaisen Julia Wolfen (s. 1958) viime vuonna valmistunut oratorio Fire in my mouth on kirjoitettu naiskuorolle, tyttökuorolle ja orkesterille. Noin tunnin kestoinen teos sai ensi ensiesityksensä tänä keväänä ja kuullaan onneksi tuoreeltaan myös äänitteellä. Teoksen järkyttävänä lähtökohtana on vuonna 1911 syttynyt tehdaspalo New Yorkissa.

  • Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Viulisti Dawn Wohn ja pianisti Esther Park esittelevät debyyttijukaisullaan peräti yhdeksän tekijän (Lili Boulanger (1893-1918), Vítězslava Kaprálová (1915–1940), Amy Beach (1867–1944), Florence Price (1887–1953), Vivian Fine (1913–2000), Chihchun Chi-sun Lee (s.

  • Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinetisti David Shifrin kolkuttelee seitsemääkymmentä, mutta vielä vaan soitto käy. Konkarin uudelle julkaisulle on valikoitunut rytmimusiikista ja etenkin jazzista ammentava kokonaisuus. Kolme klarinetille ja jousikvartetille kirjoitettua teosta edustavat pääosin aikamme soivuuksia, mutta mukaan on mahtunut sähäkkä Edward Kennedy "Duke" Ellington -sovituskin.