Hyppää pääsisältöön

John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

john luther adams äänitteen kansi
john luther adams äänitteen kansi John Luther Adams

”Teos on yhtäaikaisesti ylistys autiomaille, jotka meille on annettu, ja samalla valituslaulu autiomaille, jotka olemme luoneet”. Näin kuvailee säveltäjä itse muutama vuosi sitten kuorolle ja suurelle orkesterille kirjoitettua teostaan. Become Desert on yli neljänkymmenen minuutin kestoinen, rauhallisesti eteenpäin valuva ja soinniltaan alati muuntuva jättiläismäinen äänikangas.

Perussoivuuden teokseen tuovat jousiston kirkkaat harmoniat ja staattinen olevaisuus, jonka päälle ja sekaan kutoutuu lyömäsoitinten heleyksiä. Kestonsa, etenemis-strategiansa ja soivuutensa puolesta se muistuttaa näin Louis Andriessenin kolmekymmentäkuusi vuotta aiemmin valmistunutta teosta De Tijd, vaikka teokset toki omilla jaloillaan seisovatkin.

Adams käsittelee suurta esityskokoonpanoa taitavasti poimien soivuuteen tarpeen mukaan haluttuja sointivärejä. Lopputulos on hillittu ja hallittu, vaikka kokonaisuus rakentuukin viiden erilaisen soitinryhmän liikkuessa yhtä aikaisesti eri tempoissa. Teos on pitkä ja nojaa koko painollaan yhden ajatuksen varaan, mutta tylsyys ei kokonaisuutta vaivaa. Päinvastoin. "Joko se loppui?" oli oma ajatukseni ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen. Ja pitihän se kuunnella saman tien uudestaan.

John Luther Adams. Become Desert. Seattle Symphony, Seattle Symphony Chorale, joht. Ludovic Morlot. Cantaloupe Music (CA21148).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.