Hyppää pääsisältöön

Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia. Vaikka Bartókin tuotantoa levytetään ahkerasti, ei Puinen prinssi -balettia tai Ihmeellisen mandariinin konserttiversiota ole äänitteillä turhan usein kuultu.

bartok äänitteen kansi
bartok äänitteen kansi Béla Bartók

Mälkin käsissä Bartókin soivuudet saavat vakuuttavan olomuodon. Puisen prinssin laadukkaassa esityksessä rytmisesti tarkka ja jämerä soitto löytää nopeasti uuden olomuotonsa ohuen harsomaisesta leijailusta. Kokonaisuus soi kurinalaisesti hallitusti, silti yksityiskohdissaan huolitellusti. Nimenomaan tarkasti hiottujen yksityiskohtien kautta aukeaa vivahteita ja soinnin kiehtovaa muuntuvuutta. Samalla orkesterin soittajiston ilmaisu pääsee monipuolisesti ja luontevasti esille yhteissoinnista tinkimättä.

Orkesterin balanssi säilyykin koko ajan kontrolloituna, eikä Mälkki päästä vaikkapa paikoin villisti röhisevää vaskisektiota syöksymään turhan hallitsevasti etualalle. Toisin on verrokkiäänitteiden maailmassa, josta voisi poimia esimerkiksi Boulezin ja Chicagon sinfoniaorkesterin Deutsche Grammophonille tehdyn julkaisun, jossa Ihmeellisen mandariinin -konserttiversion ensimmäisen osassa vasket rymyävät etualalla mielin määrin. Itse kallistun Mälkin tulkinnan suuntaan, etenkin kun soitto ei menetä kiehtovan rosoisesti soivaa alkukantaisuuttaan. Johdonmukaista sointia ja tasapainoa tavoittelevan tulkinnan painopiste on vain toisenlainen.

HKO:n ja Mälkin tulkinnat ovat äänitteellä kuulemistani taltioinneista raikkainta Bartókia aikoihin. Laadukkaasti esitetty ja taltioitu Bartók-julkaisu pärjää mainiosti kansainvälisessä vertailussakin.

Bartók: The Wooden Prince, Op. 13, Sz. 60, The Miraculous Mandarin Suite, Op. 19, Sz. 73. Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki. BIS (BIS-2328 ).

Kuuntele Uudet levyt 17.9.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.