Hyppää pääsisältöön

John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

john luther adams äänitteen kansi
john luther adams äänitteen kansi John Luther Adams

”Teos on yhtäaikaisesti ylistys autiomaille, jotka meille on annettu, ja samalla valituslaulu autiomaille, jotka olemme luoneet”. Näin kuvailee säveltäjä itse muutama vuosi sitten kuorolle ja suurelle orkesterille kirjoitettua teostaan. Become Desert on yli neljänkymmenen minuutin kestoinen, rauhallisesti eteenpäin valuva ja soinniltaan alati muuntuva jättiläismäinen äänikangas.

Perussoivuuden teokseen tuovat jousiston kirkkaat harmoniat ja staattinen olevaisuus, jonka päälle ja sekaan kutoutuu lyömäsoitinten heleyksiä. Kestonsa, etenemis-strategiansa ja soivuutensa puolesta se muistuttaa näin Louis Andriessenin kolmekymmentäkuusi vuotta aiemmin valmistunutta teosta De Tijd, vaikka teokset toki omilla jaloillaan seisovatkin.

Adams käsittelee suurta esityskokoonpanoa taitavasti poimien soivuuteen tarpeen mukaan haluttuja sointivärejä. Lopputulos on hillittu ja hallittu, vaikka kokonaisuus rakentuukin viiden erilaisen soitinryhmän liikkuessa yhtä aikaisesti eri tempoissa. Teos on pitkä ja nojaa koko painollaan yhden ajatuksen varaan, mutta tylsyys ei kokonaisuutta vaivaa. Päinvastoin. "Joko se loppui?" oli oma ajatukseni ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen. Ja pitihän se kuunnella saman tien uudestaan.

John Luther Adams. Become Desert. Seattle Symphony, Seattle Symphony Chorale, joht. Ludovic Morlot. Cantaloupe Music (CA21148).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Yhdysvaltalaisen Julia Wolfen (s. 1958) viime vuonna valmistunut oratorio Fire in my mouth on kirjoitettu naiskuorolle, tyttökuorolle ja orkesterille. Noin tunnin kestoinen teos sai ensi ensiesityksensä tänä keväänä ja kuullaan onneksi tuoreeltaan myös äänitteellä. Teoksen järkyttävänä lähtökohtana on vuonna 1911 syttynyt tehdaspalo New Yorkissa.

  • Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Viulisti Dawn Wohn ja pianisti Esther Park esittelevät debyyttijukaisullaan peräti yhdeksän tekijän (Lili Boulanger (1893-1918), Vítězslava Kaprálová (1915–1940), Amy Beach (1867–1944), Florence Price (1887–1953), Vivian Fine (1913–2000), Chihchun Chi-sun Lee (s.

  • Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinetisti David Shifrin kolkuttelee seitsemääkymmentä, mutta vielä vaan soitto käy. Konkarin uudelle julkaisulle on valikoitunut rytmimusiikista ja etenkin jazzista ammentava kokonaisuus. Kolme klarinetille ja jousikvartetille kirjoitettua teosta edustavat pääosin aikamme soivuuksia, mutta mukaan on mahtunut sähäkkä Edward Kennedy "Duke" Ellington -sovituskin.

  • Bruce Painen hyväntuulista kitaramusiikkia

    Bruce Painen hyväntuulista kitaramusiikkia

    Brasiliassa syntynyt, Portugalin ja Saksan kautta Uuteen-Seelantiin rantautunut, kitaristi Gunter Herbig on päässyt uusiseelantilaista kitaramusiikkia esittelevässä julkaisusarjassaan sen kolmanteen osaan.