Hyppää pääsisältöön

Machine Gun Kelly ei enää tarvitse Eminem-biiffiään mihinkään

Keikka-arvio: Machine Gun Kellyn ja Eminemin biiffistä puhuivat viime syksynä kaikki. Ratsastaako MGK kohulla The Circuksen -keikallaan, vai jaksaako viimevuotinen riidanhaastaminen enää kiinnostaa ketään?

Amerikkalaisräppäri Machine Gun Kelly ei pelkää alkaa ryppyillä isommilleen.

Viime syksynä hänen nimensä nousi myös hip hopia tuntemattomien tietoisuuteen, kun rapin jumalaksi tituleerattu Eminem haukkui häntä pelkäksi yrittelijäksi biisillään Not Alike. Toisin kuin monet muut Eminemin parjaamaksi joutuneet rap-artistit, Machine Gun Kelly ei jättänyt biisiä omaan arvoonsa.

Hän kirjoitti omien sanojensa mukaan humalassa yhdeltä istumalta kappaleen Rap Devil, jolla hän vastasi Eminemin disseihin ja muun muassa kysyi häneltä, miksi raplegenda yrittää jarruttaa hänen uraansa.

Vaikka Eminem pyrki tekemään mediassa selväksi, ettei häntä MGK:n uhittelut tai oikeastaan koko räppäri kiinnosta, hän vastasi Rap Deviliin omalla Killshot-biisillään. Sen oli nimensä mukaisesti tarkoitus olla biiffin päättävä kuolinisku.

Uusia kappaleita ei biiffin puitteissa ole sittemmin kuultu, ja Machine Gun Kelly on toivonut, että media muuttaisi jo kertomustaan ja lakkaisi yrittämästä herättää riitaa takaisin henkiin.

Media tosiaan on tarttunut aiheeseen uudelleen ja uudelleen, koska Machine Gun Kelly on muistutellut kaksikon nokittelusta somessaan ja mediakommenteissaan. Hän on muun muassa ehdottanut yhteisbiisiä Eminemille, joka on hänen esikuvansa ja samalla riitakumppani. Sillä he voisivat lopullisesti ratkaista kumpi on parempi.

4. syyskuuta, Rap Devilin julkaisun vuosipäivänä, räppäri julkaisi Instagram-tilillään kuvan, jonka tekstissä hän kehotti toivottamaan kappaleelle hyvää syntymäpäivää.

Skip Instagram post

Suurelta rauhaneleeltä ei vaikuta sekään, että Machine Gun Kellyn torstaisella The Circuksen -keikalla Helsingissä Rap Devilin soidessa lavan taustavisuaaleissa pyöri Eminemin naamaa muistuttavia hahmoja aseen tähtäin keskellä otsaa. Eminemin syntymävuotta ei tarvitse tietää etukäteen ymmärtääkseen, että ruuduilla nähtävä hautakivirivistö tekstillä “M & M 1972–2019” viittaa 46-vuotiaaseen rapjyrään.

Eivät ne sotakirveet aivan haudattuja taida olla.

Siksi ennen keikkaa jännittää, miten suomalaisyleisö Machine Gun Kellyn ottaa vastaan. Suomessa nimittäin rakastetaan Eminemiä. Vuonna 2018 hän oli Spotifyn kolmanneksi kuunnelluin miesartisti, ja vuonna 2017 tehdyn tutkimuksen mukaan hän oli tärkein artisti 16–24-vuotiaille suomalaisille.

Kun YleX Musicin Anne Lainto teki Youtubeen videon, jossa hän pohti, miksi Eminem on vihainen vanha setä, täyttyi videon kommenttiosio suuttuneista viesteistä. Kommenttien viesti oli selvä: Eminemiä ei saa haukkua.

Nyt The Circuksen lavalle on kuitenkin noussut mies, joka on tehnyt Eminemistä satoja miljoonia striimanneen haukkumabiisin.

Miten suomalaisyleisö siihen suhtautuu?

