Hyppää pääsisältöön

Pakenevia kuvia Keski-Pohjanmaalta

Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin erityinen, yhtenäinen sointi ja soittotapa ovat edelleen jalostuneet Sakari Oramon tänä vuonna päättyneen johtajankauden myötä. Orkesteri on yksi kiinnostavimmista täällä pohjoisilla leveyspiireillä, ja kiitos levytystoimintansakin, merkittävä tekijä kansainvälisellä kentällä. Kesällä Bis-levymerkiltä ilmestynyt levy Prokofjevin ja Scriabinin pianominiatyyrien sovituksista on hieno osoitus pohjalaisten elinvoimasta.

Pakenevia kuvia Keski-Pohjanmaalta
Pakenevia kuvia Keski-Pohjanmaalta Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri,Sakari Oramo

Sergei Prokofjev esitti Pakenevia kuvia, Visions fugitives -pianosarjansa kaksikymmentä noin minuutin mittaista lastusta ensi kerran myllerryksen vuonna 1918, hieman ennen lähtöään Venäjältä. Borodin-kvartetin perustaja, alttoviulisti-kapellimestari Rudolf Barshai siirsi niiden moninaiset ilmeet ja karakterit jousiorkesterille Toisen maailmansodan jälkeen; lopputulos sopii kuin hanska käteen keskipohjalaisille.

Jouni Kaipainen teki barshait valikoimalle Alexander Scriabinin Pianopreludeja vuonna 1999. Lopputulos, 20-minuuttinen jousiorkesterisarja on Barshain Prokofjev-sovitusten tapaan täysipainoista jousiorkesterimusiikkia, ja nautin suuresti tässäkin käsityön laadusta niin sovituksissa kuin soitossa – alkuperäisteokset saavat transkription myötä uudenlaisen asun, ne näyttäytyvät toisenlaisina taideteoksina, alkuperäisten sukulaisina, musiikillisen annin ja painon kuitenkaan kärsimättä.

Levyn täydentää Anton Arenskyn muunnelmateos, Variaatioita Tsaikovskin teemasta, Arenskyn oma sovitus jousiorkesterille Kvartettonsa nro 2 hitaasta osasta sekä Tsaikovskin itsensä Elegia; ensin mainittu on kunnianosoitus jälkimmäiselle, jälkimmäinen puolestaan kiitollisuudenosoitus Ivan Samarinille, Jevgeni Oneginin ensiesityksen ohjaajalle. Kunnianosoitus on tämä uusi levykin, keskipohjalaisten mainiolle työlle ja jousiorkesterikulttuurille!

”Russian masquerade”. Sergei Prokofjevin, Alexander Scriabinin, Anton Arenskyn ja Pjotr Tsaiskovskin teoksia sovituksina ja alkuperäisinä. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, joht. Sakari Oramo. Bis. (BIS-2365)

Kuuntele Uudet levyt 24.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.