Hyppää pääsisältöön

Tulevaisuuden pianokonsertto sadan vuoden takaa

Kirill Gersteinin ja Sakari Oramon johtaman Bostonin sinfoniaorkesterin livetaltiointi Ferruccio Busonin valtavasta Pianokonsertosta on saavutus monellakin mittarilla. Livetaltioinnin sponttaanin tunnelman yhdistyminen Gersteinin täydellisyyttä hipovaan soittoon välittää teoksen ”juuri niin yli-inhimillisesti kuin oli tarkoituskin” – Alfred Brendelin arviota konsertista lainatakseni.

Tulevaisuuden pianokonsertto
Tulevaisuuden pianokonsertto Ferruccio Busoni,Sakari Oramo,pianokonsertto,Bostonin sinfoniaorkesteri,Kirill Gerstein

Ferruccio Busoni oli yksi uuden vuosisadan innokkaimpia futuristeja aikana jolloin futurismi teki vasta tuloaan. Hänen kirjoituksensa uuden musiikin estetiikasta vuonna 1907 ennakkoivat tulevaisuuden sävelkieltä – mikrosävelaskeleita myöten. Vuonna 1904 valmistunut Pianokonsertto on vielä myöhäisromantiikan ajan pianovirtuoosin, Lisztin manttelinperijän ja Sibeliuksen sekä Mahlerin aikalaisen viisiosainen, monumentaalinen 70-minuuttinen suurteos, joka päättyy kuorofinaaliin, aikalaisarvion mukaan ”konsertto joka lopettaa kaikki konsertot”.

Vaikka teos on monella tapaa vielä perinteessä kiinni, se myös rikkoo niitä muotonsa puolesta, yhdistellen surutta italialaista kansanlaulua teutoniseen työstöön ja wagneriaanisiin tunnelmiin, kuorosinfonian laveutta konserttomuotoon, erilaisten tyylikatkelmien tilkkutäkkiä huikean pitkään muotoon, modernin pianon kykyä haastaa koko sinfoniaorkesteri niin voimassa kuin herkkyydessäkin. Kahden scherzomaisen väliosan ja kolmen laveamman osan kokonaisuudessa on yhden konsertillisen verran musiikkia aivan Mahlerin sinfonian tapaan.

Joidenkin aikalais- ja uudempienkin arvioiden mukaan teoksen neljäs osa olisi riittänyt finaaliksi ja varsinainen kuorofinaali olisi pitänyt jättää pois – mutta ainakin tällä levyllä kuorofinaalin myötä teoksesta kasvaa faustisempi kertomus.

Ferruccio Busoni: Pianokonsertto. Kirill Gerstein ja Tanglewoodin festivaalikuoron miehet sekä Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo. Myrios Classics. (MYR024)

Kuuntele Uudet levyt 24.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.