Hyppää pääsisältöön

Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia. Vaikka Bartókin tuotantoa levytetään ahkerasti, ei Puinen prinssi -balettia tai Ihmeellisen mandariinin konserttiversiota ole äänitteillä turhan usein kuultu.

bartok äänitteen kansi
bartok äänitteen kansi Béla Bartók

Mälkin käsissä Bartókin soivuudet saavat vakuuttavan olomuodon. Puisen prinssin laadukkaassa esityksessä rytmisesti tarkka ja jämerä soitto löytää nopeasti uuden olomuotonsa ohuen harsomaisesta leijailusta. Kokonaisuus soi kurinalaisesti hallitusti, silti yksityiskohdissaan huolitellusti. Nimenomaan tarkasti hiottujen yksityiskohtien kautta aukeaa vivahteita ja soinnin kiehtovaa muuntuvuutta. Samalla orkesterin soittajiston ilmaisu pääsee monipuolisesti ja luontevasti esille yhteissoinnista tinkimättä.

Orkesterin balanssi säilyykin koko ajan kontrolloituna, eikä Mälkki päästä vaikkapa paikoin villisti röhisevää vaskisektiota syöksymään turhan hallitsevasti etualalle. Toisin on verrokkiäänitteiden maailmassa, josta voisi poimia esimerkiksi Boulezin ja Chicagon sinfoniaorkesterin Deutsche Grammophonille tehdyn julkaisun, jossa Ihmeellisen mandariinin -konserttiversion ensimmäisen osassa vasket rymyävät etualalla mielin määrin. Itse kallistun Mälkin tulkinnan suuntaan, etenkin kun soitto ei menetä kiehtovan rosoisesti soivaa alkukantaisuuttaan. Johdonmukaista sointia ja tasapainoa tavoittelevan tulkinnan painopiste on vain toisenlainen.

HKO:n ja Mälkin tulkinnat ovat äänitteellä kuulemistani taltioinneista raikkainta Bartókia aikoihin. Laadukkaasti esitetty ja taltioitu Bartók-julkaisu pärjää mainiosti kansainvälisessä vertailussakin.

Bartók: The Wooden Prince, Op. 13, Sz. 60, The Miraculous Mandarin Suite, Op. 19, Sz. 73. Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki. BIS (BIS-2328 ).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.