Hyppää pääsisältöön

John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

john luther adams äänitteen kansi
john luther adams äänitteen kansi John Luther Adams

”Teos on yhtäaikaisesti ylistys autiomaille, jotka meille on annettu, ja samalla valituslaulu autiomaille, jotka olemme luoneet”. Näin kuvailee säveltäjä itse muutama vuosi sitten kuorolle ja suurelle orkesterille kirjoitettua teostaan. Become Desert on yli neljänkymmenen minuutin kestoinen, rauhallisesti eteenpäin valuva ja soinniltaan alati muuntuva jättiläismäinen äänikangas.

Perussoivuuden teokseen tuovat jousiston kirkkaat harmoniat ja staattinen olevaisuus, jonka päälle ja sekaan kutoutuu lyömäsoitinten heleyksiä. Kestonsa, etenemis-strategiansa ja soivuutensa puolesta se muistuttaa näin Louis Andriessenin kolmekymmentäkuusi vuotta aiemmin valmistunutta teosta De Tijd, vaikka teokset toki omilla jaloillaan seisovatkin.

Adams käsittelee suurta esityskokoonpanoa taitavasti poimien soivuuteen tarpeen mukaan haluttuja sointivärejä. Lopputulos on hillittu ja hallittu, vaikka kokonaisuus rakentuukin viiden erilaisen soitinryhmän liikkuessa yhtä aikaisesti eri tempoissa. Teos on pitkä ja nojaa koko painollaan yhden ajatuksen varaan, mutta tylsyys ei kokonaisuutta vaivaa. Päinvastoin. "Joko se loppui?" oli oma ajatukseni ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen. Ja pitihän se kuunnella saman tien uudestaan.

John Luther Adams. Become Desert. Seattle Symphony, Seattle Symphony Chorale, joht. Ludovic Morlot. Cantaloupe Music (CA21148).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.