Unohdetaan jo se Rap Devil

The Circus on myyty loppuun, ja rytmikäs “MGK”-huutelu täyttää kaksikerroksisen keikkatilan kellon lähestyessä kymmentä.

Ja kun kello lyö kymmenen, huudot muuttuvat korviahuumaavaksi kirkunaksi.

On selvää, että yleisö ei ole saapunut paikalle ihmetelläkseen viime vuoden eniten huomiota saanutta rapbiiffiä tai kyseenalaistamaan, miten Eminemin haastamaan uskaltautunut räppäri keikastaan suoriutuu.

Machine Gun Kelly -hurmos nimittäin kantaa läpi koko puolitoistatuntisen keikan.

Yleisö laulaa ja räppää raikuvasti mukana myös artistin uran alkupään biiseissä. Kun artisti käskee yleisön nostamaan ilmaan hänen tavaramerkikseen ottamat pirunsarvet, yleisö tottelee kuuliaisesti. Samoin yleisö jakautuu oitis moshpitiin kun Machine Gun Kelly niin käskee.

Hyvä räppikeikka ei välttämättä vaadi artistin seuraksi lavalle kuin DJ:n ja tuplaajan, ja se onkin vakiintunut tyypillisen hip hop -keikan perusasetelmaksi.

Siksi täyden bändin kanssa esiintyvä Machine Gun Kelly on virkistävä poikkeus: aggressiinen rumputykittely ja pitkät kitarasoolot ovat tuttuja rockkeikoilla, mutta 2010-luvun rapkeikoilla niitä harvoin kuulee.

Luonnollisesti bändiäkin tärkeämmässä roolissa on enemmän rokkaria kuin räppäriä muistuttava Machine Gun Kelly, joka vuoroin laulaa ja soittaa itse kitaraa, vuoroin sylkee riimejään konekiväärimäisellä nopeudella.

Hän onkin toivonut, että häntä kutsuttaisiin räppärin sijaan muusikoksi. Se on The Circuksen -keikan perusteella ihan perusteltu toive.

Niille, jotka tuntevat Machine Gun Kellyn vain rapbiiffistään, artistin hyväntuulinen olemus ja biisien välillä tapahtuva rento jutustelu saattavat tulla yllätyksenä: todellako lavalla on sama mies, joka teki kokonaisen biisin vain ärsyttääkseen Eminemiä.

“Vain ärsyttääkseen Eminemiä” on toki Machine Gun Kellyn aliarvioimista. Vuodesta 2006 musiikkia julkaissut clevelandilaisartisti kyllä tietää, millaiset asiat ylittävät uutiskynnyksen. Haastamalla maailman kenties suosituimman räppärin hän takuuvarmasti tiesi, että media ja musiikkimaailma tulevat puhumaan siitä sekä itse Machine Gun Kellystä.

Kuten arvata saattaa, Rap Devil kuullaan myös The Circuksessa.

Yleisö on selvästi odottanut kappaletta, mutta huutomyrskyn voimakkudesta päätellen se ei kuitenkaan kohoa illan huippukohtiin. Se tuntuu provosoivine taustavisuaaleineneen ennemminkin erikoiselta yksityiskohdalta, joka pitää kyllä kokea, mutta ei jätä erityisen vahvaa muistijälkeä.

Keikkapaikalta poistuessa mielessä pyörii sen sijaan rytmikkäästi 5:3666:n tahtiin heiluvat kädet, MGK:n emoa laitaa edustavan Candyn kertosäkeen yhteislaulatus ja yhdessä brittiläisen Yungbludin ja Blink-182-rumpali Travis Barkerin kanssa tehdyn I Think I’m Okay -skeittipunkrallin mukana hyppivä yleisö.

Alun jännittäminen osoittautuu turhaksi: Machine Gun Kelly ei tarvitse Eminem-biifiiään ollakseen kiinnostava.

Se on ilo huomata, sillä jo nyt siitä puhuminen tuntuu oikeastaan aika väsyttävältä.