Hyppää pääsisältöön

Marko Ylösen varmaa Bachia

Esitysten määrissä ja tunnistettavuudessa Johann Sebastian Bachin soolosellosarjat ovat omaa luokkaansa. Äänitteenä sarjat on julkaistu jo yli 200 kertaa, joista yli kolmannes on tehty 2010-luvulla, kun yhä uudestaan huippumuusikot haluavat taltioida niistä sen oman näköisensä version. Nyt oman luentansa tähän soolosello-ohjelmiston kulmakiveen antaa Marko Ylönen.

ylönen äänitteen kansi
ylönen äänitteen kansi Marko Ylönen

Suuria muutoksia ei Bach-tulkinnoissa ole tapahtunut sitten Pablo Casalsin 1930-luvulla tekemän pioneeritaltioinnin jälkeen. Vaikka tulkintojen kesken voi olla eroja esimerkiksi esitystempoissa, jättimäisiin rubato-tulkintoihin on harva kuitenkaan ryhtynyt. Pienten itsenäisten fraseerausvalintojen lisäksi erot syntyvätkin monesti lähinnä esittäjän ja instrumenttien tuomista sointieroista sekä äänityksellisistä ratkaisuista.

Osa sellisteistä odottaa sarjan taltioimista, kunnes aika on kypsä. Esimerkiksi Casals ja Mstislav Rostropovitš olivat jo kuusikymmentä soolosellosarjoja levyttäessään. Toiset, kuten vaikkapa Yo-Yo Ma, János Starker tai Ophélie Gaillard, ovat päätyneet taltioimaan sarjan useampaankin kertaan. Ylönen kuuluu enemmän ensimmäiseen ryhmään, antaen ajan kulua ja näkemyksen rauhassa kirkastua. Tulkinnoissa onkin kypsän ja kokeneen muusikon ote. Painokkaat tulkinnat ovat harkittua ja huoliteltuja.

Musiikillista kokonaisuutta ajatellen on sarjat aseteltu valtavirrasta poiketen muuhun kuin numeraaliseen järjestykseen. Näin ne palvelevat Ylösen näkemyksen mukaista musiikillista kokonaisuutta, alkaen viidennellä sarjalla ja päätyen kuudenteen.

Kaustisen kirkossa Simon Fox-Gálin tekemä taltionti soi miellyttävän tasapainoisesti. Varman kokonaisuuden nivoo yhteen julkaisun mukana tuleva Lauri Suurpään perusteellinen esittelyteksti.

Johann Sebastian Bach: Six Suites for Solo Cello. Marko Ylönen, sello. Alba (ABCD444 1-2).

Kuuntele Uudet levyt 1.10.2019. Toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.