Hyppää pääsisältöön

Tulevaisuuden pianokonsertto sadan vuoden takaa

Kirill Gersteinin ja Sakari Oramon johtaman Bostonin sinfoniaorkesterin livetaltiointi Ferruccio Busonin valtavasta Pianokonsertosta on saavutus monellakin mittarilla. Livetaltioinnin sponttaanin tunnelman yhdistyminen Gersteinin täydellisyyttä hipovaan soittoon välittää teoksen ”juuri niin yli-inhimillisesti kuin oli tarkoituskin” – Alfred Brendelin arviota konsertista lainatakseni.

Tulevaisuuden pianokonsertto
Tulevaisuuden pianokonsertto Ferruccio Busoni,Sakari Oramo,pianokonsertto,Bostonin sinfoniaorkesteri,Kirill Gerstein

Ferruccio Busoni oli yksi uuden vuosisadan innokkaimpia futuristeja aikana jolloin futurismi teki vasta tuloaan. Hänen kirjoituksensa uuden musiikin estetiikasta vuonna 1907 ennakkoivat tulevaisuuden sävelkieltä – mikrosävelaskeleita myöten. Vuonna 1904 valmistunut Pianokonsertto on vielä myöhäisromantiikan ajan pianovirtuoosin, Lisztin manttelinperijän ja Sibeliuksen sekä Mahlerin aikalaisen viisiosainen, monumentaalinen 70-minuuttinen suurteos, joka päättyy kuorofinaaliin, aikalaisarvion mukaan ”konsertto joka lopettaa kaikki konsertot”.

Vaikka teos on monella tapaa vielä perinteessä kiinni, se myös rikkoo niitä muotonsa puolesta, yhdistellen surutta italialaista kansanlaulua teutoniseen työstöön ja wagneriaanisiin tunnelmiin, kuorosinfonian laveutta konserttomuotoon, erilaisten tyylikatkelmien tilkkutäkkiä huikean pitkään muotoon, modernin pianon kykyä haastaa koko sinfoniaorkesteri niin voimassa kuin herkkyydessäkin. Kahden scherzomaisen väliosan ja kolmen laveamman osan kokonaisuudessa on yhden konsertillisen verran musiikkia aivan Mahlerin sinfonian tapaan.

Joidenkin aikalais- ja uudempienkin arvioiden mukaan teoksen neljäs osa olisi riittänyt finaaliksi ja varsinainen kuorofinaali olisi pitänyt jättää pois – mutta ainakin tällä levyllä kuorofinaalin myötä teoksesta kasvaa faustisempi kertomus.

Ferruccio Busoni: Pianokonsertto. Kirill Gerstein ja Tanglewoodin festivaalikuoron miehet sekä Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo. Myrios Classics. (MYR024)

Kuuntele Uudet levyt 24.9.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Julia Wolfen vangitseva oratorio

    Yhdysvaltalaisen Julia Wolfen (s. 1958) viime vuonna valmistunut oratorio Fire in my mouth on kirjoitettu naiskuorolle, tyttökuorolle ja orkesterille. Noin tunnin kestoinen teos sai ensi ensiesityksensä tänä keväänä ja kuullaan onneksi tuoreeltaan myös äänitteellä. Teoksen järkyttävänä lähtökohtana on vuonna 1911 syttynyt tehdaspalo New Yorkissa.

  • Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Taidokas duo esittelee vähemmän tunnettua ohjelmistoa

    Viulisti Dawn Wohn ja pianisti Esther Park esittelevät debyyttijukaisullaan peräti yhdeksän tekijän (Lili Boulanger (1893-1918), Vítězslava Kaprálová (1915–1940), Amy Beach (1867–1944), Florence Price (1887–1953), Vivian Fine (1913–2000), Chihchun Chi-sun Lee (s.

  • Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinettikvintettoja rytmimusiikin hengessä

    Klarinetisti David Shifrin kolkuttelee seitsemääkymmentä, mutta vielä vaan soitto käy. Konkarin uudelle julkaisulle on valikoitunut rytmimusiikista ja etenkin jazzista ammentava kokonaisuus. Kolme klarinetille ja jousikvartetille kirjoitettua teosta edustavat pääosin aikamme soivuuksia, mutta mukaan on mahtunut sähäkkä Edward Kennedy "Duke" Ellington -sovituskin.